| کد خبر: 169130 |

محل شهادت مسافران ایرباس ایران در آب‌های خلیج‌فارس گل‌باران شد

محل شهادت 290 مسافر هواپیمایی ایرباس ایران که 12 تیرماه سال 67 از سوی ناو جنگی آمریکا با اصابت 2 موشک به شهادت رسیدند روز سه‌شنبه با حضور مسئولان و خانواده‌های شهدا در آب‌های خلیج‌فارس گل‌باران شد.

تین نیوز

محل شهادت 290 مسافر هواپیمایی ایرباس ایران که 12 تیرماه سال 67 از سوی ناو جنگی آمریکا با اصابت 2 موشک به شهادت رسیدند روز سه‌شنبه با حضور مسئولان و خانواده‌های شهدا در آب‌های خلیج‌فارس گل‌باران شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، در این مراسم پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌کنندگان با نثار شاخه‌های گل، محل شهادت 290 مسافر در حوالی تنگه هرمز و جزیره هنگام در آب‌های خلیج‌فارس را گل‌باران کردند.

شرکت‌کنندگان به هنگام گل‌باران محل شهادت مسافران ایرباس شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند و این جنایت جنگی و ضد بشری آمریکا را محکوم کرده و بار دیگر با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند.

در ابتدای این مراسم که با حضور فریدون همتی استاندار هرمزگان، حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی‌فقیه در سپاه قدس و جمعی از مسوولان و خانواده‌های شهدای ایرباس برگزار شد، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان اظهار داشت: آمریکای جنایتکار با حمله به هواپیمای مسافربری ایران و این اقدام مذبوحانه، ذلت و خفت خود را به دنیا نشان داد.

دریادار دوم پاسدار حبیب‌الله میرزایی افزود: آمریکایی‌ها زمانی که در مقابل توان رزمندگان ایرانی در دفاع مقدس احساس ناتوانی کرده و شکست خوردند از روی ناو با دو موشک 290 مسافر بی‌گناه را کشتند.

وی عنوان کرد: اگرچه فرمانده این ناو نشان افتخار دریافت کرد اما همه جهانیان می‌دانند که این نشان خفت و ذلت آمریکا بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان ابراز کرد: ریختن خون شهدای هواپیمای ایرباس نقطه عطفی در رسوایی هرچه بیشتر سران آمریکا خواهد بود.

12 تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج‌فارس و در نزدیکی جزیره «هنگام» مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج‌فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این پرواز مسافربری به شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران ‌ایر، تهران را به مقصد دبی ترک کرده و بعد از توقف بین‌راهی در بندرعباس در آب‌های خلیج‌فارس به سمت دبی درحرکت بود که حدود ساعت 10:22 دقیقه صبح با شلیک موشک هدایت‌شونده از ناو یو اس ‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا سرنگون شد. در این فاجعه تمامی 290 سرنشین آن‌که شامل 254 مسافر ایرانی ( 16 تن خدمه پرواز) ، 46 مسافر غیر ایرانی و 66 کودک بود، جان باختند. این جنایت ازنظر میزان تلفات انسانی، هفتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

118 نفر از این مسافران بی‌گناه زن و کودک بودند، هم‌چنین 20هندی، یک ایتالیایی، 6 پاکستانی، 13 نفر تبعه امارات و 6 تبعه یوگسلاوی نیز در میان مسافران هواپیما دیده می‌شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.