| کد خبر: 23183 |

یک دهه مدیریت گردشگری، بدون دانش بدون تخصص

تین نیوز | صنعت گردشگری ایران سال‌هاست که از چرخه پیشرفت جهانی بازمانده اما بازماندن ایران از رقابت گردشگری در جهان ارتباط مستقیمی با ضعف مدیریت کلان بخش گردشگری در کشور دارد.
 
خبرگزاری مهر دیروز در گزارشی با انتشار «تخصص مدیران بخش گردشگری» مشخص كرد كه از یك دهه پیش تاكنون هیچ‌یك از مدیران ارشد در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی تجربه و تحصیلات مرتبط با این صنعت را نداشته‌اند.
 
براساس سند چشم‌انداز، صنعت گردشگری كشور باید در افق1404 به جایگاهی برسد كه سهم ایران از گردشگری جهان را از0/09 درصد در سال83 به 5 /1درصد در سال1404 افزایش داده و 20میلیون گردشگر به ایران جذب شود. درآمد كشور از محل گردشگری جهانی نیز باید از 0/07درصد به 2درصد در سال1404 رشد یابد تا ایران بتواند در سال1404 حدود 25میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی درآمدزایی كند. اكنون جدول سابقه علمی و مدیریتی مدیران گردشگری كشور از یك دهه پیش یكی از دلایل عقب‌ماندگی كشور در رقابت جهانی گردشگری را مشخص می‌كند.
 
براساس این جدول در سال83 علی هاشمی، معاون گردشگری، پیش از ورود به سازمان میراث فرهنگی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به‌كار بود.
 
سال84 نیز محمد شریف ملك‌زاده با دكتری مدیریت و عضویت در هیأت علمی دانشگاه آزاد و عضو علی‌البدل هیأت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیأت علمی این دانشگاه، به معاونت گردشگری منصوب شد. ملك‌زاده 4سال در این سمت ماند تا آنكه در سال88 حسین فاضلی با لیسانس ریاضیات از مدرسه عالی كرج و مدرك معادل كارشناسی ارشد برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی در سازمان برنامه و بودجه به سرپرستی معاونت گردشگری رسید.
 
فاضلی تنها 2ماه معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی را مدیریت كرد. در مهرماه همان سال، رضا موسوی كارشناس علوم اجتماعی كه از سال86 مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی شد و پیش‌تر كارمند اداره نغمات رادیو بود، به معاونت گردشگری منصوب شد. موسوی اما در مردادماه سال89 مدیرعامل منطقه آزاد قشم شد و علیرضا عامری كه او نیز بعدها مدیرعامل منطقه آزاد كیش شد سرپرستی معاونت گردشگری را برعهده گرفت.
 
عامری پیش از ورود به سازمان میراث فرهنگی شهردار كوهسار بود. او پس از ورود به سازمان میراث فرهنگی، مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری، سرپرست پژوهشكده گردشگری، دبیر كمیته ملی طبیعت‌گردی، رئیس ستاد دائمی تسهیلات سفرهای كشورو پس از آن معاون گردشگری شد.
 
عامری 8‌ ماه بعد به كیش رفت و به جای او شهباز یزدانی، قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی در امور بین‌الملل، اسفندماه89 به معاونت گردشگری منصوب شد. یزدانی پیش از ورود به سازمان میراث فرهنگی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان تعاون روستایی، مشاور وزیر تعاون و مدیركل امور بین‌الملل جهادكشاورزی بود. در تیرماه90 نیز حامد دهقانان با داشتن دكتری مدیریت منابع انسانی از دانشگاه شهید بهشتی به معاونت گردشگری منصوب شد. معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس، عضو شورای سیاستگذاری شبكه خبر سیما و مدیرگروه مدیریت و تشكیلات مركز پژوهش‌های مجلس از سوابق دهقانان پیش از ورود به سازمان میراث فرهنگی بود.
 
آذرماه90 اما سیدفرهاد سجادی گیلوان جایگزین حامد دهقانان در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد. گیلوان، مدتی سرپرست استانداری فارس و بعدتر رئیس 2واحد دانشگاهی در تهران بود. گیلوان پس از 2ماه از معاونت گردشگری كنار گذاشته شد و منوچهر جهانیان جایگزین او شد.
 
جهانیان دكتری جغرافیای سیاسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ بود. او پیش از حضور در سازمان میراث فرهنگی، ریاست مركز علمی - فرهنگی گردشگری دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی را برعهده داشت.مدیریت جهانیان در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی 2سال به طول انجامید تا آنكه دولت تدبیر و امید تشكیل شد و این‌بار مرتضی رحمانی موحد در آبان‌ماه92 بر صندلی معاونت گردشگری نشست.
 
رحمانی موحد نیز هنگام انتصاب،سابقه و دانش علمی از صنعت گردشگری نداشت. او یك دیپلمات بود. مرتضی رحمانی موحد پیش از نشستن بر صندلی معاونت گردشگری، كارشناس سیاسی اروپای غربی در وزارت امور خارجه، دبیراول سفارت ایران در آلمان، سركنسول ایران در شانگهای چین و سفیر ایران در نیوزیلند بود. مرتضی رحمانی موحد اما امروز میزبان فعالان صنعت گردشگری برای برگزاری روز جهانی گردشگری در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی است. این میزبانی درحالی‌انجام می‌شود كه مرور آنچه بر مدیریت كلان بر صنعت گردشگری ایران رفت، بیانگر آن است كه گردشگری ایران نه‌تنها نتوانسته با استانداردهای جهانی منطبق باشد كه با كشورهای همسایه نیز قابل مقایسه نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.