| کد خبر: 169143 |

◄ لزوم پیگیری استراتژی‌های حمل‌ونقلی در استان‌ها

پیگیری نکردن استراتژی‌های حمل‌ونقل در سطح استان‌ها موجب افزایش ریسک تصادفات و توسعه خودرو محوری می‌شود.

تین نیوز

پیگیری نکردن استراتژی‌های حمل‌ونقل در سطح استان‌ها موجب افزایش ریسک تصادفات و توسعه خودرو محوری می‌شود. مهرداد تقی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر افزود: بدون توجه به استراتژی‌ها در سطح استان‌ها به هدف نهایی دست نخواهیم یافت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی تقی‌زاده در نشست مدیران‌کل راه و شهرسازی استان‌ها با وزیر راه و شهرسازی و معاونان، با توجه به اینکه مطرح‌شده ادارات‌کل راه و شهرسازی باید به مسائل حاکمیتی توجه بیشتری داشته باشند اظهار داشت: ادارات کل بازوی قوی وزارتخانه برای اجرای استراتژی‌ها در بخش‌های حمل‌ونقل، شهرسازی و مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: «شورای هماهنگی حمل‌ونقل و شهرسازی» و «کمیسیون ایمنی استان‌ها» دو بازوی قدرتمند ادارات‌کل راه و شهرسازی هستند که می‌توانند به پیشبرد اهداف استراتژی‌های حمل‌ونقل در سطح استان‌ها کمک کنند.

تقی‌زاده به تشریح استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل پرداخت و گفت: ۲۴ استراتژی و ۱۰۴ اقدام استراتژیک تدوین‌شده است که ۵۰ مورد در دست اقدام قرار دارد. همچنین آن بخش از شهرسازی که ارتباط نزدیکی با حمل‌ونقل دارد نیز در زمان تدوین دیده شد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: طی ده‌ها سال گذشته اقدامات متناقض بسیاری در سطح کشور انجام‌گرفته است که بخش حمل‌ونقل را تحت تاثیر قرار دارد. درحالی‌که چندین سال است همیشه اولویت توسعه ریلی به‌عنوان استراتژی در سطح دولت مطرح بوده است.

او با اشاره به اقدامات متناقض گفت: درحالی‌که شعار ما توسعه حمل‌ونقل ریلی بوده، همواره در زمان توزیع بودجه بخش جاده‌ای از سهم بیشتری نسبت به حمل‌ونقل ریلی برخوردار بوده است.  

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: در بخش صنعت نیز اولویت با ناوگان جاده‌ای بوده است. به‌طور مثال وزیر صنعت مانع از واردات از خارجی ‌شد که قرار بود از سوی بخش‌خصوصی وارد کشور شود و همچنان وارد نشده است.  معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه بااهمیت ترانزیت در کشور تصریح کرد: طبق نظر کارشناسان بعد از نفت بیشترین درآمد ایران باید از طریق ترانزیت باشد؛ اما مشاهده می‌شود که ضوابط و قوانینی تصویب می‌شود که ناوگان جاده‌ای در مرزها و گمرکات معطل می‌مانند و این مساله مانع از تقویت ترانزیت کشور می‌شود.

تقی‌زاده تاکید کرد: نقش پررنگ ایران در ترانزیت جهان هیچ‌گاه میسر نمی‌شود مگر اینکه قوانین و مقررات در راستای تقویت ترانزیت تغییر کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «میزان بار ترانزیت ایران طی چند سال اخیر کاهش‌یافته است» گفت: از زمان تصویب استراتژی‌های حمل‌ونقل اقداماتی در دست انجام قرارگرفته است که شرایط تقویت ترانزیت فراهم‌شده و جلوی انجام اقدامات متناقض را گرفته است.

او در ادامه به اهمیت ایمنی راه‌ها اشاره کرد و گفت: قیمت سوخت فعلی ریسک تصادفات را افزایش می‌دهد. درحالی‌که قیمت سوخت در اغلب کشورهای جهان بالاست اما هزینه استفاده از خودروهای شخصی و عمومی پایین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه «این مسئله در سطح استان‌ها نیز باید مورد پیگیری قرار گیرد.» گفت: عدم پیگیری این سیاست موجب می‌شود که تعداد خودرو شخصی و کامیون‌های باری در جاده افزایش یابد که به‌موجب آن ریسک تصادفات در کشور نیز بالا می‌رود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سیاست مقابله با خودرو محوری اظهار داشت: در کشورهای توسعه‌یافته سیاست مقابله با خودرو محوری به‌عنوان یک سیاست مسلم تلقی می‌شود و سعی می‌کنند مردم را در درون و بیرون‌ شهرها به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی سوق ‌دهند.

او افزایش تولید خودرو‌های شخصی و قیمت پایین سوخت را جزو سیاست‌های متناقض عنوان کرد و گفت: در مقابل یک TOD موفق در کشور وجود ندارد که ما بتوانیم شهرسازی را در جوار ایستگاه‌های حمل‌ونقل توسعه دهیم. البته به این سمت درحال حرکت هستیم و امیدواریم در همایش TOD پایان سال جاری اولین TOD کشور در سطح مطالعاتی را معرفی کنیم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اینکه ایستگاه‌های راه‌آهن در خارج شهر باشد در هیچ‌یک از کشورهای جهان پذیرفته نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.