| کد خبر: 23201 |

تین نیوز بررسی می کند:

◄ صف آرایی موافقان و مخالفان آزادسازی

تین نیوز | اگرچه قرار بود با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، شاهد ارتقای کیفیت و خدمات در شرکت‌های هواپیمایی باشیم اما به گفته برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس، هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

به گزارش تین نیوز آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از اهداف ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که براساس آن، نرخ بلیت هواپیما براساس تقاضای بازار و شرایط خاص پروازی تعیین می‌شود.

در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه آمده است که دولت باید تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در بخش بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه با آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، قیمت خدمات فرودگاهی، شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط را واقعی ‌کند که این مورد تکلیف دولت برای انجام ماده ۱۶۱ بند ب است. بند (الف) این ماده قانونی مرتبط با برقراری پرواز و جابه‌جایی کالا و مسافر برای فرودگاه‌های بین‌المللی است.

در تاریخ 31 خردادماه بعد از اجرایی شدن فاز دوم یارانه ها، نرخ بلیت هواپیما آزاد شد که در روش جدید قیمت گذاری شرکت های هواپیمایی مجاز شدند تا 30 درصد نرخ بلیت هواپیما را بسته به زمان، مکان و شرایط پرواز گران کنند. مثلا نرخ بلیت هواپیما تهران مشهد در روزهای مختلف تفاوت خواهد داشت و در روزهایی که تقاضا زیاد است گران تر از روزهای دیگر خواهد بود. مسئولان دولتی این افزایش قیمت را گران شدن تعبیر نمی کند بلکه این اقدام را متنوع سازی یا شناورسازی قیمت ها می نامند.

علی‌محمد نوریان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی که مدتی است در محافل رسانه ای حاضر نمی شود و فقدان حضورش در سانحه آنتونوف 140 مشاهده می شود، اواخر خردادماه در رابطه با آزادسازی و متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما گفته بود: متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما از 28 اردیبهشت امسال آغاز شده است. در آزادسازی قیمت‌ها نیز که آغاز شده آزادسازی نرخ و مسیر مطرح است و اگر ایرلاین‌ها نرخ را بی حساب و کتاب اعلام کنند مردم دیگر تمایلی به استفاده از سفرهای هوایی ندارند و شرکت هوایی شکست می‌خورد.

به اعتقاد برخی از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی افزایش سطح خدمات هوایی و کاهش قیمت بلیت در اثر رقابت از جمله اهداف آزادسازی به شمار می‌رود و ضمن شفاف‌سازی، رفع محدودیت‌ها و آزادسازی کامل نرخ و آزادسازی شبکه مسیرهای هوایی شاهد جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در حمل و نقل هوایی خواهیم بود.

تاثیر مثبت آزادسازی در آینده
در این زمینه محمدناصر گلدوست، ضمن موافقت با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: آزادسازی قیمت ها هنوز در فرهنگ ما جا نیفتاده و ممکن است تا مدت ها سردرگمی برای مردم ایجاد کند.

وی با بیان اینکه آزادسازی تاثیر مثبت در آینده خواهد داشت، افزود: در حال حاضر به خاطر عدم آشنایی مردم با دلایل تغییر قیمت ها، مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد شده، ولی در نهایت آزادسازی، اقدامی درست و به نفع مردم خواهد بود.

گلدوست با بیان اینکه آژانس های هواپیمایی فقط می توانند قیمت پروازهای چارتری خود را تغییر دهند افزود: شرکت های هواپیمایی، تعیین کننده قیمت ها هستند و اگر آژانسی بدون دستورالعمل اقدام به تغییر قیمت ها کند، بدون شک تخلف کرده است.

آزادسازی، خوب است اما...
علیرضا منظری معتقد است باید آزادسازی قیمت‌ها اتفاق می‌افتاد اما آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به تنهایی نمی‌تواند منجر به ایجاد اصلاحات در صنعت حمل و نقل هوایی ایران شود، بلکه سیاست و اقدامات دیگری در این خصوص باید انجام شود تا منجربه اصلاح در روش‌ها و امور صنعت هوایی شود.

وی افزود: پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هنوز ابهاماتی به قوت خود باقی است از جمله این‌که هنوز مشخص نیست عرضه و تقاضا در مسیرهای مختلف متعادل و با یکدیگر هماهنگ است یا خیر و حتی این‌که حمایت دولت از برخی مسیرهایی که تردد هوایی در آنها محدود است به چه شکلی خواهد بود.

این کارشناس ارشد حوزه هوانوردی در ادامه با تاکید بر این‌که هنوز ساختار درون ایرلاین‌ها اصلاح نشده اذعان داشت: شاید این اقدام فی نفسه صحیح بود و باید انجام می‌شد اما مشکلات صنعت در اجرائیات آن است. به عبارتی باید یک نظام مدیریتی صحیحی بر این حاکم باشد تا بتوانیم نسبت به بهبود شرایط در آن امیدوار باشیم.

مخالفت بهارستانی ها با اقدام دولت در خصوص آزادسازی قیمت بلیت
عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام عجولانه ای بود که بدون مطالعه و کارهای کارشناسی لازم صورت گرفت.

علیرضا خسروی آزادسازی نرخ ها مستلزم فراهم کردن زیرساخت های لازم است و بدون این اقدام طرح آزادسازی نتیجه ای در بر ندارد.

وی با یادآوری اینکه اگر از مردم سوال کنید متوجه می شوید که راضی به اجرای طرح آزادسازی نیستند، چرا که زیرساخت های لازم برای این طرح فراهم نشده است، افزود: امیدواریم به زودی این اشکالات برطرف و رضایت مردم جلب و ایمنی پروازها بیشتر شود.

محمد ابراهیم محبی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون مجلس با اشاره به این‌که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما با توجه به شرایط اقتصادی کشور اقدامی شتابزده بود، گفت: با توجه به رکود تورمی حاکم بر کشور دولت کارهایی را در حوزه اقتصادی انجام داده که قابل تقدیر است، اما به هر حال در مدت سپری شده از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، بهره‌برداران از سطح خدمات پروازی رضایت ندارند.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌هایی در راستای افزایش سطح خدمات پروازی انجام شده است، بیان کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما باعث شده تا سطح عددی افراد استفاده کننده از خدمات پروازی کاهش یابد. متاسفانه به دلیل افزایش قیمت ها استقبال از حمل‌ونقل هوایی کم شده و یک پارادوکس در این بخش را به‌وجود آورده است.

مردم از آزادسازی ناراضی اند
جلیل هریسچی، نماینده انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران در قوه قضاییه می گوید در مراجعات مردمی دلخوری و نارضایتی نسبت به آزادسازی نرخ بلیت کاملا محسوس است زیرا قیمت ها در ظاهر آزاد شده ولی در عمل بهانه ای برای گران شدن بلیت ها شده است.

البته علاوه بر مشکلات گرانی بلیت هواپیما، تاخیر پروازی یکی از مهمترین دغدغه های مسافرت های هوایی مردم از گذشته تا کنون است. 

همواره تاکید می شود که مردم نباید عجولانه برخورد کنند و انتظار تحول در نظام بلیت فروشی را در بازه زمانی کوتاه مدت داشته باشند. واضح است در مدت کوتاه نمی توان به ارتقای سطح خدمات و کاهش تاخیر پروازی امیدوار بود، شاید بهترین مسیر برای رفع دغدغه‌های مردم بها دادن به حقوق آنها و اخذ جریمه بابت تاخیرهای احتمالی از ایرلاین‌ها باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حمید 0 0

    گرانی یعنی دستبرد دولتها از جیب مردم به نفع مفسدین اقتصادی تا زمانی که سو مدیریتها و فساد گسترده مالی از طریق دامن زدن به گرانی بر روی دوش مردم گذاشته شود هیچ اتفاق تازه ای رخ نخواهد داد مردم ما همیشه محکوم به تحمل گرانی هستند کدام خدمات بهینه تا کنون به خدمات نارس شرکتهای هواپیمایی افزوده شده است اینها همه بهانه است برای ایجاد منابع مالی جدید این منابع مالی هم نقشی در بهبود اوضاع کارکنان و این شرکتها نخواهد داشت این منابع نهایتا در سفره مفسدین اقتصادی ذوب خواهد شد