| کد خبر: 23184 |

تصویرجدید اقتصاد ایران به گزارش بانک مرکزی

تین نیوز | محاسبات مقدماتی بانک مرکزی از وضعیت تولید ناخالص داخلی ایران نشان می‌دهد که اقتصاد کشور در بهار امسال نسبت به بهار پارسال ۴.۶ درصد بزرگ‌تر شده و روند کوچک‌شدن اقتصاد کشور در ۲ سال گذشته متوقف شده است؛ البته بانک مرکزی اعلام کرده که اوضاع بخش‌های مختلف اقتصادی از کشاورزی و نفت تا صنایع و معادن و خدمات نیز مثبت شده و همزمان نرخ تورم در پایان شهریورماه امسال با ۲.۱ درصد کاهش نسبت به مردادماه به ۲۱.۱ درصد رسیده است.
 
    رشد اقتصاد چگونه مثبت می‌شود؟ 
تازه‌ترین گزارش بانك مركزی نشان می‌دهد كه ارزش تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت ثابت سال1383 از 459 هزار میلیارد ریال بهار پارسال به 480میلیارد ریال در بهار امسال رسیده و در حالی اقتصاد ایران در بهار امسال 4.6 درصد رشد كرده كه در بهار پارسال نسبت به بهار سال91 رشد اقتصادی ایران 4.1 درصد كم شده بود.
 
این گزارش نشان می‌دهد كه شاخص كلان اقتصادی ایران نه‌تنها بخشی از عقب‌ماندگی روند بزرگ‌شدن اقتصاد ایران در سال گذشته را جبران كرده بلكه مدعی است كه این رشد در نتیجه بهبود وضعیت تولید و كسب و كار در همه بخش‌های اقتصادی به‌دست آمده است.
 
آمارهای بانك مركزی نشان می‌دهد كه در فصل بهار سال92 به جز گروه كشاورزی، دیگر بخش‌های اقتصادی كشور با رشد منفی مواجه شده بودند، اما در بهار امسال تمامی گروه‌های عمده اقتصادی رشد مثبت را تجربه‌ كرده‌اند، به‌نحوی كه ارزش افزوده ایجادشده در گروه صنعت و بازرگانی، رستوران و هتلداری به‌ترتیب با سهمی معادل 1.5  و یك درصد نقش 2.5 واحد درصد را در رشد 4.6 درصدی بهار امسال داشته است. افزون بر این شاخص تولید كارگاه‌های بزرگ صنعتی ایران در این مدت 10درصد رشد كرده است و سمت تقاضای اقتصاد ایران شامل اقلام مصرف خصوصی و دولتی، تشكیل سرمایه ثابت ناخالص، صادرات و واردات كالاها و خدمات هم همسو با بخش عرضه اقتصادی مثبت شده است.
 
بانك مركزی می‌گوید: اقتصاد ایران در طول 2سال گذشته با نرخ رشد منفی مستمر مواجه بوده و رشد مثبت اقتصادی در بهار جای خوشحالی و امیدواری است كه نشان از شروع دوره رونق نسبی و قرار گرفتن اقتصاد ایران در مسیر بهبود و بازیابی توان از دست رفته گذشته دارد. از سوی دیگر رشد اقتصادی 3درصدی كشور بدون احتساب ارزش افزوده نفت هم مهر تأییدی است بر بهبود بخش غیرنفتی اقتصاد و افزایش سهم آن در رشد نهایی اقتصاد كشور، اما نكته قابل تامل اینكه سطح تولید در بهار امسال نسبت به بهار سال90 همچنان 8.7 درصد كمتر است.
 
بانك مركزی در توضیح علت كاهش 8.7درصدی سطح تولید در بهار امسال نسبت به بهار سال90 می‌گوید: ظرفیت‌های فعال نشده (خالی) قابل ملاحظه‌ای در كشور وجود دارد، اما پیش‌بینی می‌شود با كاهش قابل ملاحظه نرخ تورم و ادامه سیاست‌های ثبات اقتصادی و بهبود فضای كسب و كار، سطح تولید هم بهتر شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.