| کد خبر: 169402 |

معاون توسعه حمل‌ونقل پاک شهرداری تهران تشریح کرد:

◄ توسعه دوچرخه‌سواری بانوان و چالش‌های فرارو

تجربه استفاده پلیس از دوچرخه به عنوان وسیله حمل‌ونقل در شهر به اواخر قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد که پس از اختراع این وسیله نقلیه پاک، استفاده از آن در یگان‌های پلیسی کشورهای مختلف دنیا مرسوم شد و با توجه به مقتضیات آن زمان کاربرد فراوانی داشت اما بعدها با پیشرفت علم و گسترش شهرها، دوچرخه جای خود را به موتورسیکلت و خودرو داد که از قدرت مانور کمتری در قیاس با دوچرخه دارند.

تین نیوز

استفاده از دوچرخه در انجام مأموریت‌های پلیس و حتی واحدهای پلیس دوچرخه سوار سابقه دیرینه‌ای در جهان و از جمله در ایران دارد. پیش از فراگیر شدن وسایل نقلیه موتوری و بخصوص گشت‌های خودرویی، دوچرخه کاربرد وسیعی در انجام وظایف محوله مأموران پلیس در نقاط شهری داشت و لذا استفاده از آن در شهر و توسط نیروهای پلیس تنها بازگشت در بکارگیری این وسیله نقیله پاک است و ایده جدیدی نیست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، معاون توسعه حمل‌ونقل پاک شهردار تهران که خود یکی از کاربران دوچرخه برای طی مسیر منرل تا محل کار خود است با بیان این مطلب گفت: تجربه استفاده پلیس از دوچرخه به عنوان وسیله حمل‌ونقل در شهر به اواخر قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد که پس از اختراع این وسیله نقلیه پاک، استفاده از آن در یگان‌های پلیسی کشورهای مختلف دنیا مرسوم شد و با توجه به مقتضیات آن زمان کاربرد فراوانی داشت اما بعدها با پیشرفت علم و گسترش شهرها، دوچرخه جای خود را به موتورسیکلت و خودرو داد که از قدرت مانور کمتری در قیاس با دوچرخه دارند.

یعقوب آزاده‌دل افزود: دوچرخه علاوه بر سبک بودن وسیله‌ای «سریع و غیرآلاینده» است. هیچ آلودگی صوتی یا شیمیایی در استفاده از دوچرخه وجود ندارد و دوچرخه وسیله‌ای ایده‌آل برای گشت‌زنی و امداد در خیابان‌، پیاده‌رو و بوستان‌ها و فضاهای تفریحی به شمار می‌رود. دوچرخه به دلیل «استفاده از نیروی عضلانی» برای حرکت، یک ابزار ورزشی هم به شمار می‌آید و مأموران دوچرخه سوار به راحتی ساعاتی از گشت خود را به ورزش سپری می‌کنند.

ضرورت حضور زنان در عرصه دوچرخه سواری

باید به این موضوع توجه شود که خانم‌ها نیز شهروند هستند و به دلیل تاثیرپذیری خانواده از آنان، ایجاد فضای مناسب برای استفاده از دوچرخه توسط آنها می‌تواند اثر قابل توجهی در توسعه فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه پاک داشته باشد.

اگر ما بخواهیم نیمی از جمعیت شهر و کشور را در استفاده از دوچرخه مستثنی کنیم که این تسهیلات استفاده نکنید در عمل، 50 درصد ازجامعه که می‌توانند با دوچرخه سفرهای خود را انجام دهند را به راحتی از دیگر کاربران منفک کرده‌ایم.

باید دید با این کار چه آسیبی را به این بخش وارد می‌کنیم. با کنار گذاشتن مادر خانواده از این کار  و حذف عنصر خلاق و اثرگذار بر این نهاد اجتماعی قطعا فاکتور اساسی تشویق به دوچرخه سواری را کنار گذاشته و از این موهبت بی نصیب خواهیم شد.

در ساختار فرهنگی ما و خریدهای دسته جمعی، نمی‌توان انتظار داشت پدر و فرزندان به وسیله دوچرخه به بازار بروند و مادر از خودرو استفاده کند. باید این موضوع یکبار برای همیشه تعیین تکلیف شود که اگر می‌خواهیم فرهنگ دوچرخه سواری اشاعه پیدا کند برای همه به اجرا گذاشته شود.

لزوم بهره گرفتن از کارشناسان دینی

کارشناسان دینی نیز برای جلوگیری از ترویج برخی سودجوئی‌ها از دوچرخه سواری بانوان با استفاده این طیف از شهروندان مخالفت کرده‌اند. قطعاً این نظر براساس مباحث دینی ابراز شده و باید طی جلسات مشترکی به این جمع‌بندی رسید که مشکل از کجا نشات می‌گیرد؟ برگزاری این چنین نشست‌هایی با سختی اتفاق می‌افتد. باید راهکاری برای این مساله پیدا کرد.

کنار گذاشتن خانم‌ها از بحث دوچرخه‌سواری به مثابه نادیده گرفتنه آنها در ارائه تسهیلات حمل‌ونقل عمومی است. خدماتی که شهرداری به شهروندان ارائه می‌کند برای تمامی شهروندان است و باید همه اعم از مرد و زن و پیر و جوان از آن بهره بگیرند و مختص طیف محدودی نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • BH 0 0

    دوچرخه بهترین وسیله ی نقلیه ی شهری