| کد خبر: 169607 |

◄ بررسی چالش‌های مصوبه حق پارکینگ واگن‌های متوقف

برابر گزارشات منتشر شده و مکاتبات مکرر شرکت‌های ریلی با مناطق و ادارات راه‌آهن، بخش مهم توقف‌های خارج از دامنه زمانی، ناشی از خساراتی است که به ناوگان ریلی شرکت‌ها به‌دلیل قصور ماموران فنی ادارات کل مناطق وارد شده است.

تین نیوز

نشست بررسی چالش‌های اجرای مصوبه حق توقف واگن‌های تعمیری در محل اداره‌کل واگن‌های راه‌آهن برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز، این جلسه با حضور مدیرکل و کارشناسان اداره‌کل واگن‌ها، مدیرکل دفتر بازرگانی و بازاریابی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و کارگروه‌مخزن‌داران آن، رؤسای کارگروه‌های واگن‌های لبه‌بلند و لبه‌کوتاه برگزار و در آن پیرامون مسائل و مشکلات اجرای مصوبه 93/04/19 هیات مدیره راه‌آهن گفت‌وگو شد.

برابر مصوبه مذکور، تعریف «حق پارکینگ تعمیراتی» به هزینه‌ای اطلاق می‌شود که مالک واگن به‌واسطه عدم انجام به‌موقع تعمیرات و توقف بیش از معمول واگن‌ها باید به راه‌آهن پرداخت کند.

راهکارهای پیشنهادی برای حل این مشکل نیز از طرف انجمن صنفی شرکت‌های ریلی مطرح شد که شرح آن، به همراه تبیین چالش‌های بندهای مصوبه حق پارکینگ واگن‌های متوقف و بندهای مربوط به اجرای این مصوبه در ادامه خواهد آمد.

راهکارهای پیشنهادی انجمن

1- لازم است قرارداد دسترسی بین شرکت راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تنظیم و علاوه بر درج این‌گونه تعهدات شرکت‌ها، هم‌زمان تعهدات شرکت راه‌آهن هم در این خصوص درج شود.

2- نظام اطلاعاتی متناسب و یکپارچه به‌منظور مدیریت گردش واگن‌های باری در دپوهای تعمیراتی طراحی و اجرا شود.

3- گزارش آماری از عملکرد قبل و بعد از مصوبه 93/04/19 هیات مدیره راه‌آهن و نتایج حاصل از اعمال نرخ یک میلیون ریالی حق پارکینگ واگن‌های تعمیری تهیه شود تا مشخص شود آیا ادامه اجرای مصوبه مذکور به شکل موجود، سهمی در ارتقای بهره‌وری استفاده از ناوگان و شبکه ریلی داشته یا نداشته است.

4- کارگروهی متشکل از اداره کل واگن‌ها، اداره کل بازرگانی و بازاریابی و انجمن صنفی تشکیل شود تا پیرامون رفع مسائل و چالش‌های پیش روی شرکت‌های ریلی که ناشی از اجرای مصوبه مذکور و افزایش گردش واگن‌ها در شبکه است، صحبت شود.

هزینه توقف واگن تعمیری بر اساس بند 1 و 2 مصوبه حق پارکینگ واگن‌های متوقف

بند 1: در صورت پایان یافتن دوره آماده به کاری واگن‌ها و فرا رسیدن زمان انجام تعمیرات مقرر، شامل تعمیر اساسی، نیمه اساسی، سالیانه، مالک واگن جهت بارنامه کردن و اعزام واگن به تعمیرگاه حداکثر یک ماه فرصت دارد و به‌ازای هر روز تاخیر بیش از آن، مبلغ یک‌میلیون ریال به‌عنوان حق پارکینگ تعمیراتی واگن به حساب بدهکاری مالک منظور خواهد شد.

بند 2: در صورت عدم تامین به‌موقع قطعات و مجموعه‌های یدکی و عدم انعقاد قرارداد با پیمانکاران تعمیراتی واجد شرایط و تاخیر در راه‌اندازی به‌موقع واگن‌های در حال سیر و توقف واگن به‌علت نیاز به تعمیرات جاری و ویژه پس از 48‌ساعت تاخیر به‌ازای هر روز تاخیر در راه‌اندازی واگن، مبلغ یک‌میلیون ریال بابت حق پارکینگ تعمیراتی واگن به حساب بدهکاری مالک منظور خواهد شد.

مسائل مهم اجرای مصوبه مذکور

در مصوبه مذکور تعهدات شرکت راه‌آهن مبنی‌بر چگونگی واگذاری دپوهای تعمیراتی به پیمانکاران اشاره‌ای نشده است. درواقع در سال‌های اخیر نوعی انحصار در واگذاری دپوها به پیمانکاران خاص از سوی راه‌آهن اعمال شده که منجر به کاهش اختیارات و در نتیجه مدیریت غیربهینه توسط شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی می‌شود.

نظام اطلاعاتی مناسبی جهت مدیریت گردش واگن‌ها در دپوها جهت شفافیت در زمان ورود و خروج واگن‌ها از دپوها وجود ندارد؛ به همین دلیل شرکت‌های ریلی نمی‌توانند نسبت به صحت یا عدم صحت صورت وضعیت‌های صدور قبوض پارکینگ قضاوت درستی داشته باشند.

ارسال قبوض پارکینک نیز عمدتا بدون اخذ تائیدیه نمایندگان شرکت‌های ریلی در محل دپوها و فقط با تاییدیه مدیریت‌های ذی‌ربط در مناطق راه‌آهن مستقیما به امور مالی راه‌آهن ارسال می‌شود.

قبوض پارکینگ معمولا با فاصله زمانی بیش از شش ماه پس از وقوع ارسال می‌شوند و عملا امکان بررسی درستی قبوض را از شرکت‌ها سلب می‌کند.

برابر گزارشات منتشر شده و مکاتبات مکرر شرکت‌های ریلی با مناطق و ادارات راه‌آهن، بخش مهم توقف‌های خارج از دامنه زمانی، ناشی از خساراتی است که به ناوگان ریلی شرکت‌ها به‌دلیل قصور ماموران فنی ادارات کل مناطق وارد شده است.

بخش مهمی از خسارات به ناوگان شرکت‌ها که منجر به توقف بیش از اندازه می‌شود نیز ناشی از بریدگی و آسیب به چرخ‌ها است که علاوه‌بر هزینه بالای تعویض چرخ هزینه مضاعف توقف بیش از اندازه را نیز به‌دنبال دارد.

همچنین امکانات و تجهیزات تعمیراتی در برخی از شهرهایی که دپوهای تعمیراتی در آن مستقر است بسیار نایاب است. بنابراین عملا هزینه و زمان انتقال تجهیزاتی نظیر جرثقیل 120تنی به این دپوها بسیار بالا است و زمان توقف به‌التبع افزایش خواهد یافت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.