| کد خبر: 168633 |

◄ کشتیرانی‌های بین‌المللی ناچار به قطع رابطه با ایران هستند

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تأثیرات غیرمستقیم خروج ترامپ از برجام را تشریح کرد و از توافق جدید بین کشتیرانی و سازمان بنادر خبر داد.

تین نیوز

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تأثیرات غیرمستقیم خروج ترامپ از برجام را تشریح کرد و از توافق جدید بین کشتیرانی و سازمان بنادر خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مارین‌تایمز، مسعود پل‌مه گفت: هفته گذشته توافقی بین انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و سازمان بنادر و دریانوردی حاصل شد که هزینه‌ها به‌صورت ریالی اخذ شود.

او درباره نوسانات بازار ارز گفت: بر این اساس صورت‎حساب خدمات و عوارض بندری به‌صورت ارزی صادر اما به‌صورت ریالی وصول می‌‎شود تا مشکلی برای پرداخت آن به وجود نیاید.

پل‌مه به قوانین ارزی جدید که از 20 فروردین اعلام شد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات و محدودیت‎های شرکت‌های کشتیرانی ممکن نبودن انتقال ارز به کشور است.

تنها دو هفته برای تعیین تکلیف ارزی شرکت‌های کشتیرانی فرصت است

او گفت: بانک مرکزی بخشنامه خوبی درزمینهٔ نقل‌وانتقال ارزی صادر کرده اما این بخشنامه هنوز قابلیت اجرا پیدا نکرده است درنتیجه ما نه‌تنها در صرافی‎ها بلکه در سیستم بانکی هم توانایی انتقال پول به کشور را نداریم.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: اگر تا دو هفته آینده وضعیت نقل‌وانتقال پولی و مالی شرکت‎های کشتیرانی تعیین تکلیف نشود و این معضل برطرف نشود شرکت‎های کشتیرانی با زیان مواجه خواهند شد.

پل‌مه گفت: از یک‌سو محدودیت منابع مالی برای پرداخت هزینه‎ها راداریم و از سوی دیگر انتقال ارز ما نیز با مشکل مواجه است ضمن ذخایر ریالی نامحدود هم برای تأمین منابع مالی نخواهیم داشت و درنتیجه هزینه عوارض بندری کشتی را هم نمی‎توانیم پرداخت کنیم و در این شرایط سازمان بنادر نیز اجازه پهلوگیری به کشتی‎ها را نخواهد داد.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته اظهار کرد: شرکت‎های بزرگ کشتیرانی بین‎المللی اگر با ایران روابط تجاری داشته باشد و این رابطه را در پروسه 180 روزه قطع نکند دولت آمریکا اجازه فعالیت در آمریکا را از آن شرکت سلب می‎کند.

پل‌مه تشریح کرد: اگر شرکت کشتیرانی اجازه دهد کانتینرهای ملکی، بدون حضور کشتی متعلق به آن خط به ایران بیاید بدون شک در ایران نیاز به دفتر نمایندگی برای رتق و فتق امور دارد، بنابراین این دفاتر به فعالیت عادی خود ادامه می‎دهند تا منافع خود را پیگیری کند.

او تاکید کرد: برای اعلام فعالیت نمایندگی خطوط کشتیرانی‎های بین‎المللی در ایران باید صبر کنیم اما در هر حال اگر شرکت‌های بزرگ اگر فعالیت خود را در ایران متوقف کنند به طریق اولی دفاتر آنها هم در ایران تعطیل می‌شود.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: در زمان برجام حدود 40 درصد حمل‌ونقل کانتینری ایران توسط کشتی‌های تحت مالکیت ایران و 60 درصد توسط خطوط خارجی جابه‎جا می‎شد.

پل‌مه گفت: البته منظور از سهم 60 درصدی خطوط خارجی از فعالیت کانتینری ایران، مدیریت 60 درصد فعالیت کانتینری توسط خطوط خارجی نیست زیرا واقعیت این است که نه‌تنها در دوران برجام، بلکه در زمان تحریم‎ها هم‎ این شرکت‎های خصوصی ایرانی بودند .

او گفت: یقیناً و بدون شک برای دور زدن و خنثی کردن تحریم‎های جدید آمریکا راهکار وجود دارد اما درعین‌حال هزینه و سختی‎های خاص خودش را دارد.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: در یک‌ماهه تعداد کشتی‎های متردد به بنادر ایران کاهش یافته است اما این کاهش چندان محسوس نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.