| کد خبر: 23159 |

حقوق و تکالیف دولت‌ها در حوزه جهانگردی

براساس مواد دهگانه کد جهانی اخلاق جهانگردی، در هریک از محورهای مندرج در کد برای دولت‌های عضو سازمان جهانی گردشگری و فعال در عرصه جهانگردی، حقوق و تکالیفی منظور شده است که به تفکیک به شرح زیر احصاء می‌گردد:

براساس مواد دهگانه کد جهانی اخلاق جهانگردی، در هریک از محورهای مندرج در کد برای دولت‌های عضو سازمان جهانی گردشگری و فعال در عرصه جهانگردی، حقوق و تکالیفی منظور شده است که به تفکیک به شرح زیر احصاء می‌گردد:
در عرصه جهانگردی به‌عنوان فعالیتی سودمند برای کشورها و جوامع میزبان
1- برنامه‌ریزی امور به‌گونه‌ای که ساکنان محلی در فعالیت‌های جهانگردی مشارکت داشته باشند و به همان نسبت از فواید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن و خصوصا از فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیمی که ایجاد می‌کند، بهره‌مند شوند.
2- اعمال سیاست‌های جهانگردی به‌گونه‌ای که به ارتقای سطح استاندارد زندگی ساکنان مناطق مورد بازدید و ترفیع نیازهای آنان کمک رساند و طراحی، معماری و بهره‌برداری از اماکن و تاسیسات جهانگردی در حد امکان متناسب و هماهنگ با ساختار اقتصادی و بافت اجتماعی باشد و درصورت همترازی مهارت‌های افراد، به نیروهای انسانی محلی اولویت داده شود.
3- وضع مقررات خاص در مورد لزوم بررسی و مطالعه در زمینه تاثیر طرح‌های توسعه روی محیط زیست و طبیعت توسط متخصصان فعال در عرصه جهانگردی و ضرورت ارائه اطلاعات کاملا شفاف و واقع‌بینانه از سوی آنها. 
 
 در عرصه مسوولیت‌ها و تعهدات دست‌اندرکاران امور توسعه جهانگردی
1- مسوولیت تضامنی با واحدهای خصوصی فعال در بخش جهانگردی و دادن تضمین درخصوص اینکه درصورت ورشکستگی هر یک از موسسات مسافرتی، جهانگردانی که ازطریق این موسسات سفر کرده‌اند بتوانند به کشورهای خود بازگردند.
2- هنگام وقوع بحران، اتباع خود را از مشکلات و خطراتی که ممکن است حین سفر به خارج از کشور با آنها مواجه شوند آگاه سازند و این اطلاعات را به دور از هرگونه غرض‌ورزی و اغراق، منتشر سازند تا به صنعت گردشگری کشور میزبان لطمه‌ای وارد نشود.
3- فراهم کردن زمینه‌های دسترسی آسان و مفید جهانگردان به مطبوعات تخصصی و سنجیده و اطلاعات دقیق و موثق و ابزار ارتباطی الکترونیک و نوین و استفاده ازطریق تجارت الکترونیک.
 
  در عرصه مربوط به حق جهانگرد
1- فراهم کردن زمینه‌های لازم برای حق دسترسی مستقیم و شخصی همه مردم زمین به منابع برای اکتشاف و لذت بردن به‌طور مساوی به عنوان یک حق عمومی برای همه و مشارکت گسترده و روزافزون مردم در امر جهانگردی در عرصه ملی و بین‌المللی و رفع موانع آن.
2- فراهم کردن بستر استفاده حق همگانی برای جهانگردی به‌عنوان نتیجه طبیعی حق استراحت و استفاده از اوقات فراغت موضوع تضمین ماده 24 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 7 پیمان بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.
3- حمایت از توسعه جهانگردی اجتماعی و دسته‌جمعی. 
4- تشویق و تسهیل جهانگردی خانواده‌ها، جوانان، دانش‌آموزان، سالمندان و معلولان.
 
 در عرصه آزادی حرکت و تردد جهانگردان
1- فراهم کردن زمینه‌های مناسب قانونی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی برای اینکه جهانگردان بتوانند در داخل کشور خود و از کشوری به کشور دیگر از آزادی حرکت و رفت‌وآمد برخوردار باشند و بدون هیچ‌گونه تبعیض به محورهای عبور موقت (ترانزیت) و اقامت و همچنین مکان‌های فرهنگی و جهانگردی دسترسی داشته باشند.
2- فراهم کردن زمینه‌های قانونی و اجرایی و اجتماعی مناسب برای آنکه جهانگردان بتوانند به تمامی انواع وسایل ارتباطی موجود، درون‌مرزی یا برون‌مرزی دسترسی داشته باشند.
3- فراهم کردن زمینه‌های قانونی و اجتماعی لازم برای حفظ حریم خصوصی جهانگردان به‌ویژه در مواردی که اطلاعات مذکور به صورت الکترونیک ثبت و نگهداری می‌شوند و تامین برابری حقوق آنان در این زمینه با حقوق اتباع داخلی و شهروندان کشور.
4- کاهش دادن تشریفات اداری مربوط به گذر از مرزها، تشریفات مرزی مانند روادید و مقررات بهداشتی و گمرکی.
5- وضع مقررات و عندالاقتضاء امضا موافقت‌نامه‌های مشترک چندجانبه به‌منظور هماهنگ‌سازی و تسهیل تشریفات مرقوم در بالا.
6- فراهم کردن زمینه‌های قانونی و بانکی و اقتصادی لازم برای اینکه جهانگردان بتوانند تا حدی که وضعیت اقتصادی کشور آنها اجازه می‌دهد، به ارزهای قابل تبدیل مورد نیاز برای خود دسترسی پیدا کنند.
 
  در عرصه حقوق شاغلان و کارگزاران صنعت جهانگردی
1- تضمین حقوق اساسی کارکنان حقوق‌بگیر یا خویش‌فرمای شاغل در صنعت جهانگردی و فعالیت‌های ذی‌ربط تحت نظارت دستگاه‌های اجرایی ملی و محلی کشورهای متبوع و میزبان با مراقبت خاص و ملاحظه محدودیت‌ها و مشکلات ویژه ناشی از فصلی بودن کار آنان.
2- فراهم کردن زمینه‌ آموزش‌های مقدماتی و مستمر مناسب کارکنان این صنعت.
3- فراهم کردن زمینه‌های برخورداری این کارکنان از تامین اجتماعی کافی و به حداقل رساندن زمینه‌های عدم امنیت شغلی آنان و توجه خاص به رفاه اجتماعی کارگران فصلی شاغل در این عرصه.
4- فراهم کردن زمینه تحقق حق عمومی اشخاص برخوردار از توانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای اشتغال در عرصه صنعت جهانگردی و نیز اعمال حق فعالیت آزادانه و با حداقل موانع و محدودیت‌های کارگزاران و سرمایه‌گذاران به‌ویژه در حد تاسیسات کوچک و متوسط جهانگردی در عرصه صنعت جهانگردی.
5- تسهیل مبادلات تجربیات بین کشورهای مختلف در سطح مدیران، مسوولان و کارکنان.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.