| کد خبر: 168970 |

◄ تب برقی‌سازی خطوط با اجرای عملیات خط‌آهن گرمسار–اینچه‌برون

پروژه برقی‌سازی خط گرمسار-اینچه‌برون با کشور روسیه انجام خواهد شد که طبق آن راه‌آهن روسیه 85درصد از منابع مالی این قرارداد را پرداخت می‌کند و ایران نیز 15درصد از منابع مالی داخلی خود از محل صندوق توسعه ملی را به این پروژه اختصاص خواهد داد.

تین نیوز

برقی‌کردن راه‌آهن یکی از مراحل ارتقای خطوط ریلی برای حمل‌ونقل بیشتر و سریع‌تر بار و مسافر به‌صورت اقتصادی‌تر است که معمولا با افزایش تقاضا راه‌آهن، برقی یا دوخطه می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در سال۱۳۵۴ وزیر وقت راه‌وترابری در مراسم افتتاح یکی از خطوط قطار سریع‌السیر ژاپن از مسئولان آن کشور خواست تا مطالعه‌ای برای امکان‌سنجی احداث راه‌آهن برقی در مسیر تهران-مشهد انجام شود.

روندی که اگرچه تا به‌کنون ادامه یافته اما تب انجام آن، هم‌اکنون مسئولان ریلی دولت دوازدهم را فراگرفته است. درواقع تلاش برای برقی‌سازی خطوط مهم ریلی با دو پروژه برقی‌سازی خطوط تهران-مشهد و گرمسار-اینچه‌برون قوت گرفته است.

خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون

مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی گرمسار – اینچه‌برون طبق قول‌های داده شده از طرف مدیران راه‌آهن کشور، با هدف افزایش حمل بارهای ترانزیت، فردا (یازدهم تیرماه) انجام خواهد شد.

اینچه

در پروژه برقی‌سازی این خط‌‌آهن با کشور روسیه قراردادی منعقد شده که طبق آن راه‌آهن روسیه 85درصد از منابع مالی این قرارداد را پرداخت می‌کند و ایران نیز 15 درصد از منابع مالی داخلی خود از محل صندوق توسعه ملی را به این پروژه اختصاص خواهد داد.

مدت این قرارداد، چهارسال و شروع کار آن نیز با سقف وام 1.2 میلیارد یورویی خواهد بود که اصلاح مسیرها، نصب سازه و علایم، تامین ماشین‌آلات و تجهیزات برقی نیز از سوی کشور روسیه انجام خواهد شد.

سرعت بهره‌برداری در این مسیر 120 تا 160 کیلومتر و میانگین سرعت بازرگانی آن نیز 100 کیلومتر است.

لازم به ذکر است که این خط ریلی بیشتر با هدف افزایش سرعت حمل بار در این مسیر افتتاح خواهد شد که با وجود تحریم‌های اقتصادی، همکاری کشور ما با کشور روسیه در زمنه همکاری‌های ریلی در شرایط خوبی به سر می‌برد.

برقی‌کردن راه‌آهن تهران-مشهد

پروژه برقی‌سازی خط ریلی تهران-مشهد مربوط به پیش از انقلاب اسلامی بوده که در سال ۱۳۸۲ برقی‌سازی این خط‌ریلی مجددا بررسی شد و طبق وعده قرار است تا دو ماه دیگر عملیات اجرایی این پروژه مهم ریلی نیز کلید بخورد.

هدف اصلی ایجاد این خط ریلی، حمل حداکثری مسافر تا سقف روزانه ۱۳میلیون نفر با ۶۶ رام قطار است. چراکه این مسیر، پرترددترین مسیر ریلی کشور در زمینه حمل‌ونقل مسافر است.

برقی کردن این مسیر که با همکاری کنسرسیومی متشکل از مپنا، چند شرکت ایرانی و طرف چینی انجام می‌شود، می‌تواند منجر به کاهش سرمایه‌ در خرید لکوموتیو و واگن مسافری شود. چراکه لکوموتیوهای برقی مسافری، چهار برابر نوع دیزلی خود "توان روی چرخ" دارند و بدین ترتیب نیاز به استفاده از لوکوموتیو کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر با کاهش زمان سیر در این مسیر می‌توان علاوه بر سیر بیشتر در هرروز و طی یک مسافت ۱۸۰۰ کیلومتری، از واگن‌های با ظرفیت بیشتر نیز استفاده کرد و زمان سفر را از 12 ساعت به 6 ساعت کاهش داد.

ضمن اینکه برای حمل‌ونقل مسافر و بار در این مسیر ۵۰ دستگاه لکوموتیو چهارمحوره مسافری و ۲۰ دستگاه لکوموتیو ۶ محوره باری نیز پیش‌بینی‌شده است.

لازم به ذکر است که حداکثر سرعت فعلی سیر در این مسیر دو خطه ریلی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است که پس از برقی‌کردن به 250 کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت.

طبق برآوردها این راه‌آهن در سال ۱۴۱۰ باید جوابگوی ۳۳میلیون مسافر و ترافیک باری ۱۰میلیون تن در سال باشد که این خط را در زمره 10خط پرترافیک جهان قرار خواهد داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بهروز 0 0

    مسير تهران -فيروز كوه نزديكتر از گرمسار ميباشد در نتيجه زمان هزينه كمتر ميشود. قبل از برقي نمودن مسيرها بهتر است به شهرهاييكه راه اهن ندارند رسيدگي شود.