| کد خبر: 221 |

برای رسیدن به اهداف کاهش سوانح رانندگی باید گام به گام به هدف نزدیک شد

 تین نیوز | برخی کارشناسان صنعت حمل و نقل و حوزه ایمنی راهها معتقدند نباید نسخه‌های بین‌المللی را برای ایران آنهم برای کاهش سوانح جاده‌ای پیچید از سوی دیگر مسئولان راهنمایی و رانندگی نظر دیگری دارند و معتقدند باید این نسخه‌ها را نه تنها پیچید بلکه برای اجرای آن در راستای کاهش سوانح باید هر چه زودتر فرهنگ‌سازی انجام دهیم.
تعداد بالای آمار سوانح جاده‌ای یا رانندگی در ایران به شکلی همه دست‌اندرکاران را درگیر خود کرده اما از سوی دیگر برخی کارشناسان مربوطه معتقدند که بهتر است برای انجام یک اقدام جدید فرهنگ آن را اول اجرا کرده سپس اقدام مورد نظر را به بوته اجرا بگذارند اما برخی دیگر نظری مخالف دارند و معتقدند باید همه چی با هم اجرا شود.
 
اخیراْ سازمان بهداشت جهانی دو فاکتور استفاده از تلفن همراه و مشروبات الکلی را به سه فاکتور پیشین یعنی کمربند ایمنی، صندلی کودک، سرعت اضافه کرده این در حالی است که همه این موارد در ایران اجرا نمی‌شود. به طور مثال با اعمال قوانین و مقررات توسط دولت بحث سرعت و استفاده از تلفن همراه تا حدودی وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشته و بر همین اساس میزان سوانح نیز تا حدود قابل مشاهد‌ه‌ای کاهش یافته است. اما هرگز صندلی کودک در ایران به معنای نصب اجباری آن در ایران مد نظر قرا نگرفته است فقط این موضوع محدود به نشستن کودک در صندلی عقب و این امر تا سن 12 سالگی نیز الزامی است.اما به تازگی پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده که باید بحث صندلی کودک در ایران الزامی شود و ظاهراْ در حال آموزش کارکنان در این مورد هستند.
 
سردار «محمد رضا مهماندار» رئیس پلیس راه کشور  ضمن تائید این موضوع که 5 فاکتور سازمان بهداشت جهانی نتیجه مطالعات طولانی مدت در اکثر کشورهای دنیا بوده اذعان داشت: « 5 فاکتور شامل سرعت، کمربند ایمنی،صندلی کودک ، تلفن همراه و مشروبات الکی از مهمترین علل سوانح رانندگی هستند که در ایران هم این عوامل مستثنی نیست. اما خوشبختانه به علت حرمتی که در ایران برای استفاده نکردن از مشروبات الکلی قائل هستیم این فاکتور کمتر از سایر کشورها در ایران دیده می‌شود.»
 
وی با اشاره به این‌که اما در خصوص سایر فاکتورها بین ایران و سایر کشورها تفاوت چشمگیری وجود ندارد  به صندلی کودک به عنوان یکی از مهمترین علتهای کاهش آمارکشته‌شدگان اشاره کرد و ادامه داد: « بحث ایمنی موضوعی نیست که ما بخواهیم منتظر یک فرآیند شویم به عبارتی باید گام به گام حرکت کنیم تا به یک هدف برسیم.»
 
او تاکید کرد: «امروز ما به این نتیجه رسیدیم که نبود صندلی کودک و کوتاهی در بستن کمربند ایمنی در سوانح سلامتی هموطنانمان را به خطر انداخته لذا این موضوع از لحاظ فرهنگی زمان زیادی به خود اختصاص می‌دهد اما اولین وظیفه ما و رسانه‌ها این است که اقدامات لازم را در این خصوص آغاز کنیم.»
 
رئیس پلیس راه کشور در ادامه خاطرنشان کرد: « لازمه آغاز اقدامات اجرای صندلی کودک، اجرای قانون و مقررات، آموزش و فرهنگ‌سازی و در نهایت انتقال تجارب با برگزاری کنفرانس‌هاست که همه این فاکتورها در دست اجرا قرار گرفته است.»
 
به گفته او، مهم‌ترین موضوع در حال حاضر نتیجه مناسب از تصمیمات اتخاذ شده است.
 
 هرساله تعداد بی‌شماری از هموطنانمان بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و نه تنها جان خود بلکه از لحاظ اقتصادی ، فرهنگی و معنوی هم مردم و هم دولت را متضرر می‌کنند اما چه می‌‌شودکرد همیشه تعداد کمی منجر به ایجاد مشکلات می‌شوند و همین می‌شود که در سال ایران 19 هزار کشته دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.