| کد خبر: 169026 |

لزوم بین‌المللی‌شدن اقتصاد کیش

معارفه محمدابراهیم انصاری‌لاری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در روزهای گذشته نشان از نگاهی نو به جزیره کیش دارد که با تلاش مضاعف، ابتکار و نوآوری قرار است نخستین شهر خلاق کشور را رقم بزند.

تین نیوز

عبدالرسول خلیلی*: معارفه محمدابراهیم انصاری‌لاری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در روزهای گذشته نشان از نگاهی نو به جزیره کیش دارد که با تلاش مضاعف، ابتکار و نوآوری قرار است نخستین شهر خلاق کشور را رقم بزند.

مرتضی بانک در این مراسم، ارتباطات بین‌المللی را موجب تقویت جریان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ازجمله منطقه آزاد کیش دانست. جزیره کیش، درواقع ابرپایلوت رونق اقتصادی کشور و یکی از مناطق آزاد مهم کشور است که نقشی محوری در اقتصاد توسعه گردشگری و صادرات غیرنفتی دارد.

مزیت‌های مانا در منطقه کیش که مائده‌ای آسمانی آمده بر زمین است، باعث شد که علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، به اهمیت جزیره کیش برای کمک به توسعه صنعت گردشگری در کشور اشاره کند. او اظهار امیدواری کرد که بتوان در سازمان میراث ‌فرهنگی از توان و ظرفیت موجود برای توسعه بیش‌ازپیش گردشگری در منطقه آزاد کیش استفاده کرد.

او منطقه آزاد کیش را یکی از مقاصد گردشگری کشور برشمرد. باید گفت زیربنای توسعه گردشگری در کیش امروزه پس از چهار سال به حدی رسیده که می‌توان این جزیره را به‌عنوان اصلی‌ترین مقصد گردشگری کشور معرفی کرد. منطقه‌ای که با توجه به اقدامات و فعالیت‌های بسیاری که در دولت یازدهم در کیش انجام شده، زمینه‌ساز فعالیت‌های اقتصادی زیادی در کیش شده و موجبات استحکام بنیان توسعه کیش را به‌منظور تعامل و رقابت با مناطق آزاد پیشرفته دنیا فراهم کرده؛ منطقه‌‌ای اقتصادی که می‌توان گفت جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی باز کرده است.

این نگاه با رویکرد رونق اقتصادی در دولت دوازدهم باعث شده تا اقتصاد آن منطقه به رونق و شکوفایی بیش‌ازپیش برسد. به‌طوری‌که می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای استفاده از بخش خصوصی مؤثر واقع شود. به‌خصوص که در این منطقه شش شهرک صنعتی و حدود400واحد صنعتی و خدماتی فعالیت می‌کنند.

آن‌چنان‌که بانک مشاور رئیس‌جمهور ایجاد بسترهای لازم برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی از طریق بخش خصوصی را ازجمله وظایف دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دولت دوازدهم برشمرده است. او مناطق آزاد را الگوی سرمایه‌گذاری سالم، توسعه‌یافته و آینده‌نگر در کشور دانسته که همچنین باید از سرمایه‌های بین‌المللی در مناطق آزاد استفاده کند.

اقتصاد کشور با خروج از دوره رکود اکنون می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد ازجمله جزیره کیش برای رسیدن به رونق مطلوب استفاده و در این مسیر تحرک و شتاب بیشتری ایجاد کند. گفتنی است فعالیت‌های غالبی که در منطقه آزاد کیش در دولت تدبیر و امید تعریف شده، بر اساس گردشگری تفریحی، ورزش‌های دریایی، تجهیزات پزشکی، خدمات پزشکی فرامرزی، صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی، صنایع الکترونیک، صنعت حفاری فراساحلی، خدمات پشتیبانی نفت و گاز، خدمات مالی و بورس، خدمات اینترنت و مالتی‌مدیاسیتی است.

با اشاره به لزوم تقویت تولید و جذب سرمایه‌گذاری باید گفت برای رسیدن به رونق اقتصادی در مناطق به‌ویژه جزیره کیش باید تسهیلات لازم را بر اساس شرایط بهبود کسب‌وکار برای بین‌المللی شدن منطقه کیش یعنی مروارید خلیج‌فارس فراهم کرد. در این خصوص تلفیق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ایجاد بسترهای مناسب با نیاز سرمایه‌گذاران خارجی و تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز باعث موفقیت هرچه بیشتر جزیره کیش می‌شود.

استفاده از ارتباطات بین‌المللی می‌تواند توانمندی‌های داخلی را افزایش دهد و شرایطی را برای تحقق کامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر اساس ظرفیت‌سازی‌های بین‌المللی فراهم کند. در چنین شرایطی است که می‌توان زمینه‌های جذب انواع سرمایه‌های داخلی و خارجی را فراهم کرد و مناطق آزاد ازجمله کیش را با توجه به فرصت‌ها و شرایط ویژه‌ای که دارند، برای ایفای نقش مؤثر و بسزا در جذب سرمایه خارجی به وجود آورد. این گرایش باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران برای فعالیت اقتصادی جلب و بیش از همیشه تقویت شود.

آن‌چنان‌که دربند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مناطق آزاد به جذب منابع خارجی و تأمین منابع مالی موظف شده‌‌اند و این اقدامات باید از ابراولویت‌های مناطق آزاد به‌ویژه کیش باشد، آن‌چنان‌که استفاده از خطوط اعتباری خارجی که پس از برجام حاصل شده، باید زمینه بین‌المللی شدن مدنظر این مناطق و ازجمله کیش را بیش‌ازپیش فراهم کند. باید بتوان زیرساخت‌های لازم را پیش‌بینی کرد که ازجمله وظایف مدیران مناطق و مدیر جدید منطقه آزاد کیش به شمار می‌رود، هرچند حجم عمده فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد بر دوش سرمایه‌گذاران است که برای حضور در بازار جهانی باید هدف‌گذاری‌های بیشتری را برنامه‌ریزی کنند. این امید امروز بیش‌ازپیش آشکار است.

*کارشناس مناطق آزاد

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.