| کد خبر: 23246 |

پروژه‌های ایرانی در انتظار تزارها

تین نیوز | هر چند جزییات قرارداد فاینانس چینی پس از سفر هیات ویژه‌ای به سرپرستی رئیس کل بانک مرکزی رسماً اعلام نشده و خبرهای ضد و نقیضی درباره آمار و ارقام آن منتشر شده اما روس‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که تامین مالی پروژه‌های ایران را به شیوه فاینانس چینی تقبل کنند.

هنوز جای پای فاینانس چینی در جهت وصول طلب‌های نفتی در اقتصاد ایران خشک نشده که ظاهراً فاینانس روسی نیز بنابر اعلام فعالان اقتصادی کشور در راه است.
 
درحالی که جزییات قرارد فاینانس چینی پس از سفر هیات ویژه‌ای به سرپرستی رئیس کل بانک مرکزی رسماً اعلام نشده و خبرهای ضد ونقیضی درباره آمار و ارقام آن منتشر شده، روس‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که تامین مالی پروژه‌های ایران به شیوه فاینانس چینی تقبل کنند.
 
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه  به مهر گفته است که روس‌ها حاضرند همچون شرایطی که چینی‌ها برای ایران در برقراری فاینانس لحاظ کرده‌اند، این شیوه تامین مالی را برای ایران فعال کنند.
 
گرچه به گفته اسدالله عسگراولادی، ایران هنوز پروژه‌های خود را به صورت رسمی به روس‌ها معرفی نکرده، با این حال جزییات قرارداد فاینانس چینی مشخص نیست که چینی‌ها تا چه سقفی از پروژه‌های ایران را فاینانس خواهند کرد.
 
از سوی دیگر برخی منابع خبرهای غیر رسمی از سوی بانک مرکزی منتشر کرده‌اند که در قرارداد مربوطه بر سر ۷۰ میلیارد دلار توافق شده است و حتی گفته‌اند که در برخی از پروژه‌ها سهم آورده ریالی طرف ایرانی از ۱۵ درصد به هشت درصد نیز کاهش یافته اما در مقابل برخی فعالان اقتصادی از نهایی شدن گشایش فاینانس ۳۶ میلیارد دلاری در هفته گذشته خبرداده‌اند.
 
بر این اساس اسدالله عسگراولادی اعلام کرده بود: اکنون توافق بر سر گشایش فاینانس ۳۶ میلیارد دلاری نهایی شده است و در تلاشیم تا با رایزنی‌های دیگر این رقم را افزایش دهیم.
 
این درحالی است که طلب ایران از چین بالغ بر ۱۸ میلیارد یورو است و قرار بود که براساس وعده‌ای که چینی‌ها داده بودند تا سه برابر این رقم، تامین مالی پروژه‌های ایرانی را بر عهده بگیرند. یا به عبارت دیگر اعلام شده بود که به ازای هر یک دلار پول نفت وارداتی، سه دلار فاینانس را در اختیار ایران قرار دهد.
 
اما و اگر‌ها درباره فاینانس چینی در حالی است که پای فاینانس روسی هم به میان کشیده شده است. با وجود این، اگرچه در یکسال گذشته وقفه در فاینانس چینی رخ داده بود و تا چندی پیش در تعلیق قرار داشت به نظر می‌رسد سفر اخیر هیات بانک مرکزی گره از قفل فاینانس چینی باز کرده است.
 
چرا که پیش از این وزرات نفت از توافق با چین به منظور بازگشایی چهار تا 4.5 میلیارد دلار فاینانس طرح‌های جدید پتروشیمی ایران خبر داده بود. به گفته ماجدی، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت ۱۲ طرح جدید صنعت پتروشیمی با استفاده از فاینانس چینی توسعه می‌یابد.
 
اگرچه هنوز مشخص نیست چه زمانی رسماً منابع فاینانس چینی به پروژه‌های ایرانی می‌رسد و برخی فعالان اقتصادی در هفته گذشته اعلام کردند که تا ۱۵ روز آینده فاینانس چینی عملیاتی خواهد شد اما باید منتظر ماند و دید فاینانس روسی با چه شکل و شمایلی قرار است عمیلاتی شود.
 
بنابر آنچه دیگر منابع خبری منتشر کرده‌اند گویا بعد از رفت و آمدهای هیات‌های ایرانی و روسی به تهران و مسکو، اکنون خبر از توافق دو کشور برای اختصاص فاینانس روسی می‌رسد و آنگونه که عسگراولادی به این منابع گفته است: هنوز زود است که قضاوت شودچه رقمی برای فاینانس پروژه‌های ایرانی از سوی کشور روسیه اختصاص یابد.
 
به گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، طرف روسی در توافقات اولیه پذیرفته است که برخی پروژه‌های ایرانی را فاینانس کند، بنابراین اگر ایران طرح‌هایی داشته باشد که به روس‌ها پیشنهاد دهد، از سوی آنها با پذیرش زودهنگام مواجه خواهد شود.
 
او درباره اینکه آیا این فاینانس قابلیت استفاده برای پروژه‌های استخراج نفت در دریای خزر را که محلی مشترک میان ایران و روسیه است، را دارد؟ هم گفته است که ایران هنوز بر سر مسائل حقوقی دریای خزر با روسیه به توافق نرسیده و حتی با پنج کشور همسایه دیگر نیز توافقاتی حاصل نشده، بنابراین برای پروژه‌های نفتی بعید به نظر می‌رسد که برای فعال‌سازی میادین مشترک نفتی با روسیه بتوان از این فاینانس زودهنگام بهره‌مند شد.
 
این درحالی است که وزیر نفت به تسنیم گفته که احتمال استفاده از فاینانس روسی برای تمامی حوزه‌ها وجود دارد که در این بین، امکان استفاده از آن در پروژه‌های پتروشیمی نیز محتمل است.
 
از سوی دیگر مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص فاینانس روسی اعلم کرده است که برای توسعه فاینانس روسی در پروژه‌های ایرانی، باید شرکت‌های پوشش دهنده ریسک و بیمه در قالب توافقاتی وارد عمل شده و ظرفیت فاینانسینگ تامین اعتبار شده را بالا برند.
 
به‌هرشکل باید منتظر ماند و دید مسئولان بانک مرکزی در روزهای آینده درباره ابعاد فاینانس روسی چه خواهند گفت تا مشخص شود فاینانس چینی و روسی رسما چه زمانی قرار است به پروژه‌های ایرانی که درحال حاضر به علت کمبود مالی با وقفه مواجهند تزریق شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.