| کد خبر: 18433 |

باز خوانی جعبه سیاه برای چیست؟

تین نیوز | اکثر قریب به اتفاق مردم چنین تصور می‌کنند  که جعبه سیاه هواپیما، جعبه‌ای است فوق‌العاده محکم و ساخته شده از آلیاژی که قابلیت ضربه‌پذیری و حرارت‌پذیری آن بسیار بالاست و در صورت بروز حادثه آخرین قسمتی که ممکن است آسیب ببیند همین جعبه است و این جعبه به مثابه ضبط صوتی است که مکالمات خلبان هر هواپیما با برج مراقبت مقصد یا در صورت بروز حادثه  وضعیت و شرایط حادث شده را از زبان خلبان با نزدیک‌ترین برج مراقبت ضبط کرده تا در صورت سقوط هواپیما، با استفاده از اطلاعات ضبط‌شده در آن مشکل پیش آمده شنیده  و آن ‌را واکاوی، ریشه‌یابی و بررسی نموده تا از تکرار آن جلوگیری شود. به عبارت دیگر پیدا کردن جعبه‌سیاه و بازخوانی آن برای این است که معلوم شود این هواپیما چرا سقوط کرد. نمونه بارز این قبیل استفاده از جعبه سیاه، سقوط هواپیمای مالزیایی در آب‌هایی است که مدت‌ها مورد جست‌وجو قرار گرفت و همچنین سقوط اخیر هواپیمای مالزیایی در خاک اوکراین می‌باشد که کنجکاوی ذی‌ربطان را به‌شدت برانگیخت تا بدانند، چطور شد که چنین شد؟
اخیرا رییس سازمان هواپیمایی کشوری از بازخوانی بیش از نیمی از جعبه سیاه هواپیمای ایران (بخوانید  آنتونف) 140 خبر داده و این خبر در بعضی شبکه‌های خبری و روزنامه‌ها رسانه‌ای شد. شنیدن یا خواندن این خبر برای آنهایی که آن استنباط را از جعبه‌سیاه  دارند موجب گیجی و ابهام شده است به این ترتیب که هواپیمایی که در کمتر از پنج دقیقه پرواز یک بالش کنده شده و از حفره ایجاد شده در بدنه آن چندین نفر به بیرون پرتاب شده و هواپیما در وسط یک بلوار سقوط کرده است، مسوولان مربوطه به‌دنبال کشف و حل چه معمایی هستند؟ اگر مسوولان و صاحبنظران به این سوال پاسخ دهند حداقل فایده‌اش این خواهد بود که آگاهی عوام افزایش خواهد یافت، در غیر این صورت ممکن است این ذهنیت برای بعضی‌ها ایجاد شود که برای سانحه‌ای چنین ساده و شفاف رسانه‌ای کردن موضوع به منظور عوام‌فریبی و تحریف اذهان عمومی است. مضافا اینکه در اخبار شنیده شد که مسوولان هواپیمایی مربوطه به مصدومان مژده بیمه بودن آنها را داده‌اند و در نهایت به بازماندگان کشته‌شدگان نیز خبر بیمه عمر بودن آنها را داده‌اند! همچنین مقامات مسوول از دستور اکید مقامات بالاتر برای رسیدگی به موضوع خبر داده‌اند! غافل از اینکه در سوانح قبلی هم دستور شدید رسیدگی داده شده بود. منجمله سانحه قزوین یا قبل از آن ارومیه یا سقوط هواپیما در منطقه مسکونی جنوب تهران و... و نتیجه چه شد؟‌ آنچه از بررسی‌های به‌عمل آمده حاصل شد فرمایش مقام مسوولی بود که فرمودند از این دست حوادث در همه جای دنیا رخ می‌دهد و ایران از این نظر از کشورهای ایمن جهان است؟‌!
اصولا چه شخص یا سازمانی باید امکان یا عدم امکان پرواز یک هواپیما را تعیین یا تایید کند و اگر شخص یا سازمان یادشده ساده‌انگاری کرده و سوانحی از این قبیل رقم زده شد، چه برخوردی با او باید بشود؟
 در روز بعد از حادثه یکی از روزنامه‌های صبح تهران درشت تیتر زده بود: وزیرراه باید استعفا دهد. این نوشته بیشتر به یک طنز شباهت داشت زیرا هیچ‌گاه شنیده نشده برای حوادثی خیلی از این بزرگ‌تر و بدتر، مسوولانی خیلی از ایشان کوچک‌تر هم استعفا که نداده هیچ، برکنار هم نشده است. گواه ساده و شفاف آن حوادثی است که در فواصل نه چندان طولانی روی ریل‌های راه‌آهن و کشتاری است که هر روز در جاده‌های ایران بیش از هر کشور دیگر در دنیا شاهد و ناظر آن هستیم.
راستی از سوال اصلی دور ماندیم: بازخوانی جعبه سیاه برای چیست؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    برکناری و مجازات افراد زیر ۱ - رئیس سازمان هواپیمائی کشوری ۲ - مدیرعامل سپاهان ایر ۳ - مدیرعامل هسا