| کد خبر: 21932 |

نشست های پر وعده!

تین نیوز | در نشست مشترك رئیس سازمان بورس، مدیرعامل بورس تهران، مدیرعامل فرابورس و جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه با كارگزاران بورس، درباره شرایط كنونی بازار سرمایه و راهكارهای بهبود شرایط بحث و تبادل‌نظر شد.
در ابتدای این نشست كه در محل بورس تهران برگزار شد، كارگزاران دیدگاه‌های خود را درباره علل افت بورس و راهكارهای خروج از شرایط كنونی بیان كردند.
اتخاذ راهكارهایی برای حل مشكل كمبود نقدینگی در بازار، ساماندهی نرخ سود بانكی و نظارت بر فعالیت موسسات پولی غیرمجاز، حل ابهام مالیاتی موجود درباره اعتبارات دریافتی كارگزاری‌ها و درنظر گرفتن هزینه‌های مالی این اعتبارات، به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، تسریع در تعیین تكلیف نرخ خوراك مایع پتروشیمی‌ها و فرمول كیفی‌سازی پالایشگاه‌ها، تقویت سازوكار اعطای مجوز سبدگردانی اختصاصی به شركت‌های كارگزاری، فعال‌سازی بازار آتی سهام برای تنوع‌بخشی بیشتر به ابزارهای مدیریت ریسك در بازار، اجرای هرچه سریع‌تر سیاست‌های خروج از ركود از سوی دولت برای جلوگیری از رخوت بیش از حد در بازار، تسهیل برخی مقررات موجود در بازار، اعتمادبخشی به فعالان بازار و جلوگیری از ایجاد جوروانی منفی و در نهایت، شفاف‌سازی درباره نحوه اجرای سیاست دولت برای جلوگیری از بنگاهداری بانك‌ها و در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به بازار سرمایه در این خصوص، عدم گره خوردن بیش از حد بازار به نتایج مذاكرات و گسترش صندوق‌های بازارگردانی اختصاصی، از جمله پیشنهادات و راهكارهای مطرح شده از سوی كارگزاران در این نشست بود.
علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در ادامه، اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان در راستای بهبود شرایط بازار و رفع برخی ابهامات موجود را تشریح كرد.
وی با اشاره به طرح دولت و مجلس برای دائمی كردن احكام بودجه گفت: در طرح پیشنهادی، احكام مناسبی درباره نرخ نفت‌خام پالایشگاه‌ها، نرخ گاز صنعت، معادن پیش‌بینی شده كه درصورت تصویب نهایی در مجلس، آثار مناسبی بر بازار سرمایه خواهد داشت.
سخنگوی سازمان بورس همچنین از پیگیری جدی برای تعیین تكلیف نرخ خوراك مایع خبر داد و ابراز امیدواری كرد: این موضوع، در تعامل با وزارت نفت، به‌زودی تعیین تكلیف شود.
وی همچنین به موضوع كیفی‌سازی پالایشگاه‌ها اشاره و خاطرنشان كرد: با همكاری خوب وزارت نفت، اعمال فرمول كیفی‌سازی در سال 1392 منتفی شد، برای تعیین تكلیف این موضوع در سال1393 هم تاكنون چندین جلسه برگزار و فرمول اولیه پیشنهادی وزارت نفت، در تعامل با پالایشگاه‌ها تعدیل شده است و انتظار داریم به‌زودی، این موضوع تعیین‌تكلیف شود، به هر حال با توجه به اهمیت تعیین تكلیف پالایشگاه‌ها، سازمان به‌صورت جدی در حال پیگیری این موضوع است.
صالح‌آبادی در ادامه، با اشاره به طی مراحل نهایی تدوین آیین‌نامه بهبود فضای كسب و كار در دولت، افزود: در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده است كه دولت خسارت ناشی از قطع برق و گاز را به صنایع بپردازد كه این موضوع، تاثیر مثبتی بر وضعیت صنایع خواهد داشت، ضمن اینكه انتظار می‌رود با راه‌اندازی فاز 12 پارس جنوبی در آینده نزدیك، مشكل قطع گاز صنایع به‌ویژه پتروشیمی‌ها تا حد زیادی برطرف شود.
رئیس سازمان بورس به دغدغه كارگزاران درباره واگذاری اموال مازاد و خروج از بنگاهداری اشاره و تاكید كرد: قطعا سهام بانك‌ها، با در نظر گرفتن شرایط بازار و به‌صورت تدریجی، در قالب عرضه‌های عمده انجام خواهد شد و از این بابت، نگرانی وجود ندارد، ضمن اینكه در این موضوع، طبیعتا واگذاری بنگاه‌های بورسی و املاك مازاد بانك‌ها در اولویت قرار خواهد داشت.
وی در ادامه، به نشست مشترك با مدیران عامل بانك‌ها، برای حل مشكلات این صنعت خبر داد و گفت: موارد و دغدغه‌های طرح شده از سوی بانك‌ها از طریق بانك مركزی و وزارت اقتصاد، در حال پیگیری است.
سخنگوی سازمان بورس در بخش دیگری از اظهارات خود، به بحث مقررات معاملاتی اشاره كرد و گفت: بازنگری در حجم مبنا و دامنه نوسان فعلا از دستور كار خارج است و طبیعتا هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص، با در نظر گرفتن شرایط بازار صورت خواهد گرفت.
صالح‌آبادی همچنین از برنامه جدی سازمان برای افزایش تعداد صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی، برای افزایش نقدشوندگی در بازار خبر داد و گفت: سازمان در این خصوص، آمادگی دارد با كارگزاران همكاری لازم را انجام دهد.
وی با اشاره به موضوع اعتبارات كارگزاری‌ها و دغدغه ایشان درباره در نظر گرفتن هزینه مالی این اعتبارات، به‌عنوان هزینه‌های  قابل قبول مالیاتی، گفت: این موضوع، فقط خاص شرایط كنونی بازار نیست و ابهامی است كه باید یك بار برای همیشه، برطرف شود، از این رو طی روزهای اخیر هماهنگی خوبی با سازمان امور مالیاتی انجام شده و امیدواریم این دغدغه كارگزاران، در اسرع وقت طی یكی، دو روز آینده در تعامل با سازمان امور مالیاتی حل شود.
رئیس سازمان بورس از شروع برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی سازمان در رسانه ملی، با هدف معرفی سازوكارهای سرمایه‌گذاری در بورس طی روزهای آینده خبر داد و تاكید كرد: مناسب است كارگزاران نیز به‌عنوان نقطه تماس بازار سرمایه با سرمایه‌گذاران، فعالیت گسترده‌ای برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار انجام دهند، اگرچه قطعا هدف از اجرای این برنامه‌ها، تبلیغ نیست و فرصت‌ها، ریسك‌ها و ابزارهای موجود در بازار، باید همزمان و واقع‌بینانه برای سرمایه‌گذاران تشریح شود.
صالح‌آبادی در پایان، با تاكید بر اینكه سازمان همه اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای بهبود شرایط بازار انجام خواهد داد، تاكید كرد: كارگزاران و سایر ذی‌نفعان بازار نیز می‌توانند با ایفای نقش موثر در شرایط كنونی، به بهبود شرایط كمك كنند و سازمان و سایر اركان نیز آمادگی همكاری لازم در این خصوص را دارند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.