| کد خبر: 18483 |

پیشنهادات ایران، اجرایی ترین راه برای توسعه گردشگری سلامت اکو

تین نیوز | شرکت کنندگان کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت اکو با استقبال از پیشنهادهای کاربردی ایران برای توسعه این صنعت، بر ایجاد شبکه سلامت اکو تاکید کردند.
 
نخستین کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) 26 مرداد در رامسر آغاز به کار کرد و شب گذشته با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.
 
جمهوری اسلامی ایران با توجه به خوش آتیه بودن این تجارت و ظرفیت هایی که در بخش بهداشت و درمان در اختیار دارد، برای تبادل نظر کشورهای عضو اکو در این خصوص پیش قدم شد.
 
کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) بر این موضوع تاکید دارند که با توجه به ظرفیت های گسترده در این منطقه در خصوص گردشگری، بویژه گردشگری سلامت و قابلیت ها برای افزایش سهم منطقه در گردشگری، باید در مسیر بهبود تاثیرگذاری و رقابت پذیری خدمات گردشگری در منطقه اکو و تبادل تجربیات و اطلاعات با کشورهای خارج از این منطقه حرکت کنند.
 
این مهم جز با گسترش دانش و تخصص های مربوط به این صنعت در بین کشورهای عضو اکو، هماهنگی و همراهی کشورهای این منطقه برای استفاده از ظرفیت های موجود برای گسترش توسعه پایدار اقتصادی و مهم تر از همه به دست آوردن سلامت و بهروزی مردم منطقه محقق نمی شود.
 
پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان نخستین کنفرانس گردشگری سلامت اکو از جمله تاسیس ˈشبکه سلامت اکوˈ با توجه به اهداف ذکر شده مورد استقبال کشورهای شرکت کننده قرار گرفت.
 
شرکت کنندگان در این کنفرانس در بیانیه پایانی خود از کشورهای عضو اکو خواستند همکاری منطقه ای در زمینه گردشگری سلامت را از طریق توسعه مکانیسم های لازم برای همکاری از جمله شبکه های بانک اطلاعاتی و انجمن های حرفه ای گسترش دهند.
 
پیشنهاد ایران مبنی بر تشکیل شبکه سلامت اکو در حقیقت اصلی ترین و کاربردی ترین گام برای مبادلات گردشگری بین کشورهای اکو و دیگر کشورها محسوب می شود، زیرا بدون در اختیار داشتن اطلاعات و موسسات حرفه ای امکان دستیابی به هدف گسترش گردشگری به ویژه گردشگری سلامت امکان پذیر نیست.
 
البته دستیابی به این هدف نیازمند اقداماتی از سوی کشورهای عضو و فراهم آوردن مقدمات لازم است که از آن جمله می توان به توسعه سیاست ها، راهبردهای ملی و خدمات و تولید کالاهای گردشگری سلامت برای تطابق با نیازهای فزاینده بازارهای منطقه ای و بین المللی، اشاره کرد.
 
در صورت پیوستن همه کشورهای عضو اکو به شبکه گردشگری سلامت اکو و به دنبال آن ارایه حمایت های قانونی و مدیریتی، ذی نفعان این صنعت از جمله گردشگران سلامت، پزشکان، ارایه کنندگان خدمات بیمارستان ها و کارآفرینان نیز به فعالیت در این عرصه تشویق می شوند و اطلاعات به روز شده و مورد نیاز خود را از شبکه سلامت اکو به دست می آورند.
 
استان مازندران نیز با توجه به توانمندی های بالقوه خود برای گسترش صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت در این کنفرانس پیشنهاد ایجاد دهکده های سلامت را در این استان با همکاری کشورهای عضو اکو مطرح کرد که این موضوع نیز با استقبال شرکت کنندگان در کنفرانس در بیانیه پایانی گنجانده شد.
 
پیشنهاد تاسیس صندوق توسعه برای حمایت های مالی از گردشگری سلامت در بین کشورهای عضو اکو از دیگر پیشنهاداتی بود که در نخستین کنفرانس مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت.
 
شرکت کنندگان از موسسات مالی ملی، منطقه ای و بین المللی دولتی و خصوصی خواستند از طرح ها و برنامه های توسعه صنعت گردشگری سلامت در منطقه اکو از طریق ایجاد صندوق ها و شرکت های مشترک حمایت کنند.
 
صنعت گردشگری پس از نفت و خودروسازی سومین صنعت سودآور جهان محسوب می شود و طبق اعلام کارشناسان و موسسات معتبر جهانی، گردشگری در حال پشت سر گذاشتن دو صنعت دیگر و پیشتازی در سودآوری و مزیت های بالای اقتصادی است و هرگونه سرمایه گذاری در این بخش نیز به طور قطع بازدهی بالایی خواهد داشت.
 
همچنین بر اساس اعلام کارشناسان، گردشگری سلامت نزدیک به سه برابر گردشگری عادی منفعت دارد که این موضوع باید برای بخش های خصوصی کشورهای عضو اکو به خوبی تبیین شود تا انگیزه ها برای سرمایه گذاری در این صنعت سودآور افزایش یابد.
 
مسوولان گردشگری کشورهای عضو اکو برای تحقق این امر باید تدابیر لازم را برای کمک به توسعه صنعت گردشگری سلامت از طریق مشارکت نمایندگان این بخش در اجلاس های سیاستگذاری فراهم کنند.
 
با توجه به مزیت های بالای صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت، جمهوری اسلامی ایران نیز باید به همراه دیگر کشورهای عضو اکو نسبت به ظرفیت سازی بیشتر در این خصوص و تامین زیرساخت های لازم اقدام کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.