| کد خبر: 18475 |

هندورابی مقصد جدید گردشگری

تین نیوز | توجه به بحث گردشگری در ایران ، موضوع تازه‌ای نیست. سالها است که بسیار از کسانی که دستی در صنعت گردشگری دارند به این مهم واقف‌اند.

تنوع اقلیمی، طبیعی، میراث فرهنگی و تاریخی بی‌نظیر ایران، در کنار مراکز اقامتی و پذیرائی که امکانات رفاهی گردشگران را فراهم می‌سازد ، می‌تواند در مسیر این توسعه پایدار کمک کند. توسعه گردشگری در کنار توسعه فرهنگی و انسانی یک ضرورت است و عدم توجه به آن می تواند در دستیابی به توسعه همه جانبه خلل بزرگی وارد کند.هندورابی از جزایری است که برای هر گردشگری جاذبه های ویژه خودش را دارد. 
 
ساحل شمالی‌اش مانند کیش مرجانی‌ است و ساحل جنوبی‌اش عمیق‌تر و مناسب غواصی. ساحل مرجانی که با آبزیان و لاک‌پشت‌هایش از اسفند تا خرداد هر عکاس و مستند ساز و  طبیعت‌گردی را حیرت‌زده می‌کند.پرندگان زیبای مهاجرش، شاهین‌هاو بازها هم که جای خود دارد.جزیره هندورابی سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است که با 8/22کیلومتر مربع مساحت در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان و در ۲۸کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته و فاصله آن تا بندر لنگه۱۳۳ کیلومتر است. 

روستای هندورابی نیز در سواحل شمالی این جزیره و روبروی سواحل جنوبی خلیج فارس و شهرستان چیرویه واقع شده است. جزایرهندورابی، فارور کوچک و بزرگ طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی از بهمن‌ 1389 به جزیره کیش ملحق شد و با توجه به تاکید ریاست جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، توسعه این جزایر در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است.چند سالی است که زمزمه های ایجاد فعالیت های توریستی در جزیره هندورابی شنیده می شود. 

با ایجاد زیر ساخت‌های اولیه توسط یکی از سرمایه‌گذاران فعال در جزیره کیش گردشگران از نوروز 93 توانستند سفر دریایی کوتاهی  به این جزیره داشته باشند. رییس‌جمهور و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس سازمان گردشگری ، میراث‌فرهنگی نیز در آغاز سال با بازدید از هندورابی و اطلاع از سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته بر روند توسعه هندورابی صحه گذاشتند. 

برای مدیریت و توسعه گردشگری در این جزیره انتصاب‌های تازه‌ای برای هندورابی انجام شد. در نخستین گام حسین دهباشی به‌عنوان عضو موظف هیئت مدیره و مدیریت جزایر اقماری سازمان منطقه آزاد کیش تعیین شد و او  در حکمی علیرضا شکوهی را به‌عنوان رئیس گروه طراحی و توسعه مدیریت جزایر اقماری منصوب کرد و در حکم خود آورد: هماهنگی و نظارت عالی بر تهیه طرح‌های جامع جزایر هندورابی، فارور بزرگ، فارور كوچك و توسعه زیرساخت‌ها از جمله فرودگاه، بندرگاه، نظارت بر توسعه جزیره با توجه به موقعیت ممتاز زیست‌محیطی و جغرافیایی، هماهنگی و نظارت بر جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و رشد پتانسیل‌های گردشگری و ارزیابی پتانسیل‌های منطقه برای توسعه منابع تكنولوژی‌های برتر و پشتیبانی آن‌ها از جمله شرح وظایف این مسئولیت است.با توجه به برنامه های سازمان منطقه آزاد کیش برای توسعه و آبادانی جزیره هندورابی و تبدیل این جزیره به قطب گردشگری با رویکرد اکو توریسم، فضای سبز جزیره هندورابی افزایش می یابد. 

ایجاد پوشش گیاهی یکی از مصوبات جلسه شورای راهبردی جزایر اقماری سازمان منطقه آزاد کیش است که به زودی مشاور متخصص برای اجرای آن انتخاب می شود. در حال حاضر پوشش گیاهی جزیره هندورابی را درخت ‌زارهای نیمه ‌گرمسیری در هفت منطقه و مراتع ضعیف و کم ‌تراکم تشکیل می‌دهد و در نواحی مختلف نیز درختان پراکنده مشاهده می‌شود.

در مجموع 582 اصله درخت با تراکم نسبی 0.25 اصله در هکتار شامل درختان لور، کنار، کهور ایرانی و گز در گستره این جزیره وجود دارد. همچنین در نشست طرح جامع و تفضیلی جزیره هندورابی که با حضور مسئولان جزایر اقماری ، مشاوران و پیمانكاران طرح جامع هندورابی در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد، عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش ومدیرجزایر اقماری درخصوص اجرای طرح های توسعه‌ای خواستار همكاری دست اندركاران و مقاومت مشاوران در برابر بروز اشتباهات شدند.

حسین دهباشی در این باره گفت:جزیره هندورابی می‌تواند به عنوان نمونه‌ای از یک طرح ملی موفق یا ناکارآمد باشد. درادامه این جلسه ضمن تشریح نتایج مطالعات توسط شرکت مشاور برای حاضران درنشست،شرایط برای اجرای طرح های توسعه ای در این جزیره با توجه به ملاحظات زیست محیطی، گردشگری و امنیتی مورد بررسی قرار گرفت. در تدوین طرح های توسعه ای جزیره هندورابی ، تاسیسات زیربنایی مانند فرودگاه و بندرگاه درمحلی جانمایی شده است كه با بیشترین فاصله از نوار ساحلی گردشگرپذیر، محل تخم گذاری لاک پشت ها ، زیستگاه ماهیان و همچنین سایت های صید مروارید و صدف ساخته شوند. جذب سرمایه گذاری و رونق اقتصادی از دیگر محورهایی است که در اجرای طرح های توسعه ای جزیره هندورابی مد نظر قرار داده شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.