| کد خبر: 169067 |

نهاوندیان:

شرایط ویژه اقتصادی کشور را به فرصت تبدیل کنیم

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: می توانیم شرایط ویژه ای که اکنون در کشور ایجاد شده است و دلایل آن نیز اقتصادی نیست را به فرصت تبدیل کنیم.

تین نیوز

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: می توانیم شرایط ویژه ای که اکنون در کشور ایجاد شده است و دلایل آن نیز اقتصادی نیست را به فرصت تبدیل کنیم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، محمد نهاوندیان روز دوشنبه در شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان افزود: هم اکنون در میدان جدیدی که می توان از آن به عنوان جنگ اقتصادی یا آمادگی برای جنگ اقتصادی یاد کرد، قرار داریم و اگر پیام آمادگی اقتصادی کشور بیرون رود، دشمن به جای آن که در ما یاس ایجاد کند، خود مایوس می شود.

وی ادامه داد: وقتی در جامعه ای شرایط ویژه و دشواری ایجاد می شود، رویکردی که می تواند محقق شود، رویکرد تحکم گرا است و رویکرد دیگر نیز توزیع کار بین مردم برای تحقق بهتر اهداف است.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس اگر رویکرد مردمی کردن را در پیش نگرفته بودیم شکست می خوردیم و در جنگ اقتصادی امروز نیز به جای رویکرد تحکم گرایی باید با رویکرد تعامل گرایی حرکت کرد.

نهاوندیان اظهار داشت: باید درک کنیم که اکنون شرایط ویژه است و باید رویکرد مورد نظر خود را انتخاب کنیم و رویکرد تعامل گرا را در پیش بگیریم، شوراهای استانی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به مرکز فرماندهی تبدیل می شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر مساله ای را مشکل مشترک بدانیم، به طور حتم قابل حل خواهد بود گفت: سر زدن به شوراهای استانی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بر اساس ماموریت جدیدی است که معاونت اقتصادی ریاست جمهوری بر عهده گرفته است.

وی با اشاره به اینکه شأن و جایگاه کرمان اقتضاء می کند برای سایر استان ها در حوزه اقتصاد الگو شود گفت: ظرفیت و استعدادهای انسانی کرمان از سایر ظرفیت های این استان بالاتر است.

وی ادامه داد: در تصمیم جدیدی که برای فعالیت معاونت اقتصادی ریاست جمهوری گرفته شده، حصول اطمینان از اجرای کامل قانون فضای کسب و کار است.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: وقتی شرایط ویژه ای ایجاد می شود یک راه این است که برای هم مرثیه سرایی کنیم و راه دیگر این است که به نیمه پر لیوان نگاه کرده و ببینیم که در گذشته به چه شکل مقاومت کرده ایم.

وی تاکید کرد: روزهای سخت، روزهای افتخارآفرینی است زیرا در روز امتحان مشخص می شود که چه کسی مرد کار است و موفقیت در این حوزه بسیار به این موضوع وابسته است که چه رویکردی را انتخاب کنیم.

وی یادآور شد: در سال 91 هر حرف ضد ایرانی که از سوی آمریکا مطرح می شد، همه کشورها آمادگی داشتند که همراهی کنند اما امروز آمریکا در ایران هراسی تنها مانده و همه کشورهای دیگر موضع ایران را در پایبندی به تعهد بین المللی می ستایند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مسائل ساختاری طولانی مدت نیز وجود دارد گفت: دولت در چند سال گذشته برای کاهش نرخ سود بانک ها تلاش کرد و با کاهش نرخ تورم از بالای 40 درصد به زیر 10 درصد به طور طبیعی باید نرخ سود بانکی نیز از آن تبعیت می کرد اما نکرد.

وی ادامه داد: دلیل آن بی انضباطی در صندوق ها و موسسات اعتباری بود و این در حالی است که 25 درصد سپرده های کشور را همین موسسات متخلف جذب کرده اند.

وی اظهار داشت: این یک زخم کهنه قدیمی در ساختار بانکی کشور بود و نیاز به یک جراحی داشت و امروز در شرایط بسیار بهتری نسبت به چهار سال گذشته قرار داریم.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه سیستم بانکی در زمان حاضر درجه انضباطی بالاتری دارد گفت: اصلاح ساختار هزینه دارد و یکی از پیش نیازهای جدی آن اجماع سیاسی در سطح تمام تصمیم گیران است.

وی گفت: اکنون در نظام یک بیداری جدی آغاز شده زیرا یکی از چالش های اصلی آن اصلاح نظام بانکی کشور است و شرایط ما برای تبدیل تهدید به فرصت بهتر از قبل است.

وی تاکید کرد: مهم این است که در شرایط بد و سخت عزم و حکمت ما این باشد که با رویکرد تعامل گرا مشکلات ساختاری خود را حل کنیم زیرا اگر نگاه ما حل ریشه ای مسائل باشد و انسجام داشته باشیم، شرایط سخت و دشوار به ما فرصت اصلاح ساختاری را می دهد.

وی عنوان کرد: باید در جشن 40 سالگی انقلاب نقد و ارزیابی دلسوزانه و طبیبانه ای درباره سیاست هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته ایم، انجام دهیم.

نهاوندیان گفت: قانون بهبود محیط کسب و کار ،فرازهای درخشانی دارد و همه ظرفیت های آن به منصه ظهور نرسیده است و امسال باید مسائلی از جمله مشورت با فعالان اقتصادی توسعه یابد.

وی افزود: پیش آگهی موضوع مهمی است و اگر بر روی تصمیم های فعالان اقتصادی تاثیر می گذارد باید هر چه زودتر به فعالان اقتصادی اطلاع داده شود.

به گفته نهاوندیان ،در سیاست ارزی جدید کشور از روز نخست این تصمیم بصورت روشن و صریح بوده که ارز صادرکنندگان عمده کالاهای صادراتی در اختیار صادر کننده باشد ، خودش واردات انجام دهد ، سپرده و برای پرداخت بدهی‌ها استفاده کند و یا در اختیار صادر کننده دیگری قرار دهد اما نحوه اجرای این تصمیم طول کشید و صادر کننده در شرایط صبر و انتظار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سیاست دولت در بحث صادرات بر اساس نظر صادرکنندگان است گفت: جهت گیری اقتصادی کشور در تشویق صادرات اعمال شده اما گاهی اوقات در اجرای این سیاست ها با مشکلاتی روبرو می شویم.

وی گفت: اگر می گوئیم صادر کننده مبارز جهاد اقتصادی است باید به او ابزار و امکانات بدهیم و مبارز نیز باید تلاش کند تا به پیروزی برسیم.

نهاوندیان تاکید کرد: راه مبارزه اصلی با فساد، افزایش شفافیت است و در سیاست ارزی نیز هدف این بود که 2 مصرف برای درآمدهای ارزی محدود شود که قاچاق کالا و خروج سرمایه از این موارد بودند.

وی بیان کرد: کل تصمیم گرفته شده در حوزه ارزی ایجاد شفافیت بوده و مردم باید مطمئن باشند که مسئولان ملی منافع ملی را ترجیح می دهند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه شورای گفت و گو باید با جامعه ارتباط داشته باشد اظهار داشت: فعالان اقتصادی باید در فضای عمومی صحبت کرده و دلایل فضای اقتصادی کنونی و مشکلات گذشته ساختارهای اقتصادی را مطرح کنند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه باید بداند که تصمیمات اقتصادی کنونی امنیت اقتصادی نسل آینده اثر دارد گفت: اعتماد مفهومی یک طرفه نیست بلکه دو طرفه است لذا می بینیم که نقشه ریزان بیرون بر هر جایی که شکافی وجود دارد تمرکز کرده تا بی اعتمادی ها را زیاد کنند و مجموعه حرف هایی که با بدبینی و سیاه نمایی در فضای مجازی مطرح می شود با گذشته قابل قیاس نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    امثال ايشان مي توانند از اينگونه شرايط فرصت بسازند البته براي خود نه ملت