وزیر راه اعلام کرد:
◄ صرفهجویی پنج و نیم میلیارد لیتری گازوییل با افتتاح پروژه قم گرمسار
تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینكه با افتتاح پروژه قم ـ گرمسار، در 20 سال آینده پنج و نیم میلیارد لیتر گازوئیل صرفه جویی می شود بر استقرار دوربین های كنترل سرعت قبل از افتتاح پروژه تاكید و بیان كرد: باید مفهوم معماری راه را در دستور كار پروژههای راهسازی قرار دهیم.
به گزارش تین نیوز از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، در بازدید از پروژه در دست اجرای محور قم ـ گرمسار، با اشاره به اینكه پروژه هم اكنون 76 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و زمانبندی اجرای آن به صورت كامل رعایت شده است، اظهار امیدواری كرد كه در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه آزادراه قم ـ گرمسار یكی از مهم ترین پروژه های كشور است كه بخش عمده ای از ترافیك تهران را منحرف می كند و با توجه به اینكه این جاده یكی از محورهای مهم اتصال جنوب و جنوب غرب كشور به سمت شمال شرق كشور می باشد، محیط زیست تهران نیز مصون خواهد ماند و شاهد صرفه جویی در مصرف انرژی و آسایش مسافران خواهیم بود.
آخوندی بیان كرد: با افتتاح این پروژه 85 كیلومتر مسیر جنوب و جنوب غرب كشور به سمت مشهدالرضا و شمال شرق كاهش یافته و شاهد این خواهیم بود كه یك و نیم ساعت خودروهای سواری و دو و نیم ساعت خودروهای باری و سنگین مسیری كوتاه تر نسبت به گذشته خواهند داشت كه با افتتاح پروژه قم ـ گرمسار، طی 20 سال آینده پنج و نیم میلیارد لیتر سوخت صرفه جویی می شود.
وی افزود: تصمیم وزارت راه و شهرسازی بر این است كه هیچ پروژهای بدون تكمیل موارد ایمنی تحویل نشود و در این پروژه ابتدا باید سیستمهای مدیریت كنترل، خط كشی و سایر استانداردها تكمیل شوند و هرگاه این مهم صورت گرفت، آنگاه تحویل سازمان راهداری خواهد شد و دوربین های كنترل سرعت باید قبل از افتتاح در جاده مستقر شود.
آخوندی ادامه داد: لازم است شركت ساخت، پیمانكار و راهداری تیمی را برای تحویل آزاد راه قم ـ گرمسار از هم اكنون تشكیل دهند و همه جوانب كار را آماده كنند.
توجه به ابعاد ایمنی، معماری و زیبایی جاده ها
وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: در مبحث معماری و زیباسازی جاده و حریم و منظر آن هم باید اقدام لازم صورت گیرد؛ مشاور جاده و مشاور معماری باید هماهنگ با یكدیگر عمل كنند تا علاوه بر مسائل فنی، زیبایی جاده و آسایش مسافران هم تامین شود.
آخوندی با بیان اینكه باید مفهوم معماری راه را در دستور كار پروژههای راهسازی قرار دهیم، افزود: فقط كف جاده نیست كه اهمیت دارد بلكه مجموعه راه از همه ابعاد یعنی ایمنی، معماری و زیبایی مورد توجه قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه به مفهوم معماری راه تاكنون توجهی نشده اظهار داشت: این اصطلاح باید در ادبیات وزارت راه و شهرسازی وارد شود.
وی همچنین در مورد مطالبات پیمانكاران اعلام كرد: با توجه به مصوبه هیئت دولت در خصوص تهاتر مطالبات پیمانكاران میتوانیم در این پروژه هم این كار را انجام داده و برای پرداخت مطالبات قرارگاه در این پروژه مشكلی وجود ندارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از هموطنان به صورت غیر قانونی وارد این جاده میشوند و از آن استفاده میكنند به همین دلیل به پیمانكار اعلام كردهایم تمام ورودیها را به این مسیر كه دوره كارگاهی خود را طی میكند مسدود كند زیرا تمام مسئولیتها تا زمانی كه آزادراه تحویل سازمان راهداری نشده بر عهده پیمانكار است.
آخوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات دولت در زمینه اجرای پروژههای آزادراهی بیان كرد: در حال حاضر تمام پروژههایی از این دست فعال شدهاند و طی پنج ماهه نخست امسال بیش از 500 هزار تن آسفالتریزی در طرحهای مختلف داشتهایم.
وی با بیان اینكه پروژههای دیگری را هم در همین راستا شروع كردهایم، گفت: 200 كیلومتر از طرح آزادراهی حرم تا حرم ویژه اتصال قم به مشهد مقدس باقیمانده كه به زودی عملیات اجرایی این قسمت نیز شروع میشود.
وی به طرح احداث كمربند جنوب غربی تهران و اتصال آن به محور قم - گرمسار نیز اشاره كرد و افزود: پس از تصویب این طرح در هیئت دولت آماده احداث این كمربندی خواهیم بود تا به آزاد راه قم - گرمسار متصل شود.
محور قم ـ گرمسار 152 كیلومتر طرح ریزی شده است كه 74 كیلومتر آن در محدوده قم، 46 كیلومتر در محدوده استان تهران و 32 كیلومتر آن در محدوده استان سمنان است. 60 درصد از هزینه و اعتبار احداث این آزادراه با اعتبار دولتی و 40 درصد با اعتبار بخش خصوصی اجرا می شود. پیش بینی می شود در سال 94، روزانه 12 هزار تردد خودروی سبك و سنگین در این محور ثبت شود.
در این پروژه 12 و نیم میلیون متر مكعب خاك برداری شده و یك میلیون متر مكعب آسفالت استفاده شده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.