| کد خبر: 23166 |

◄ پیاده‌رو شهرها؛ دارایی عمومی شهروندان

وبلاگ تین نیوز، حسین قاسمی نژاد | اگر یكى از پایه هاى مهم اجتماع متمدن را نظم و قانون مدارى بدانیم متوجه مى شویم آشفتگى عبور و مرور تاچه میزان از درجه اعتبار فرهنگ ترافیك جامعه مان مى كاهد. یكی از این آشفتگی ها كه در سطح شهرها وجود دارد پیاده‌روها هستند ، پیاده‌رو‌ها محلی برای تفریح و پیاده‌روی هر شهروندی محسوب می شود. اما در برخی از شهرها ماهیت اصلی پیاده‌روها كمرنگ شده و اكثر معابر پرتردد شهری، این امكان را به عابر نمی‌دهد كه بتواند از پیاده‌رو به راحتی و بدون هیچ مشكلی رفت و آمد كند و اولویت با كسی است كه سواره است و به راحتی و بدون هیچ گونه دغدغه ای با موتور سیكلت از پیاده‌رو رفت و آمد می‌كند و همچنین به راحتی وسیله نقلیه خود را در پیاده‌رو پارك می كند و یا در بسیاری از معابر كسبه نیز اجناس مغازه خود را در پیاده‌روها به نمایش می گذارند. 

باید به این نكته توجه داشت كه یكی از راه‌های كاهش ترافیك در شهرها و تشویق مردم برای عدم استفاده از وسیله نقلیه شخصی، داشتن پیاده‌روی مناسب و عریض برای رفت و آمد آنهاست. اما متاسفانه در شهرهای ما هنوز بستر پیاده‌روها به حد مطلوب نرسیده است. از سوی دیگر پیاده‌‌روها به دلیل داشتن اختلاف سطح، شیب های نامناسب و غیراستاندارد و استفاده نكردن از كفپوش های مناسب و همچنین عدم روشنایی، مبلمان شهری را زشت كرده است. 

در حالی که پیاده‌رو جزو دارایی های عمومی شهروندان محسوب می شود اما قانونی كه حق استفاده شهروندان را در این مورد تضمین كند وجود ندارد و یا اگر وجود داشته باشد اجرا نمی‌شود. تعداد زیادی از شهروندان عبور از پیاده‌روها را دشوار و یا حتی غیرممكن می دانند و همین موضوع سبب می شود تا آنها به جای تردد در پیاده‌رو از حاشیه خیابان عبور كنند كه این امر مشكلات و خطرات خاص خود را دارد و گاهی خسارت های جانی نیز به دنبال داشته و دارد.

موارد ذكر شده عملا عابرین پیاده را مجبور می كند پیاده‌روی در معابر را فراموش كنند. از سوی دیگر عدم اجرای صحیح مقررات ترافیكی توسط پرسنل پلیس راهور، عدم نظارت صحیح شهرداری ها، در امر نگهداری مسیرهای پیاده و پایین بودن سطح فرهنگ ترافیك، از جمله مواردی می باشد كه در این امر دخیل هستند. 

نكته قابل توجه آن است كه پیاده‌رو جزو اموال عمومی شهر است و حفاظت از آنها به عهده شهرداری ها است. به موجب قانون هیچكس حق ندارد معابر عمومی را سد كند و یا در اموال عمومی دستكاری و خرابكاری نماید. لذا باید با اعمال شدید مقررات از اشغال پیاده‌رو توسط اتومبیل ها و موتورسیكلت ها كه با پارك غیر مجاز خود مسیر پیاده را سد می كنند جلوگیری شود. متاسفانه این مساله به صورت یك معضل كه روز به روز در حال افزایش است در آمده
و از انجاییكه قانون با این گونه افراد متخلف ضعیف برخورد می نماید هیچ شخصی خود را موظف به كسب اجازه برای دخل و تصرف یا سد معبر نمی داند. 

لذا باید پلیس راهور به عنوان متولی ترافیك، به طور جدی برای رفع اینگونه امور وارد عمل گردد و شهرداری با ایجاد امكانات لازم و فرهنگ سازی در استفاده بهینه شهروندان از پیاده‌روها در سطح شهر اقدام نماید تا شهروندان بتوانند به نحو صحیح از پیاده‌رو‌ها به عنوان دارایی های عمومی خود استفاده نمایند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.