| کد خبر: 18340 |

کلید سرمایه‌های‌قفل‌شده‌ پیدا می‌شود؟

تین نیوز | رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: حتی اگر 60 تا 70 درصد بسته دولت اجرایی شود، می‌توان به خروج از رکود بدون افزایش تورم امیدوار بود.
 
کیوان کاشفی در این باره توضیح داد: رکود تورمی مهمترین معضل اقتصادی حاکم بر کشور است که زمینه ساز بسیاری از مشکلات دیگر است. یکی از عوامل اصلی بروز این شرایط، تورم سنگین و سرسام آوری بود که سال گذشته در کشور وجود داشت و به گفته خود مسئولین بیش از 40 درصد بوده است.
 
وی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد کشور در سال گذشته در بروز رکود تورمی اثرگذار بوده است. گیر افتادن سرمایه‌ها از مهمترین پیامدهای رکود تورمی است. رکود تورمی اثرات مخربی برای کشور خواهد داشت، سرمایه‌ها را در بخشهایی همچون صنایع، کشاورزی و مسکن قفل می‌کند و امکان بازدهی آنها را کاهش می‌دهد.
 
کاشفی معتقد است، وقتی که چرخش سرمایه نباشد رونق تولید نخواهیم داشت و این امر خود زمینه‌ساز نرخ بیکاری بالا می‌شود. کاهش قدرت خرید مردم، سنگین شدن فضای کسب و کار، عدم امکان برنامه ریزی برای آینده، رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی از دیگر پیامدهای رکود تورمی است.
 
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به بسته‌ای که دولت برای خروج از رکود تورمی پیشنهاد داده است، افزود: این بسته در کل، بسته خوبی است و اولین بار است که دولت برای یک زمان کوتاه برنامه‌ای مکتوب تهیه می کند، آن را به نقد عمومی می‌گذارد و با کار کارشناسی برنامه ریزی می‌کند.
 
وی با بیان اینکه در این بسته تمام بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش‌های مالی و پولی، بانک‌ها، مالیات و ارز به صورت منطقی تحلیل شده است، خاطرنشان کرد: این بسته یک بسته منطقی و واقع گرایانه و بر اساس اقتصاد است، نه بسته‌ای سیاسی برای انحراف افکار عمومی.
 
کاشفی با بیان اینکه نقاط ضعفی هم در این بسته وجود دارد، تصریح کرد: با این روندی که در اداره‌ها و دستگاه ها وجود دارد بسیاری از برنامه‌های منظم و قوی تر از این برنامه هم اجرایی نشده‌اند و خروجی نداشته‌اند و نحوه اجرا آفتی بزرگ است که اجرایی شدن بسته خروج از رکود تورمی دولت را تهدید می‌کند.
 
وی با اشاره به راهکارهای مالیاتی که برای این بسته در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: با آشنایی که از سازمان مالیاتی داریم، اجرای ساز و کارهایی که در بسته دولت پیش بینی شده بعید است.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی، توجه نکردن به نحوه ورود درآمد حاصل از نفت به اقتصاد کشور را از دیگر معایب این بسته برشمرد و تصریح کرد: این درآمد باید وارد بانک شود و به صورت تسهیلات در اختیار تولید قرار گیرد تا اشتغالزایی و سوددهی به جامعه را همراه داشته باشد، اما هم اکنون درآمد حاصل از نفت آنچنان اعتیادی ایجاد کرده که حتی بی‌نیازی از بخش خصوصی را نیز به دنبال آورده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.