| کد خبر: 18533 |

قطار سریع‌السیر؛ یک رقیب جدی برای حمل و نقل هوایی

تین نیوز | رئیس دانشكده مهندسی راه‌آهن با بیان اینكه قطار سریع‌السیر در دنیا رقیب جدی هواپیما است، گفت: فاصله زیادی تا دست‌یابی به قطار سریع‌السیر است، اما رتبه اول توسعه علمی ایران در منطقه و وجود تنها دانشكده مهندسی راه‌آهن خاورمیانه در ایران، نشان از توانایی علمی ایران دارد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جبارعلی ذاكری در برنامه كوپه ۱۴۰۴ با بیان اینكه سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری مزایای بی‌شماری دارد گفت:برای فاصله‌های بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ كیلومتر در راستای كاهش زمان سیر اجرای را‌ه‌آهن سریع‌السیر ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس دانشكده مهندسی راه‌آهن با بیان اینكه كشور ژاپن الگویی مناسب برای راه‌آهن سریع‌السیر است، اضافه كرد: ژاپن در سال ۱۹۶۴ ایده استفاده از سرعت‌های بالا در راه‌آهن را مطرح كرد؛ در اروپا ‌هم در سال ۱۹۷۸ میلادی با توجه به مزایای بی‌شمار قطار سریع‌السیر ‌نظیر كاهش هزینه‌ها، كاهش زمان سیر و سرعت بالا، مردم از این نوع قطار استقبال كردند.

وی تصریح كرد: در حال حاضر قطار سریع‌السیر به عنوان رقیب جدی برای سیستم حمل و نقل هوایی و حتی حمل و نقل جاده‌ای مطرح است.

ذاكری افزود: فرودگاه‌ها به دلیل ایجاد آلودگی‌های صوتی و در راستای كاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی باید تا ۵۰ كیلومتر از شهرها، دورتر احداث شوند در حالی كه ایستگاه راه‌آهن باید در داخل شهر قرار گیرد، حال با در نظر گرفتن این مورد قطعاً زمان رسیدن مسافر به منزل در سیستم ریلی سریع‌السیر نسبت به حمل و نقل هوایی سریع‌تر خواهد بود.

رئیس دانشكده مهندسی راه‌آهن با بیان اینكه در حال حاضر سرعت‌های بالاتر از ۲۵۰ كیلومتر بر ساعت را در سیستم ریلی، سریع‌السیر می‌نامند، گفت: كشورهای اروپایی نظیر اسپانیا و آلمان توسعه قطار سریع‌السیر را در دستور كار خود قرار دادند؛ ژاپن و چین هم كماكان در حال توسعه قطار سریع‌السیر خود هستند و حتی چین اعلام كرده است‌ كه تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۱۰ هزار كیلومتر خطوط ریلی و قطار سریع‌السیر اجرا می‌كند.

به گفته وی جایگاه ایران در بخش ریلی سنتی، اول است و در بخش ریلی نوین و قطارهای سریع‌السیر، جایگاهی نداریم.

رئیس دانشكده مهندسی راه‌آهن با اشاره به اینكه قطعاً سوق دادن جابه‌جایی بار و مسافر از سمت جاده به سمت ریل موجب كاهش تلفات رانندگی و هزینه می‌شودگفت:اما این مورد نیازمند توسعه زیرساخت‌ها، سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبكه ریلی است.

ذاكری تصریح كرد:در ۳۰ سال گذشته كشور برای توسعه زیرساخت‌های سنتی ریلی گام‌های خوبی برداشته است، در روسازی، توسعه ناوگان و تولید لوكوموتیو در بخش ریلی سنتی رشد داشته‌یم، اما برای رسیدن به قطار سریع‌السیر باید فناوری جدید خلق كنیم.

رئیس دانشكده مهندسی راه‌آهن با بیان اینكه فاصله زیادی تا افق توسعه برای سیستم حمل و نقل ریلی سریع‌السیر داریمخاطرنشان كرد:با وجود این توانایی وجود دارد، زیرا جایگاه توسعه علمی ایران در منطقه رتبه اول است و تنها دانشكده مهندسی راه آهن خاورمیانه در ایران وجود دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    آقای دکتر ذاکری صحیح و متعادل صحبت کردند دستیابی به تکنولوژی سریع برخلاف برخی وعده ها سهل و ساده نیست ولی ممکن است.