| کد خبر: 21855 |

عرصه‌های تنفسی و ناهنجاری در کلان‌شهرها

تین نیوز | اصلی‌ترین نكته در حوزه شهری و مدیریت ‌شهرها، حركت بر مدار برنامه است. در طرح جامع شهر تهران مصوب سال86 برای نرخ جمعیت‌پذیری شهر برنامه‌ریزی‌های مشخصی انجام شد و حد جمعیت‌پذیری در افق 1393 و همچنین چشم‌انداز بلندمدت طرح یعنی افق 1405 تعیین شد. وقتی بارگذاری در سطوح مسكونی شهرها توسعه پیدا می‌كند، باید متناسب با آن خدمات محله‌ای، منطقه‌ای و خدمات در مقیاس شهری نیز گسترش یابد.
اما متاسفانه یكی از مشكلات كنونی شهر تهران و عمدتا كلان‌شهرها این است كه افزایش جمعیت‌پذیری چون خارج از برنامه‌‌ریزی‌ها بوده، طبیعتا خدمات مورد نیاز شهری در آن پیش‌بینی نشده است ضمن اینكه در گذشته نیز تهران در بحث سرانه‌های خدماتی با مشكلاتی روبه‌رو بود، به‌خصوص خدماتی كه درآمدزا نیستند همچون مراكز آموزشی، درمانی، فضای ‌سبز، آتش‌نشانی و ... كه باید سرانه‌های این خدمات متناسب با جمعیت شهر رعایت شود.
اگر امروز در شهر با كمبود این سرانه‌ها مواجه هستیم، به معنای آن است كه یك ناهنجاری وجود دارد.
هم‌اكنون در وضعیتی هستیم كه به تناسب جمعیت‌پذیری نتوانسته‌ایم خدمات مورد نیاز به‌ویژه فضای ‌سبز را برای ساكنان شهر تامین كنیم.
از این امر مهم‌تر در بارگذاری شهرها، عدم توجه به دو مقوله «تاب‌آوری شهری» و «جزایر گرمایی» است. امروز در دنیا برای سنجش میزان سلامت یا چالش‌های سكونتی شهرها از این دو پارامتر نیز در كنار سایر پارامترها استفاده می‌كنند. همچنین در بلندمرتبه‌سازی‌ها نیز قواعدی همچون رعایت كریدورهای هوایی یا ایجاد تونل‌های باد برای تصفیه هوای آلوده در نظام شهرسازی مورد تاكید است. شهرهای ما متاسفانه از همه این مقولات غافل بوده‌اند.
در شهر تهران و عمدتا كلان‌شهرها سرانه‌ فضای ‌سبز نباید كمتر از حد مشخصی باشد. منظور از فضای‌ سبز، عرصه‌هایی است كه مورد استفاده مردم قرار می‌‌گیرند. نباید درباره فضای ‌سبز خلط‌ مبحث صورت بگیرد. برخی‌ها مساحت باغات را نیز جزو فضای ‌سبز حساب می‌كنند؛ درحالی‌كه اگر بخواهیم باغات را در ردیف مساحت فضای ‌سبز در نظر بگیریم، در این صورت باید باغات توسط شهرداری تملك شود و در اختیار عموم قرار بگیرد.
از سوی دیگر عرصه‌های تنفس‌گاهی شهر تهران و برخی دیگر از شهرهای بزرگ در مقطع فعلی متناسب با جمعیت شهر گسترش پیدا نكرده است.
عرصه‌های اصلی تنفسی تهران تپه‌های چیتگر، پارك پردیسان، لویزان و عباس‌آباد است. این عرصه‌ها زمانی كه جمعیت تهران سه میلیون نفر بود، مناسب بودند، اما امروز كه جمعیت شب تهران 8 میلیون و 400 هزار نفر است، نمی‌توانند پاسخگو باشند.
خیلی‌ها اعتقاد دارند در دهه70 ظرفیت‌های زیست‌محیطی تهران اشباع شده و در حال حاضر با بحران در كمبود كاربری خدمات عمومی روبه‌رو شده است.
 
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری كشور

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.