| کد خبر: 168927 |

◄ موافقان و مخالفان تراموا در تهران

چندی پیش دفتر حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پیشنهاد احداث تراموا یا همان قطار سبک شهری را در مسیرهای اتوبوس‌های BRT مطرح کرد. پیشنهادی که درصورت اجرا می‌تواند باعث افزایش ایمنی و ظرفیت حمل‌ونقل عمومی و همچنین باعث کاهش آلودگی در پایتخت شود.

تین نیوز

چندی پیش دفتر حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پیشنهاد احداث تراموا یا همان قطار سبک شهری را در مسیرهای اتوبوس‌های BRT مطرح کرد. پیشنهادی که درصورت اجرا می‌تواند باعث افزایش ایمنی و ظرفیت حمل‌ونقل عمومی و همچنین باعث کاهش آلودگی در پایتخت شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، اما این طرح با مخالفانی در شهرداری و شورای شهر تهران روبرو است که هزینه زیاد این کار را غیراقتصادی می‌دانند و راهکارهای دیگری مانند اتوبوس‌های برقی و ... را در برابر آن ارائه می‌دهند.

تراموا یا قطار سبک شهری این روزها به‌عنوان یکی از مدهای حمل‌ونقلی که می‌تواند کارکرد مناسبی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشته باشد مطرح‌شده و براساس همین نگرش قرار است تراموا دریکی از شهرهای کشور به‌صورت پایلوت اجرایی شود. همچنین پیشنهاد راه‌اندازی این طرح در تهران نیز داده‌شده است، به‌طوری‌که حسین رجب صلاحی _ مدیرکل دفتر حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری سازمان شهرداری‌ها بابیان اینکه خطوط BRT در تهران قابلیت تبدیل‌شدن به خطوط تراموا رادارند، می‌گوید، پیشنهاد ما این است که در تهران و در مسیرهای BRT  آزادی - امام حسین و راه‌آهن-تجریش ریل‌گذاری تراموا انجام شود؛ البته این ریل‌گذاری باعث نخواهد شد که تردد اتوبوس‌ها متوقف شود، بلکه این دو می‌توانند در کنار یکدیگر جابه‌جایی مسافر را انجام دهند.

او معتقد است در تمام دنیا از تراموا برای جابه‌جایی مسافر استفاده می‌شود و تراموا می‌تواند راهکاری برای نجات تهران از ترافیک و آلودگی باشد. ضمن اینکه ازنظر اقتصادی نیز به مترو به‌صرفه‌تر است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری سازمان شهرداری‌ها  به مقایسه سامانه‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی می‌پردازد و ادامه می‌دهد متروی زیرزمینی بیش از ۴۰ هزار نفر را جابجا می‌کند این سامانه حمل‌ونقلی برای شهرهای بیش از ۲ میلیون نفر مناسب است و به کاهش میزان بار ترافیکی نیز کمک خواهد کرد. همچنین منوریل نیز بیش از ۸۵۰۰ مسافر را در  یک ساعت جابه‌جا می‌کند که برای شهرهای بیش از یک‌میلیون نفر مناسب بوده و این سامانه نیز بر کاهش میزان بار ترافیکی اثرگذار است.

صلاحی در ادامه می‌افزاید: اتوبوس‌های تندرو یا BRT بیش از ۲۷۰۰ نفر را در ساعت جابه‌جا می‌کنند. تراموا نیز بیش از ۴۵۰۰ نفر را در ساعت جابه‌جا  کرده و اگرچه هزینه احداث تراموا تقریباً سه برابر هزینه احداث خطوط اتوبوس سریع‌السیر است ولی می‌تواند حدود دو برابر مسافر را نسبت به اتوبوس‌های تندرو جابه‌جا کند.

در این میان اما محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران دراین‌باره معتقد است: تراموا یکی از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی نسبتاً سبک است که در دنیا استفاده می‌شود و اینکه ما این سیستم را کجا استفاده کنیم باید در طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران، پیش‌بینی شود.

او همچنین اضافه می‌کند: زمانی که طرح اجرای خطوط BRT در تهران مطرح بود و خیابان انقلاب نیز به‌عنوان یکی از کریدورها مطرح شد به شورای  و شهردار وقت تهران گفتم که انجام این طرح با توجه به اجرای خط ۴ مترو در زیر همین مسیر به‌صرفه نیست، اما این طرح اجرا شد، حال که هزینه اجرای BRT انجام‌شده است منطقی نیست که بیانیم تراموا را نیز در همین کریدور که هم مترو وهم BRT دارد، اجرایی کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.