| کد خبر: 23160 |

«سیمان فارس و خوزستان» حامی ساخت جاده های بتنی در کشور

تین نیوز | عملکرد موفق هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان تامین به عنوان بزرگ‌ترین تولید و صادرکننده سیمان در ایران و منطقه .
مجمع عمومی عادی سالانه شركت سيمان فارس و خوزستان با حضور بيش از 79 درصد سهامداران و به ریاست آقای خالق به نمایندگی از طرف شركت سرمایه‌گذاری تامين اجتماعی برگزار شد. ناظرین این جلسه خانم احمدوند به نمایندگی از طرف صندوق بازنشستگی نفت و آقای حقيقت‌جو به نمایندگی ازطرف سرمایه‌گذاری سيمان تامين بودند، همچنين سمت دبيری مجمع را آقای موسوی مدیر اداری مالی برعهده داشتند.
مرتضی لطفی مدیرعامل شركت سیمان فارس و خوزستان در ابتدای جلسه به تشریح عملكرد شركت طی سال مالی 93 و آخرین وضعیت  صنعت سیمان کشور پرداخت. وی با اشاره به اینکه شركت درسال 92به همراه سیمان تامین نزدیک به 33 درصد سهم بازار را در اختیار داشته است، گفت:  در مجموع 25 میلیون تن سیمان تولید و تحویل شده است که 17میلیون تن از این سهم را هلدینگ سیمان فارس و خوزستان و 8 میلیون تن آن سهم سیمان تامین  بوده است. مقدار 80 درصد مجموع محصولات تولیدی در بازار داخل و 20 درصد آن  به کشورهای مختلف جهان از جمله عراق، افغانستان، عمان، پاکستان، عربستان، روسیه و شماری از کشورهای آسیای میانه و آفریقا صادر شده است. مهندس لطفی گفت: در راستای تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه منعقد شده تاکنون عقد 8 قرارداد برای ساخت جاده‌های بتنی كشور آماده است که با وزارت راه برای ساخت جاده با بهره‌گیری از سيمان قرارداد لازم منعقد شده  كه سالانه یک و نیم ميليون تن سيمان برای احداث جاده‌های بتنی پيش‌بينی شده است.وی باتاکید بر گستردگی استقرار کارخانجات سیمان در سراسرکشور و ظرفیت مطلوب و با کیفیت بالای محصولات سیمانی تولیدی افزود: طول عمر بتن زیاد و 3 تا 4 برابرآسفالت قیر است مقاومت بسیار بالایی دارد و در دسترس است و آینده متعلق به طرح روسازی بتنی جاده‌ها به جای آسفالت است و هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان تامین بزرگترین حامی به کارگیری این روش مدرن و پیشرفته در کشور است. لطفی، ركود درساخت و ساز داخلی و فعاليت‌های عمرانی و فقدان طرح‌های جدید، دپوی محصولات در انبارها و رقابت رقبا بر سر كسب سهم بازار بيشتر با كاهش قيمت حتی كمتر از قيمت مصوب، ضعف ناوگان حمل و نقل، بالا رفتن ریسک فعاليت در بازار عراق و مشكلات مربوط به نقل و انتقالات ارزی را از جمله دلایل کاهش فروش و صادرات بر شمرد. مهندس لطفی با تاکید بر پیشرو بودن شرکت سیمان فارس و خوزستان در صنعت سبز و رعایت مسائل زیست محیطی در صنعت سیمان اظهار کرد: در سال گذشته همه واحدهای زیر مجموعه در خصوص مسائل زیست محیطی عملکرد قابل تحسینی داشته‌اند. وی با اشاره به مذاکرات و تلاش‌های صورت گرفته برای عرضه محصولات سیمانی از طریق بورس کالا تصریح کرد: تمایل به این‌كار از طرف انجمن صنفی به نمایندگی از کارخانجات سیمان صورت گرفته است که انشا‌الله پس از نهایی شدن بحث‌های کارشناسی و توافقات نهایی اقدام خواهد شد. در پایان این مجمع پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران تقسيم مبلغ 320 ریال سود به ازای هر سهم مورد تایيد حاضران قرار گرفت.
 
 تاریخچه
شركت سيمان فارس و خوزستان با بيش از 6 دهه فعاليت، به عنوان شركت مادر تخصصي، بزرگترین گروه تولیدکننده سیمان در کشور و منطقه بوده كه با دارا بودن 33 شرکت فرعی زیر مجموعه در صنعت سیمان و صنایع وابسته به سیمان در حال فعالیت می‌باشند.
شركت در سال 1329 با سرمايه‌گذاري مشترك سازمان برنامه و شركت سهامي سيمان شيراز با سرمايه اوليه 200 ميليون ريال تاسيس و در تاريخ 28/3/1329 تحت شماره 155 و به‌نام «شركت سهامي سيمان فارس» در اداره ثبت اسناد استان فارس (شيراز) به ثبت رسيد. در سال 1332 از شيراز به تهران انتقال يافت. در سال 1334 كارخانه سيمان شيراز با ظرفيت اسمي روزانه 200 تن شروع به بهره‌برداري نمود.
 در سال 1339 كارخانه سيمان دورود با ظرفيت اسمي 600 تن در روز از سازمان برنامه خريداري شد و به تدريج با خريد و احداث كارخانجات جديد و توسعه كارخانجات قبلي بر حجم ظرفيت توليدي خود افزود. در سال 1342 رسما به «شركت سهامي سيمان فارس و خوزستان» تغييرنام يافت. پس از تصويب قانون اصلاحي قسمتي از قانون تجارت در اسفندماه 1347، شكل حقوقي شركت به استناد مصوبه مجمع عمومي فوق‌العاده مورخ 4/12/1351 به سهامي عام تبديل و نام شركت به «شركت سهامي عام سيمان فارس و خوزستان» تغيير يافت. سهام شركت در دي‌ماه 1354 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شد. 
شرکت سيمان فارس و خوزستان در عرصه صنعت سيمان بزرگترين توليد کننده در خاورميانه است. بر اساس سیاست‌های متخذه در جهت سازماندهی بهینه شرکت و ایجاد سرعت در عملیات برای توسعه آتی با حفظ کنترل، استقلال کارخانه‌های تابعه در قالب شخصیت‌های حقوقی مورد نظر قرار گرفت. در این راستا با تبدیل آخرین واحد تابعه (سیمان آبیک) به شرکت مستقل در سال مالی 82-81 شرکت عملا به شرکت مادرتخصصي در صنعت سيمان تغيير يافت، درآمد عملياتي اين شرکت از شرکت‌هاي تابعه در صنعت سيمان يا زنجيره توليد اين صنعت (مادر تخصصي) همراه با کنترل موثر تامين مي‌شود. طبق مصوبه مجمع عمومي فوق‌العاده مورخ 8/9/1385 سال مالي شركت از اول خرداد ماه هر سال شروع و تا پايان ارديبهشت سال بعد به پايان مي‌رسد و اولين دوره مالي جديد به مدت 6 ماه از اول آذر ماه 1385 لغايت 31 ارديبهشت ماه 1386 بوده است.
 
  پیام هیات مدیره
با حمد و سپاس خداوند که توفیق داد تا در خدمت سهامداران گرامی باشیم، هیات مدیره ضمن تشکر از حضور سهامداران محترم در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت، بر خود لازم می‌داند اعتماد کلیه سهامداران محترم را سپاس گفته و قدردانی خود را ابراز نماید.
طی سال مالی مورد گزارش با کنترل موثر بر تعداد 12 شرکت سیمان خاکستری و سفید، همچنین تعداد 9 شرکت مرتبط با شرکت‌های سیمانی بعنوان یکی از شرکت‌های مطرح در تولید سیمان فعالیت کرده و بالاترین سهم بازار را در بین سایر گروه‌های تولید سیمان کشور به خود اختصاص داده است. 
شرکت همواره استراتژی حفظ و افزایش سهم خود در بازار سیمان  اقدامات اساسی جهت افزایش ارزش خالص دارایی‌های شرکت (NAV) در بازار سرمایه و استفاده بهینه از فرصت‌های موجود بازار را مدنظر قرار داده و به همین منظور افزایش ظرفیت، بهینه‌سازی خطور و ایجاد کارخانجات جدید را برای رسیدن به ظرفیت 54/19 میلیون تن در سال در شرکت‌های تابعه اجرا نموده است و با اعمال کنترل در اداره شرکت‌های زیرمجموعه توانسته است در سال 1392 از 5/17 میلیون تن ظرفیت اسمی امکانات تولیدی در اختیار مقدار 7/15 میلیون تن تولید و تحویل داشته باشد که مقدار 80 درصد آن در بازار داخل، 20 درصد بقیه صادر شده است که به ترتیب مقدار 5/22 درصد   4/23 درصد سیمان تولید و تحویل شده کشور را شامل می‌شود. امید آن می‌رود که با تداوم فعالیت شرکت در مسیر برنامه‌های راهبردی سال مالی جدید نیز برای سهامداران محترم همواره با توفیق و خیر و برکت 
باشد. در سال مالی جدید، هیات مدیره اطمینان می‌دهد در جهت تحقق منافع هلدینگ و سهامداران گرامی، تمامی تلاش خود را معمول نماید و در این مسیر نیازمند الطاف الهی، دعای خیر سهامداران  وتلاش بی‌وقفه کلیه همکاران می‌باشد. 
 
 چشم‌انداز هلدینگ:
- ایفای نقش به عنوان بزرگترین تولیدکننده سیمان و محصولات مرتبط در کشور و منطقه
 
 ماموریت:
- تولید و عرضه سیمان در بازارهای داخلی و صادراتی
- فعالیت در زمینه لجستیک سیمان
- تولید و عرضه سیستم‌های سازه‌ای و مصالح ساختمانی جدید با اتکای بر سیمان در بازارهای داخلی و صادراتی با مشارکت بخش خصوصی
- ارائه خدمات فنی و مهندسی در صنعت سیمان در بازار منطقه
 
 ارزش‌های محوری:
- قانونمندی
- شفافیت عملکرد
- پاسخگویی 
- مسوولیت پذیری اجتماعی به ویژه استفاده بهینه از منابع طبیعی و حفاظت از محیط‌زیست
- شایسته سالاری
 استراتژی شرکت به شرح ذیل است:
* مشارکت و همکاری با رهبران بازار جهانی سیمان در منطقه در کلیه فعالیت‌های زنجیره صنعت
* توسعه نشان تجاری
* در اختیار گرفتن شبکه ترکیبی حمل و نقل
* ایجاد شبکه‌های هم‌‌افزا بین شرکت‌های تابعه، تامین‌کنندگان، مشتریان
* توسعه بازار با تاکید بر تنوع بخشی به محصولات و خدمات و بازارسازی در جهت افزایش مصرف اقتصادی سیمان
* مدیریت بهینه منابع در اختیار برای ایجاد بیشترین بازدهی از سبد منابع
 
 تهدیدها
* افزایش هزینه‌های انرژی
* افزایش نرخ ارز و تعمیم آن به بازپرداخت بدهی‌های ارزی شرکت‌ها
* کاهش تولید به دلیل کاهش فروش و تشدید رقابت در بازار داخلی
* کاهش صادرات به دلیل تشدید رقابت داخلی و بین‌‌المللی و مقررات خاص در زمینه‌های ارزی
* کاهش قیمت فروش سیمان بر اثر تشدید رقابت
* افزایش هزینه‌های پرسنلی، حمل و نقل، تعمیرات، مالی و ... ناشی از افزایش عمومی قیمت‌ها
* نارسایی ناوگان حمل و نقل
* جرایم زیست‌محیطی و انرژی
* تحریم‌های بین‌المللی
* تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی
* کاهش و عدم تامین و جذب به موقع بودجه‌های عمرانی دولت
 
  فرصت‌ها
* رشد مصرف داخلی
* کاهش توان صادرات رقبای بین‌المللی
* رشد تقاضا در بازارهای صادراتی
* دسترسی به مواد اولیه در صنعت
* افزایش تقاضا ناشی از بازارهای جدید
* وجود نیروی انسانی متخصص و کارآمد در بازار کار
* افزایش بهای سیمان
 آخرین وضعیت استراتژی‌های کلان هلدینگ
استراتژی‌های هلدینگ در کمیته‌ای متشکل از دو عضو هیات مدیره، مدیرعامل هلدینگ، مشاور، نماینده شستا و کارشناس برنامه‌ریزی در حال بازنگری است.
 
 برنامه‌های عملیاتی معطوف به هر یک از استراتژی‌های کلان هلدینگ
هلدینگ تعدادی برنامه عملیاتی برای استراتژی‌های اولویت‌دار تعریف کرده است که اهم آن به شرح ذیل است: 
* توسعه نام تجاری
* برنامه عملیاتی ورود به حمل و نقل سیمان با تمرکز بر حمل و نقل ریلی
* ورود به زنجیره ارزش سیمان از طریق ساماندهی و تغییر ساختار هلدینگ و شرکت‌های تابعه
* کلیه استراتژی‌ها به کارگروه‌های هم‌‌اندیشی ابلاغ شده و کارگروه‌ها در حال تدوین برنامه‌های عملیاتی هستند.
 
 اهم طرح های آتی شرکت:
خط 3 سیمان آبیک: پایان سال گذشته به بهره برداری رسیده تا کنون 500هزار تن تولید داشته است. با به ظرفیت رسیدن این خط ، ظرفیت سیمان آبیک سالانه به 5/6 میلیون تن خواهد رسید. آخر آذر تا اوایل دی ماه تکمیل شده و به ظرفیت میرسد.
 کارخانه سیمان خاکستری 100 تنی العماره: 
شرکت ثبت و تملک زمین انجام شده است. منابع ارزی از صندوق ذخیره ارزی و منابع ریالی از تسهیلات (سعی شده است که از نوع ارزان قیمت باشد) تامین شده است.
عرضه سهام غیر بورسی شرکت در بورس و فرابورس: سیمان خوزستان تمامی مراحل را طی کرده است سازمان بورس عرضه را به تعویق انداخته است. سیمان ساوه و آبیک هم در دستور کار هستند. اصلاح ساختار مالی و افزایش سرمایه حداقل به میزان 900 میلیارد ریال در دستور کار هیات مدیره قرار گرفته است. ( با توجه به افزایش سرمایه شرکت های هم گروه که دارای طرح توسعه ای بوده اند)
*  با توجه به اینکه ایران مقام اول صادرات سیمان و کلینکر را در جهان داشته است در سال مورد گزارش واردات سیمانی وارد نشده است.

 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.