| کد خبر: 23318 |

عدم همخوانی درآمد با هزینه ها از مشکلات جدی شهرداری هاست

تین نیوز | وزیر كشور در نشست شهرداران كلانشهرها در خرمشهر ، عدم همخوانی درآمد با هزینه ها را از مشكلات جدی شهرداری ها دانست و گفت : بیش از یكهزار شهرداری در ایران از این مشكل رنج می برند.
​ 
به گزارش  تین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور،  دكتر عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه سوم مهرماه  در نشست با شهرداران كلان شهرهای كشور در سالن اجتماعات اتاق صنعت، معدن، تجارت و كشاورزی خرمشهر افزود: شوراها به عنوان نهادی مردمی احتیاج به بازنگری دقیق مبتنی بر تجربیات چند ساله دارند.
 
وزیر كشور بر لزوم ارتقای جایگاه شوراها تاكید و اضافه كرد: متاسفانه شوراها در بسیاری از مناطق و حوزه های شهری به خوبی به وظایف و رسالت قانونی خود عمل نكرده كه این موضوع باعث بروز مشكلات فراوان شده است.
 
وی گسترش و ایجاد شهرهای جدید را یكی از مشكلات كشور خواند و گفت: اكنون بسیاری از شهرهای جدید علاوه بر مشكلات تصرف زمین و تغییر كاربری از درآمد پایدار، مدیریت و كنترل مناسب برخوردار نیستند.
 
رحمانی فضلی اضافه كرد: چنانچه مدیریت جامع، قوی و مناسبی در زمینه اراضی كشور صورت نگیرد در سال های آینده زمین های كشاورزی از بین رفته و دچار مشكل می شویم.
 
وی با تاكید بر لزوم بازنگری جدی در قوانین شوراها و شهرداری ها گفت: مدیریت یكپارچه شهری با وضعیت موجود شهرداری ها ممكن نیست لذا اصلاح ساختاری در این زمینه ضروری است.
 
وزیر كشور با مقایسه منطقه آزاد اروند با دیگر مناطق آزاد كشور اظهار كرد: منطقه آزاد اروند جمعیت بیشتری نسبت به سایر مناطق آزاد كشور دارد لذا تحول در این منطقه نیاز به صبر، تعامل و كار كارشناسی دارد.
 
رحمانی فضلی در ادامه این نشست اظهار كرد: تراكم نیروی انسانی در شهرداریها بسیار بالا است و رابطه شهرداری ها با دولت باید شفاف تر شود. همچنین جایگاه شوراها باید ارتقا یابد و این موضوع نیاز به بازنگری دارد.
 
وی با اشاره به مشكلات شوراهای شهر ادامه داد: شوراها در بسیاری از حوزه ها متاسفانه نتوانستند رسالتی كه قانون بر عهده آنها گذاشته، به خوبی انجام دهند و این موجب تیره شدن روابط شهرداریها و شوراها شده اند.
 
وزیر كشور به تاسیس شهرهای متعدد اشاره كرد و گفت: ایجاد این شهرها یا به دلیل علاقه و میل مردم و یا دلایل سیاسی و غیره صورت گرفته كه نه ساختار مناسب و نه درآمد و نه كنترل مناسبی برای آنها داریم.
 
رحمانی فضلی افزود: یكی از موضوعات در این زمینه تعیین محدوده شهرها بوده است كه در این زمینه شاهد تصرف زمین و تغییر كاربری اراضی كشاورزی بوده ایم. اگر مدیریت واحدی در این زمینه صورت نگیرد تا سال آینده این معضل، زمینهای كشاورزی بسیار زیادی را خواهد بلعید.
 
وزیر كشور اظهار كرد: در قوانین شوراها و شهرداریها باید بازنگری صورت بگیرد و برای اصلاح قوانین باید از تجربیات استفاده كرد.
 
رحمانی فضلی در خصوص مدیریت یكپارچه شهری توسط شهرداری ها گفت: با وضعیت فعلی شهرها، مدیریت یكپارچه شهری امكان پذیر نیست چرا كه ساختارها در این زمینه باید بازنگری شود و مرز حاكمیت و اجرا نیز از هم تفكیك شود.
 
وزیر كشور در خصوص خرمشهر اظهار كرد: علاوه بر مصوبه شورای شهر تهران و كمك شهرداری تهران به این شهر باید دستگاهها و نهادهای دیگر كه توانایی كمك دارند، وارد عمل شوند.
 
رحمانی فضلی در خصوص لایروبی اروند اظهار كرد: بحث كارشناسی كار تمام شده اما در خصوص حوزه سیاسی نتوانستیم با عراق به نتیجه برسیم كه این موضوع در حال پیگیری است.
 
وی خرمشهر و آبادان را از دیگر نقاط كشور متمایز دانست و گفت: به دلیل تراكم جمعیت در این شهرها و این كه فضا كاملا شهری است، اداره این شهرها یك مدل مربوط به خود را میخواهد كه باید به صورت یك كار كارشناسی مدیریت این شهرها تعریف شود.
 
وزیر كشور ادامه داد: ظرفیت‌هایی در استان خوزستان وجود دارد كه به واسطه این ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود، خوزستان می تواند به عنوان معین چند استان باشد. وفاق و وحدت نمایندگان مجلس و مسئولان استان نیز در جهت دلسوزی برای مردم است.
 
رحمانی فضلی در خصوص اقدامات برای سرمایه گذاری در ترمینال مرزی شلمچه كه از سوی شهردار تهران مطرح شد؛ گفت: مقررات اجازه این كار را نمی دهد مگر این كه ترمینال در قالب خدمات شهرداری ایجاد شود.
 
وی خطاب به شهرداران كلانشهرها گفت: هر كدام از كلانشهرها باید ردپایی از خود در خرمشهر بگذارند و متكی به مصوبه شورای شهر تهران و شهرداری تهران نباشند.
 
استاندار خوزستان نیز در این نشست به ظرفیت های استان خوزستان در زمینه های فراوان اشاره كرد و گفت: خوزستان می تواند معین چند استان كشور باشد.
 
'عبدالحسن مقتدایی' با تاكید بر لزوم لایروبی رودخانه اروند گفت: تردد كشتی های 10 تا 15 هزار تن با لایروبی اروند میسر می شود.
 
وی سهم صادرات خرمشهر به كشور عراق را 13 میلیارد دلار عنوان كرد و افزود: این میزان صادرات به رغم وجود شرایط سخت از طریق مرز شلمچه صورت می گیرد كه نشان از وجود ظرفیت های فراوان در خرمشهر است.
 
استاندار خوزستان احداث و توسعه پایانه مسافری شلمچه را ضروری خواند و گفت: احداث پایانه مسافری شلمچه با ظرفیت 200 هزار نفر به دلیل حضور زوار در مناسبت های مختلف مانند اربعین حسینی ضروری است.
 
وی با اشاره به اشتغال یكهزار و 800 كارگر در بارانداز شلمچه در قسمت حمل و نقل اضافه كرد: جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری در منطقه شلمچه لازم است.
 
' محمد باقر قالیباف' شهردار تهران نیز با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه ساختاری شهرداری ها گفت:ما مدیون خرمشهر هستیم زیرا با قهرمان پروری، شهامت، عزت و ایستادگی باعث افتخار و عزت ایران شد.
 
وی شرایط كنونی خرمشهر را غیرقابل قبول خواند و گفت: توافقی با شوراهای اسلامی مراكز استانها برای ادای دین و خدمت رسانی به شهر شهیدپرور خرمشهر صورت گرفته است.
 
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز نرخ بیكاری در این شهرستان را 27 درصد عنوان كرد و افزود: دلیل بیكاری و مهاجرت بسیاری از جوانان خرمشهر، مدیریت های نادرست مسوولان است.
 
'عبدالله سامری' در پایان خواستار راه اندازی بازارچه مرزی و تچازه تردد خودروهای عراقی برای خرید از بازارچه مرزی شد.
 
امام جمعه خرمشهر نیز با اشاره به مشكلات این شهرستان گفت: احداث پایانه مرزی برای تردد مردم در ایام اربعیین حسینی ضروری است.
 
حجت الاسلام 'سید نبی موسوی' وجود 18 روستا از میدان مقاومت تا مرز شلمچه را یادآور شد و افزود: مین زدایی این روستاها تا عمق 30 سانتی متری صورت گرفته كه كافی نیست و باید تا عمق بیشتری انجام شود.
وی در خاتمه به مشكلات ایجاد شده ناشی از پساب شركت نیشكر در منطقه اشاره كرد و خواستار رسیدگی به این مشكل شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.