| کد خبر: 169496 |

◄ جهانگیری استعفا داد و وسایلش را جمع کرد

به‌نظر می‌رسد دولت دوازدهم درحال تعویض مهره‌های اصلی خود است. تعویض‌هایی که به‌دلیل مشکلات کنونی داخلی و خارجی به‌نوعی اجباری است و ممکن است جهت سیاسی دولت دوازدهم را کمی تغییر دهد.

تین نیوز

به‌نظر می‌رسد دولت دوازدهم درحال تعویض مهره‌های اصلی خود است. تعویض‌هایی که به‌دلیل مشکلات کنونی داخلی و خارجی به‌نوعی اجباری است و ممکن است جهت سیاسی دولت دوازدهم را کمی تغییر دهد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از اعتماد، پس از طیب‌نیا نوبت به پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه رسید و اکنون قرعه به نام نهاوندیان درآمده است. شنیده می‌شود پس از مطرح‌شدن نهاوندیان به‌عنوان گزینه ریاست بانک مرکزی، جهانگیری تصمیم به قطع همکاری با دولت گرفته است.

روز گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از خداحافظی اسحاق جهانگیری با هیأت دولت داشت.

ماجرا از آن قرار است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور تصمیم گرفته تیم اقتصادی خود را ترمیم کند. گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌هایی که قرار است جابه‌جا شوند زیاد است اما ظاهراً یک تغییر بسیار مهم منجر به قهر جهانگیری از دولت شده است تا جایی که او روز یکشنبه علاوه بر آنکه استعفای خود را تقدیم ریاست‌جمهوری کرده، وسایل خود را نیز جمع کرده است.

تغییری که جهانگیری را خشمگین کرده، رفتن نهاوندیان به بانک مرکزی است. تغییر رئیس بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین تغییرات تیم اقتصادی دولت است. مأموریت ولی‌الله سیف در بانک مرکزی طی روز‌های آینده به پایان می‌رسد به همین دلیل رئیس‌جمهور به‌دنبال یک جایگزین مناسب برای او است. ابتدا از علی طیب‌نیا به‌عنوان جایگزین سیف نام‌برده شد. پس از طیب‌نیا نوبت به پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه رسید و اکنون قرعه به نام نهاوندیان درآمده است. شنیده می‌شود پس از مطرح‌شدن نهاوندیان به‌عنوان گزینه ریاست بانک مرکزی، جهانگیری تصمیم به قطع همکاری با دولت گرفته است.

زمزمه‌های دلخوری جهانگیری از اعضای دفتر حسن روحانی از همان روزهای آغازین دولت دوازدهم به گوش رسید. برخی معتقد بودند تعدادی از اعضای دفتر رئیس‌جمهور به‌دلیل حضور پرشور جهانگیری در رقابت‌های انتخاباتی سعی در کمرنگ کردن نقش جهانگیری در اداره دولت دارند.

هرچند این گمانه‌زنی بارها توسط محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور تکذیب شد اما اسحاق جهانگیری در گفت‌وگویی تلویحاً این موضوع را تائید کرد.

جهانگیری گفته بود: «دفتر رئیس‌جمهور جایی سیاسی است که باید رئیس‌جمهور را در کارهایی که باید انجام دهد، پشتیبانی و نیازهای این امور را برطرف کند. انصافاً آقای واعظی حضور فعال‌تری دارد و ‌فردی اجرایی است. این اتفاق مثبتی است که رئیس‌جمهور درباره خیلی از مسائل تصمیم‌گیری می‌کند. شاید یک مورد نسبت به دولت یازدهم تفاوت کرده باشد و آن اینکه در دفتر رئیس‌جمهوری درباره انتصابات بعد از کابینه تمرکزی شکل‌گرفته که من تقریباً در جریان آنها نیستم.»

در جریان نبودن جهانگیری از برخی امور دلیل ناراحتی ابتدایی او از رئیس‌جمهور بوده است اما او امروز تلاش دارد حضوری فعال‌تر در دولت داشته باشد تا جایی که با شنیدن جانشینی نهاوندیان به‌جای سیف تصمیم گرفته با دولت دوازدهم قطع همکاری کند.

این نخستین ‌بار نیست که خبر استعفای اسحاق جهانگیری به بیرون از در‌های پاستور درز پیدا می‌کند. پیش‌ از این یک‌بار در مهر 96 و یک‌بار در فروردین 97 خبر استعفای جهانگیری به‌دلیل اختلاف با محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و برخی اعضای تیم اقتصادی دولت شنیده شد؛ خبری که هیچ‌گاه از سوی مقامات رسمی تائید نشد اما محمد‌‌علی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات استعفای جهانگیری را دروغ سیزده نامید.

قهر روز یکشنبه جهانگیری به‌دلیل جایگزینی نهاوندیان به‌جای سیف نشان می‌دهد خبر اختلاف معاون اول با واعظی و نهاوندیان از پایه کذب نبوده است. حال باید منتظر ماند و به نظاره نشست که تغییرات تیم اقتصادی دولت منجر به جدایی بازوی کمکی حسن روحانی در کارزار انتخاباتی 96 خواهد شد یا این استعفا مانند دو استعفای قبلی در حد یک شایعه باقی خواهد ماند.

در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری اسحاق جهانگیری از کاندیداهای اصلی بود که در روزهای آخر به نفع روحانی کنار کشید. خیلی از اصلاح‌طلب‌ها خواستار حضور جهانگیری به‌جای روحانی بودند که درنهایت برای حفظ اتحاد در حزب‌های اصلاح‌طلب جهانگیری از انتخابات کناره‌گیری کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.