| کد خبر: 169283 |

کامیون‌داران و فرجامی خوش برای اعتراضات صنفی

اعتراضات کامیونداران و نحوه برخورد مسئولان دولتی با آنها را می توان از مواردی دانست که خواسته ای صنفی و اقتصادی بدون حاشیه های همیشگی سیاسی محقق شد و پایان خوشی داشت.

تین نیوز

اعتراضات کامیونداران و نحوه برخورد مسئولان دولتی با آنها را می توان از مواردی دانست که خواسته‌ای صنفی و اقتصادی بدون حاشیه های همیشگی سیاسی محقق شد و پایان خوشی داشت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، اوایل خرداد بود که کامیون داران در نقاط مختلف کشور در اعتراض به کرایه های پایین، دست به اعتصاب زدند. به دنبال آن رانندگان کامیون دست از کار کشیدند و صف بلند کامیون های خاموش در جاده های کشور ایجاد شد.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

در این ماجرا استدلال کامیونداران این بود که به دنبال افزایش هزینه ها از جمله نرخ بیمه، افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون، افزایش عوارض جاده ای و ... کرایه های در نظر گرفته شده پایین است و باید در نرخ کرایه ها تجدید نظر شود.

این اعتراضات که در ابتدا محدود بود، کم کم دامنه وسیعتری را شامل شد و ادامه دار بودن آن زمینه را برای کمبود سوخت در جایگاه های عرضه فراهم کرد؛ تا آنجا که در برخی از شهرها مانند اصفهان کمبود سوخت موجب تعطیلی پمپ بنزین ها شد.

در ادامه با توجه به پرداختن افراد سودجو و رسانه های بیگانه به ماجرای کامیون داران، بیم آن می رفت که ابعاد این مسئله صرفا صنفی، گسترده و سیاسی و امنیتی شود؛ اما به دو دلیل چندان این اتفاق نیفتاد.

دو دلیل مهم

دلیل اول این بود که کامیون داران با شناخت و آگاهی برای رسیدن به خواسته های صنفی خود دست به اعتراض زده بودند و تلاش کردند این اعتراضات در مسیر دستیابی به اهداف صنفی ادامه پیدا کند و رنگ و بوی سیاسی به خود نگیرد. همچنین این اعتراض را می توان جزء موارد نادری در اعتراضات صنفی دانست که ذینفعان آن در سراسر کشور، روی یک هدف واحد به اشتراک رسیده بودند و تا دستیابی به هدف بر آن پافشاری کردند.

دلیل دوم این بود که حاکمیت و دولت نیز با توجه به این درخواست صنفی و خواسته به حق کامیون داران، به جای برخورد سلبی، تلاش کردند تا حد امکان به این درخواست پاسخ قابل قبول ارائه کنند که هم برای رانندگان و هم افکار عمومی مورد پذیرش واقع شود.

همین نگاه صنفی سبب شد تا اعتراض و اعتصاب کامیون داران فرجام خوشی داشته باشد و با قول مساعد دولتمردان، صدای موتور کامیون ها به جاده بازگشت.

ادامه پرداخت بخشی از سهم بیمه کامیونداران

داریوش امانی عضو هیأت عامل و معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو ایرنا، با بیان این مطلب گفت: با پیگیری هایی که صورت گرفت، تصمیم بر آن شد تا پرداخت بخشی از سهم بیمه تامین اجتماعی رانندگان مانند گذشته ادامه پیدا کند و این موضوع اجرا و عملیاتی شده است.

امانی افزود: با تشکیل کمیسیون ویژه ماده 12، به ادارات کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان های سراسر کشور ابلاغ شد تا درخصوص اخذ کمیسیون اضافی از راننده، عدم مسئولیت پذیری شرکت در رابطه با پرداخت کامل کرایه به راننده ، سوءاستفاده از کارت هوشمند آنها و ارائه گزارش هفتگی رسیدگی به تخلفات (اخذ کمیسیون اضافی از راننده) به ستاد مرکزی وارد عمل شوند. در همین مورد تاکنون از پایانه بار تهران، 2 مرتبه بازدید میدانی به عمل آمد و در کمیسیون با شرکت های متخلف برخورد قانونی انجام شد.

امانی با اشاره به موضوعات مرتبط با سازمان تامین اجتماعی و بیمه رانندگان ادامه داد: موضوعات مختلف دیگر رانندگان از جمله حق دستمزد، تداوم معافیت پرداخت حق بیمه ، شناور بودن میزان ضرایب حق دستمزد به اختیار راننده ، عدم ارائه خدمات مناسب بیمه تامین اجتماعی، مشکلات از کار افتادگی و بازنشستگی رانندگان، بخشودگی جرایم رانندگان در پرداخت حق بیمه، امکان استفاده از دفترچه بیمه برای آزمایشات کارت سلامت، قرار گرفتن شغل رانندگی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور و ... در حیطه وظایف سازمان تامین اجتماعی بوده و در کارگروهی که در آن سازمان تشکیل شد تا موضوعات مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به ما ارائه می‌شود.

وی در زمینه موضوعات مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: درخصوص افزایش قیمت اقلام مصرفی در ناوگان از جمله لاستیک ، روغن و.... ، کمبود اقلام مذکور در بازار، افزایش قیمت ناوگان باری و مسافری توسط تولید کنندگان نیز در جلساتی با حضور نمایندگان صنوف رانندگان حمل‌ونقل و انجمنهای صنفی وارد کنندگان لاستیک و انجمن صنفی تولید کنندگان لاستیک به نمایندگان وزارت صنعت ، معدن و تجارت منعکس شد؛ اما تا پایان خرداد ماه اقدام عملی صورت نگرفت و افزایش قیمت لاستیک همچنان ادامه دارد.

امانی تاکید کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آمادگی دارد تا مکانی در پایانه های بار و مسافر برای توزیع مستقیم و بدون واسطه لاستیک به قیمت مصوب و با ارز دولتی به رانندگان مجاز اختصاص دهد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به برخی تمهیدات برای پویایی حمل کالا اشاره کرد و افزود:رصد جریان جا‌به‌جایی کالا و بارگیری ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در سراسر کشور به صورت مستمر و لحظه‌ای انجام می شود. همچنین ایجاد هماهنگی‌های لازم با شرکتهای حمل‌ونقل توانمند جهت اعزام کامیون به مقصد بنادر جنوبی کشور، استفاده از ناوگان باری راهداری این سازمان در حمل کالاهای اساسی، حضور موثر و مستمر گشت‌های راهداری در محور های مواصلاتی استانها، پاسخگویی به صاحبان کالا و ... از مهمترین این اقدامات به شمار می‌رود.

گرچه مشکلات اقتصادی زیاد است و بحرانهای جدید باعث می شود هر از گاهی یکی از آنها سر باز کند؛ اما ماجرای کامیون داران نشان داد، می توان با نگاه غیر سیاسی به درخواست های صنفی اقشار مختلف جامعه علاوه بر حل سریع این مسائل، زمینه را برای حل مشکلات اقتصادی کشور فراهم کرد؛ موضوعی که در این زمان بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.