| کد خبر: 23142 |

سیاست وزارت راه در بخش ریلی؛ ارتقای وضع موجود و توسعه شبکه و خطوط جدید

وبلاگ تین نیوز، عباس آخوندی | وزارت راه و شهرسازی قصد آزاد کردن تعرفه آزادراه‌ها را دارد چرا که در چند سال گذشته میزان مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها به حداقل ممکن رسیده است. 
در حال حاضر میزان مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزاد راه‌ها ۲۵ درصد است و ۷۰ الی ۷۵ درصد ساخت آزاد راه‌ها با مشارکت دولت انجام می‌شود، حال ما به دنبال این هستیم که با آزادکردن تعرفه‌ها مشارکت بخش خصوصی رابه صددرصد برسانیم.
درحال حاضر ساخت آزاد راه‌ها تنها برعهده دولت است که در این بین بانک‌ها تامین کننده مالی بودند و عملا دولت پیمانکار بوده است اما براساس ماده ۵۶ قانون مشارکت دولت در ساخت آزاد راه‌ها تنها باید در بخش حمایتهای حقوقی باشد اما درحال حاضر دولت بدون مشارکت بخش خصوصی ساخت آزاد راه‌ها را برعهده گرفته است.
اگر مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزاد راه‌ها به 100 در صد برسد تعیین نرخ عوارضی را به سازندگان واگذار می‌کنیم و بخش خصوصی مقدار و میزان عوارضی را می تواند تعیین کند؛ البته در این بحث با مقاومت‌های اجتماعی زیادی مواجه بودیم اما می‌توانیم این ریسک را قبول کنیم و تعیین نرخ عوارضی را به بخش خصوصی بسپاریم.

در بخش ریلی نیز دو سیاست ارتقای وضع موجود و توسعه شبکه و خطوط جدید را دنبال می‌کنیم. برنامه این است که در بخش توسعه شبکه و خطوط جدید ۲۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم و در این بخش ۴ خطه کردن راه آهن تهران تا کرج دو خطه کردن کرج تا قزوین برقی کردن تهران مشهد و تهران تبریز در اولویت قرار دارد.
یکی دیگر از سیاستهای مهم راه آهن این است که حق دسترسی به ریل را ثابت نگه دارد درحال حاضر ۵۷ درصد قیمت بار بابت حق دسترسی و ۴۳ درصد آن بابت واگن هزینه می‌شود که این مورد سرمایه گذاری بر روی ریل را به شدت غیر اقتصادی می‌کند و سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند بر روی حمل و نقل جاده‌ای سرمایه گذاری کنند. باثابت نگه داشتن حق دسترسی به ریل از سال ۹۱ به بعد تورم به نفع ناوگان عمل می‌کند و نه ریل. 

برگرفته از خبر ایلنا

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.