| کد خبر: 23133 |

وزیر راه اعلام کرد:

◄ صرفه‌جویی پنج و نیم میلیارد لیتری گازوییل با افتتاح پروژه قم گرمسار

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینكه با افتتاح پروژه قم ـ گرمسار، در 20 سال آینده پنج و نیم میلیارد لیتر گازوئیل صرفه جویی می شود بر استقرار دوربین های كنترل سرعت قبل از افتتاح پروژه تاكید و بیان كرد: باید مفهوم معماری راه را در دستور كار پروژه‌های راهسازی قرار دهیم. 

به گزارش تین نیوز از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، در بازدید از پروژه در دست اجرای محور قم ـ گرمسار، با اشاره به اینكه پروژه هم اكنون 76 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و زمانبندی اجرای آن به صورت كامل رعایت شده است، اظهار امیدواری كرد كه در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه آزادراه قم ـ گرمسار یكی از مهم ترین پروژه های كشور است كه بخش عمده ای از ترافیك تهران را منحرف می كند و با توجه به اینكه این جاده یكی از محورهای مهم اتصال جنوب و جنوب غرب كشور به سمت شمال شرق كشور می باشد، محیط زیست تهران نیز مصون خواهد ماند و شاهد صرفه جویی در مصرف انرژی و آسایش مسافران خواهیم بود.

آخوندی بیان كرد: با افتتاح این پروژه 85 كیلومتر مسیر جنوب و جنوب غرب كشور به سمت مشهدالرضا و شمال شرق كاهش یافته و شاهد این خواهیم بود كه یك و نیم ساعت خودروهای سواری و دو و نیم ساعت خودروهای باری و سنگین مسیری كوتاه تر نسبت به گذشته خواهند داشت كه با افتتاح پروژه قم ـ گرمسار، طی 20 سال آینده پنج و نیم میلیارد لیتر سوخت صرفه جویی می شود.

وی افزود: تصمیم وزارت راه و شهرسازی بر این است كه هیچ پروژه‌ای بدون تكمیل موارد ایمنی تحویل نشود و در این پروژه ابتدا باید سیستم‌های مدیریت كنترل، خط كشی و سایر استانداردها تكمیل شوند و هرگاه این مهم صورت گرفت، آنگاه تحویل سازمان راهداری خواهد شد و دوربین های كنترل سرعت باید قبل از افتتاح در جاده مستقر شود.

آخوندی ادامه داد: لازم است شركت ساخت، پیمانكار و راهداری تیمی را برای تحویل آزاد راه قم ـ گرمسار از هم اكنون تشكیل دهند و همه جوانب كار را آماده كنند.

توجه به ابعاد ایمنی، معماری و زیبایی جاده ها
وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: در مبحث معماری و زیباسازی جاده و حریم و منظر آن هم باید اقدام لازم صورت گیرد؛ مشاور جاده و مشاور معماری باید هماهنگ با یكدیگر عمل كنند تا علاوه بر مسائل فنی، زیبایی جاده و آسایش مسافران هم تامین شود.

آخوندی با بیان اینكه باید مفهوم معماری راه را در دستور كار پروژه‌های راهسازی قرار دهیم، افزود: فقط كف جاده نیست كه اهمیت دارد بلكه مجموعه راه از همه ابعاد یعنی ایمنی، معماری و زیبایی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه به مفهوم معماری راه تاكنون توجهی نشده اظهار داشت: این اصطلاح باید در ادبیات وزارت راه و شهرسازی وارد شود.

وی همچنین در مورد مطالبات پیمانكاران اعلام كرد: با توجه به مصوبه هیئت دولت در خصوص تهاتر مطالبات پیمانكاران می‌توانیم در این پروژه هم این كار را انجام داده و برای پرداخت مطالبات قرارگاه در این پروژه مشكلی وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از هموطنان به صورت غیر قانونی وارد این جاده می‌شوند و از آن استفاده می‌كنند ‏به همین دلیل به پیمانكار اعلام كرده‌ایم تمام ورودی‌ها را به این مسیر كه دوره كارگاهی خود را طی ‏می‌كند مسدود كند زیرا تمام مسئولیت‌ها تا زمانی كه آزادراه تحویل سازمان راهداری نشده بر عهده ‏پیمانكار است.‏

آخوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات دولت در زمینه اجرای پروژه‌های آزادراهی بیان كرد: در ‏حال حاضر تمام پروژه‌هایی از این دست فعال شده‌اند و طی پنج ماهه نخست امسال بیش از 500 ‏هزار تن آسفالت‌ریزی در طرح‌های مختلف داشته‌ایم.‏

وی با بیان اینكه پروژه‌های دیگری را هم در همین راستا شروع كرده‌ایم، گفت: 200 ‏كیلومتر از طرح آزادراهی حرم تا حرم ویژه اتصال قم به مشهد مقدس باقی‌مانده كه به زودی عملیات ‏اجرایی این قسمت نیز شروع می‌شود.‏

وی به طرح احداث كمربند جنوب غربی تهران و اتصال آن به محور قم - گرمسار نیز اشاره كرد و افزود: پس از تصویب این طرح در هیئت دولت آماده احداث این كمربندی خواهیم بود تا به آزاد راه قم - گرمسار متصل شود.

محور قم ـ گرمسار 152 كیلومتر طرح ریزی شده است كه 74 كیلومتر آن در محدوده قم، 46 كیلومتر در محدوده استان تهران و 32 كیلومتر آن در محدوده استان سمنان است. 60 درصد از هزینه و اعتبار احداث این آزادراه با اعتبار دولتی و 40 درصد با اعتبار بخش خصوصی اجرا می شود. پیش بینی می شود در سال 94، روزانه 12 هزار تردد خودروی سبك و سنگین در این محور ثبت شود.

در این پروژه 12 و نیم میلیون متر مكعب خاك برداری شده و یك میلیون متر مكعب آسفالت استفاده شده است. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.