| کد خبر: 23137 |

در نشست حوزه راه و شهرسازی در استان قم مطرح شد:

◄ انتقاد آخوندی از تخریب محله‌های قدیمی / قانون نظام ساخت‌وساز به زودی تدوین می‌شود

تین نیوز | وزیر راه وشهرسازی گفت: قانون نظام ساخت وساز در كشور بزودی تدوین می شود تا رابطه میان مالك، سازنده و نظام كنترلی و قانونگذاری، شفاف و روشن باشد و برای اصلاح مبحث دوم مقررات ملی ساختمان گروهی برای اصلاح و بازنگری مأمور شده اند.

به گزارش تین نیوز از  مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی كه شامگاه روز پنج شنبه در سفر به استان قم در نشست حرفه ورزا و نمایندگان تشكل های صنفی و مدیران حوزه راه و شهرسازی استان قم سخن می گفت، اظهار داشت: در سال های گذشته قانون نظام مهندسی تدوین شده است اما قانون ساخت و ساز هنوز نوشته نشده و از این لحاظ نیازمند بازنویسی مجدد است.

وزیر راه و شهرسازی درباره مبحث دوم مقررات ملی ساختمان نیز اظهار داشت: گروهی را برای اصلاح و بازنگری این مبحث از نظام مهندسی مامور كرده‌ایم چرا كه مبحث دوم دارای نارسایی‌ها و ایراداتی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تنگناهای اقتصادی گفت: در سال های اخیر بودجه‌های عمرانی كشور در مقایسه با گذشته به نسبت كاهش چشمگیری داشته است و امروز بودجه عمرانی كمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان است كه نمی‌تواند جوابگوی پروژه‌های مختلف در سطح كشور باشد.

آخوندی افزود: امروز قدرت بانك‌های كشور برای پرداخت وام و تسهیلات به بخش‌های تولیدی و سایر بخش‌ها كاهش یافته است وما در یك تنگنای سختی هستیم كه باید تلاش كرد تا از آن خارج شویم كه البته یكی از شرایط خروج از این وضعیت درك شرایط و اعتماد به یكدیگر است.

وزیر راه و شهرسازی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارائه لایجه خروج از ركود دولت به مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در این لایحه برنامه ریزی شده تا بتوان مطالبات پیمانكاران و عرضه كنندگان كالا‌ها و خدمات به دولت را پرداخت كرد.

وی افزود: باید دفا‌تر مهندسی احیا شود چرا كه آن‌ها قدرت ایجاد خلق ارزش افزوده دارند و از منابع عمده انسانی برای عمران و آبادانی كشور به شمار می‌روند.

آخوندی با بیان اینكه قدرت وام‌دهی بانك‌ها در سال‌های اخیر كاهش یافته است و بیشتر افراد برای سرمایه گذاری‌های خود بیشتر به بانك‌ها تكیه دارند، گفت: حدود 236 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانكی برای انجام پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت كه حدود نیمی از آن تجدید قراردهای گذشته بوده است.

وی با اشاره به ارائه لایحه‌ خروج از ركود توسط دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: برای عبور از بحران‌های اقتصادی، فروش 20 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار پیشنهاد شده كه با فروش آن بسیاری از مشكلات برطرف می‌شود. این لایحه با فوریت به مجلس رفته و در صورت تصویب حركت جدیدی را در جامعه صنعتی و مهندسی ایجاد می‌كند.

آخوندی ادامه داد: برای افزایش سرمایه بانكهای دولتی 100 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است كه امیدواریم با ایجاد رقابت در سرمایه گذاری با بانكهای خصوصی، چرخه اقتصادی به حركت درآید.

وزیر راه اظهار كرد: دولت درپی پرداخت مطالبات پیمانكاران و عرضه كنندگان كالا و خدمات ازطریق فروش اوراق بهادار و تهاتر است كه این امر گردش مالی در كشور را افزایش می دهد.

وی افزود: امروز شرایط اداره كشور با توجه به تنگناهای اقتصادی دولت و بخش خصوصی، بسیار سخت شده است و همه باید با درك شرایط و ایجاد فضای همدلی و تعامل و اعتماد متقابل برای خروج از این وضعیت تلاش كنیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از تخریب محله‌های قدیمی به بهانه بازسازی بافت فرسوده شهری گفت: این محله‌ها میراث گرانبهایی است كه از قرن‌ها پیش به جا مانده و باید نسبت به احیا و حفظ آن تلاش شود.

این عضو هیأت دولت در ادامه بیان كرد: جمعیت قم به صورت وصف‌ناپذیری افزایش یافته و این انفجار جمعیت در چهار دهه گذشته، فرهنگ‌های گوناگون و مشكلات بسیاری را به دنبال داشته است.

وزیر راه و شهرسازی محله‌های قدیمی قم را مورد اشاره قرار داد و تاكید كرد: نباید محله‌های قدیمی قم را بافت فرسوده فرض كنیم؛ محله‌های چهل اختران، آذر و باغ پنبه میراث گرانبهایی است كه از قرن‌های گذشته برای ما باقی مانده است كه باید نسبت به احیای آن تلاش كنیم.

وی در خصوص بخش حمل و نقل نیز اظهار داشت: ما امروز ثروت‌های زیادی از محل زیربناهای جاده‌ای، ریلی، فرودگاهی و بنادر داریم و در بخش حمل و نقل به دنبال گسترس ارتباطات با كشورهای همسایه هستیم چرا كه سهم حمل و نقل ما در عرصه جهانی كم است.

آخوندی افزود: در طی این مدت در حوزه دریای عمان فعال شدیم و در بندر چابهار نیز سرمایه گذاری‌های خوبی صورت خواهد گرفت و در زمینه حمل نقل ریلی هم پروژه اتصال ریلی خواف به هرات در افغانستان را پیگیری خواهیم كرد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت حمل ونقل در استان قم، با بیان اینكه سهم حمل و نقل ریلی نسبت به جاده در قم قابل مقایسه نیست، گفت: دسترسی سریع و آسان و ایمن بین قم و تهران باید به صورت جدی دنبال شود كه برای این مهم نیازمند حمل و نقل داخل شبكه‌ای و حمل و نقل ریلی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد ایجاد پایانه چند وجهی جاده ای، ریلی و منوریلی در قم، گفت: آزادراه قم ـ گرمسار تاكنون 76 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد و امیدواریم بزودی ضلع شرقی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز بهره برداری شود.

وی ابراز داشت: در استان قم نیز با توجه به تردد بسیار در جاده ها و اشباع شدن آزادراه ها، باید حمل ونقل ریلی رشد و توسعه بیشتری پیدا كند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: استاندار قم ساخت ترمینال چند وجهی جاده‌ای، ریلی و مونوریلی را در قم پیشنهاد داد كه موضوع خوبی است و وزارت راه و شهرسازی آن را حمایت و اجرایی شدن آن را دنبال می‌كند.

آخوندی در خصوص پروژه‌های حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز بر تكمیل هر چه زود‌تر آن‌ها تاكید كرد و افزود: اماكن مقدس ما در قم و مشهد همواره در حال ساخت وساز هستند وحالت كارگاهی دارند و باید شرایطی را فراهم كرد تا این ساخت وساز‌ها به زودی به اتمام برسد تا مردم در محیطی مناسب به زیارت خود بپردازند.
 
بازدید از ایستگاه راه آهن داخل شهر 
وزیر راه و شهرسازی شامگاه پنج شنبه پس از شرك ت در نشست حرفه ورزان و نمایندگان تشكل های صنفی و مدیران حوزه راه و شهرسازی استان قم از ایستگاه راه آهن داخل شهرقم بازدید كرد.
آخوندی در این بازدید از عزم جدی این وزارتخانه برای آسان، ایمن سازی و سرعت بخشیدن به زمان سفر از طریق خط ریلی قم- تهران خبر داد.

وی در بازدید از ایستگاه راه آهن داخل شهر قم با اشاره به اشباع شدن بزرگراه قم - تهران گفت: این وزارتخانه دسترسی آسان و ایمن مردم را به شبكه ریلی بین قم و تهران دنبال می كند كه البته نیازمند اقداماتی در شبكه داخل و خارج از شهر قم است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: زمان سفر بین قم و تهران از طریق راه آهن در حال حاضر یك ساعت و 45 دقیقه است كه این میزان باید كاهش یابد.

وی در پایان سفر یك روزه خود به استان قم در ایستگاه راه آهن داخل شهرقم اعلام كرد كه وزارت راه و شهرسازی از ایجاد پایانه چند وجهی و تركیبی جاده ، ریل و منوریل در قم حمایت می كند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس زیربنایی 0 0

    دقت کنید افتتاح آزادراه قم - گرمسار که متولیان پروژه وعده افتتاح تا آخر تابستان را داده بودند به دهه فجر افتاد. اگر بررسی خبری شود این وعده چند بار به تعویق افتاده و به نظرم این دفعه آخر تحت تاثیر تحلیل تین نیوز باشد که از افتتاح زودرس آزادراه و بدون تجهیزات کامل و لازم هشدار داده بود که مبادا بر ایمنی تاثیر سوء بگذارد.