| کد خبر: 168588 |

روسیه چقدر برای ساختار حمل‌ونقل جام‌جهانی هزینه کرد؟ + تصاویر

روسیه برای برگزاری بهتر مسابقات، نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار در زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، هتل‌ها و استادیوم‌های خود سرمایه‌گذاری کرده است. روس‌ها امیدوارند که 3 میلیون گردشگر در مدت یک‌ماهه برگزاری بازی‌ها جذب کنند که این خود موجب جذب نقدینگی ۲.۵ تا ۴ میلیارد دلاری در این یک ماه خواهد شد و تولید ناخالص داخلی روسیه را نزدیک به 1.5 درصد رشد خواهد داد.

تین نیوز

چهارشنبه، ۲۴ خردادماه، نخستین قطار «رایگان» شبکه ریلی روسیه، از ایستگاه «کازان» در مسکو با هواداران تیم‌های اسپانیا و پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸ به سمت «آدلر» رفت. قطار به اولین مسابقه در سوچی، بین دو تیم پرتغال و اسپانیا می‌رود. مسابقه دو روز بعد، ساعت ۲۱:۰۰ به وقت محلی در ورزشگاه Fisht برگزار خواهد شد. این قطار رایگان، با سه توقف کوتاه در ایستگاه‌های مسافری «روستوف»، «کراسنودار» و «توآپس» به «آدلر» رفته است.

روس‌ها پیش از آغاز جام جهانی، تدارک گسترده‌ای برای حمل‌ونقل مسافران و طرفداران تیم‌ها در کشوری دیده‌اند که بیش از ۸۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی دارد و نیمی از آن هم «دوخطه» است. این موضوع چندان هم عجیب نیست. روسیه کشوری پهناور است که مساحت آن تقریباً شش برابر ایران است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از هفته‌نامه حمل‌ونقل، روس‌ها که به‌واسطه تشکیل یک بلوک قدرتمند در مقابل بلوک غرب، از فناوری‌های مرتبط با صنعت هوایی تا حدی دور ماندند؛ از نخستین سال‌های قرن نوزدهم تمرکز خود را بر خطوط ریلی گذاشتند. کشوری که از سال ۱۸۳۰ میلادی خطوط ریلی خود را بنا نهاده و امروز بیش از ۱۲ هزار لوکوموتیو، نزدیک به ۳۴ هزار واگن مسافری و نزدیک به ۶۰۰ هزار واگن باری در این خطوط فعالیت می‌کنند. این چنین است که نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر پرسنل شبکه ریلی روسیه از ۴ سال پیش برای بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان آماده شده‌اند. پهناور‌بودن کشور روسیه و نیاز به حمل‌ونقل مسافران بین شهرها، گزینه حمل‌ونقل ریلی را در این کشور پررنگ‌تر کرده و حالا هم‌زمان با برگزاری جام‌جهانی فوتبال، روس‌ها تمهیدات حمل‌ونقلی گسترده‌ای را به کار گرفته‌اند.

نقشه روسیه 2
فاصله شهرهایی که مسابقات جام جهانی در آن برگزار می‌شود

قطار به جای اتوبوس

به گفته «کریول پولاکوف» یک مدیر ارشد در «اداره حمل‌ونقل جام جهانی ۲۰۱۸ در فدراسیون روسیه»، پیش‌بینی می‌شود که در جریان برگزاری جام جهانی، مسافرانی از ۱۹ کشور دنیا ازجمله بلاروس، اوکراین، چین، پرتغال، اسپانیا و انگلستان از گزینه حمل‌ونقل ریلی برای جابه‌جا شدن میان شهرهای برگزارکننده مسابقات استفاده کنند. «پولاکوف» می‌گوید: «جام جهانی فوتبال یک انگیزه بزرگ برای توسعه زیرساخت‌های کشور ما و پروژه‌های آینده ما برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی است. ما بسیار خوشحالیم که افرادی در سنین مختلف، ازجمله کسانی که دارای معلولیت هستند، می‌توانند با قطار به‌راحتی به مکان‌های زیبا در فدراسیون روسیه سفر کنند.»

قطار رایگان

روس‌ها یک گزینه بسیار جذاب برای طرفداران فوتبال که به روسیه سفر می‌کنند در نظر گرفته‌اند: قطار رایگان. آقای «پولاکف» می‌گوید که در جریان رزرو این قطارها، مسافرانی از سرتاسر دنیا، ۸۸ درصد صندلی‌های این قطارها را رزرو کرده‌اند؛ این آمار برای مسابقات مرحله حذفی جام جهانی به ۶۷ درصد رسیده است. مسابقات در ۱۱ شهر روسیه شامل مسکو، کالینینگراد، سن‌پترزبورگ، ولگوگراد، کازان، نیژنی نووگورود، سامارا، سارانسک، سوچی، یاروسلاول و روستوف برگزار خواهد شد. این شهرها هر یک در بخشی از روسیه، پخش شده‌اند و نیاز به حمل‌ونقل آسان عمده دلیلی بوده که کمیته برگزارکننده جام جهانی فوتبال، گزینه قطار رایگان را برای طرفداران فوتبال در نظر گرفته است.

قطار جام  جهانی 1
قطار رایگان روسیه برای تماشاگران فوتبال

برای این منظور، ۷۳۴ قطار اضافی که ۴۴۸ هزار صندلی به شبکه ریلی روسیه اضافه می‌کنند، در نظر گرفته شده است. رزرو صندلی‌ها در وب‌سایت «اداره حمل‌ونقل جام جهانی ۲۰۱۸» یا با استفاده از خطوط تلفن مستقیمی که به این منظور پیش‌بینی شده، امکان‌پذیر است. پیش‌بینی شده که در جریان برگزاری بازی‌ها، بخشی از ظرفیت باقی‌مانده قطارهای رایگان نیز از طریق بلیت‌فروشی در ایستگاه‌های قطار انجام شود. شرط و شروط خاصی هم ندارد؛ شما بلیت بازی را ارائه می‌کنید و پس از ثبت یک شناسه هواداری از خدمات قطار رایگان استفاده می‌کنید.

حمل‌ونقل هوایی

به نظر می‌رسد که روسیه بخش بزرگی از نگرانی‌های خود را برای حمل‌ونقل مسافران جام جهانی پشت سر گذاشته است. سه ماه پیش، آقای «پولاکوف» به خبرنگاران گفته بود که «زیرساخت‌های حمل‌ونقلی روسیه تا ۹۰ درصد آماده است و همه‌چیز کامل نیست.» عمده مشکل روس‌ها برای حمل‌ونقل در چهار شهر کالینینگراد، سارانسک، ولگوگراد و سامارا بود. جایی که فرودگاه‌ها، آماده پروازهای فوق‌العاده و پاسخگویی به تقاضای پرواز نبودند. این چهار شهر محبوب و پر تقاضا در خلال برگزاری جام جهانی، سرانجام با همکاری گسترده نهادهای حمل‌ونقلی روسیه، پذیرای علاقه‌مندان شده است. در آوریل ۲۰۱۸ یعنی دو ماه پیش از آغاز رقابت‌های جام جهانی، فرودگاه‌های کالینینگراد، نیژنی نووگورود و سامارا تکمیل شدند.

فرودگاه سن پترزبورگ
فرودگاه سن‌پترزبورگ همزمان با آغاز جام‌جهانی تجهیز شد

دو ترمینال جدید در فرودگاه‌های «شرمتیفو» و «دوموددوفو» و یک ترمینال نیز در فرودگاه «کالینینگراد» ساخته شد. «ماکسیم سولوکوف» وزیر حمل‌ونقل روسیه درباره تلاش‌های روسیه برای تکمیل زیرساخت‌های این کشور در جام جهانی گفت: «با توجه به مقیاس جام جهانی ۲۰۱۸، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین وظایف ما است. برنامه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌ها از نظر تعداد پروژه‌ها و سطح بودجه تا امروز بوده و در مجموع ۲۱ مورد اقدام در این برنامه انجام شده است.» سوکولوف افزود که «بازسازی زیرساخت‌های فرودگاهی در فرودگاه‌های ولگاگراد و اکتبرینبورگ و همچنین در فرودگاه ونوکوکو در مسکو نیز انجام شده است.»

گزینه پرواز با ۵ روبل!

البته تسهیلاتی نیز در جریان برگزاری بازی‌ها از جانب ایرلاین های روسی در نظر گرفته شده است. ازجمله «ایرفلوت» که بزرگ‌ترین ایرلاین روسیه محسوب می‌شود، هواداران تیم ملی روسیه را به‌شرط اثبات حضور در ورزشگاه موردنظر، با مبلغ ناچیز پنج روبل و در پروازهای مستقیم به شهرهای محل برگزاری مسابقات خواهد برد. این اقدام «ایرفلوت» پس از آن صورت گرفت که «ویتالی ساوالی‌یف» مدیرعامل این شرکت در دیدار با ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مخاطب این پرسش قرار گرفت که «آیا می‌توانید هواداران تیم ملی روسیه را به رایگان جابه‌جا کنید؟» مدیرعامل «ایرفلوت» در پاسخ به پوتین گفته است: «خیر آقای رئیس‌جمهوری، رایگان نه! اما با هزینه پنج روبل برای هر مسافر این کار را می‌کنیم.»

ایرفلوت
ایرفلوت روسیه تماشاچیان بازی روسیه با بلیت 5 روبلی جابه‌جا می‌کند

دستاورد روسیه

اما به طور کلی روسیه در جام جهانی ۲۰۱۸ چه تحولاتی در اقتصاد خود ایجاد می‌کند؟ بررسی وب‌سایت Nordea نشان می‌دهد که روسیه برای برگزاری بهتر مسابقات، نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار در زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، هتل‌ها و استادیوم‌های خود سرمایه‌گذاری کرده است. روس‌ها امیدوارند که 3 میلیون  گردشگر در مدت یک‌ماهه برگزاری بازی‌ها جذب کنند که این خود موجب جذب نقدینگی ۲.۵ تا ۴ میلیارد دلاری در این یک ماه خواهد شد و تولید ناخالص داخلی روسیه را نزدیک به 1.5 درصد رشد خواهد داد. ضمن اینکه جام‌جهانی و زیرساخت‌هایی که برای آن ایجاد شده، (ازجمله تسهیلات حمل‌ونقلی، ساخت هتل‌ها و مکان‌های گردشگری و ...) موجب می‌شود تا تعداد گردشگران این کشور در بازه زمانی سه سال آینده افزایش پیدا کند.

باید توجه داشت که روس‌ها حدود نیمی از بودجه ۱۴ میلیارد دلاری زیرساخت‌های جام جهانی را صرف بهبود شرایط حمل‌ونقل کرده‌اند؛ یعنی رقمی بالغ‌بر ۶.۸ میلیارد دلار فقط برای حمل‌ونقل روسیه در این یک ماه صرف شده است؛ بنابراین آماده‌سازی روسیه برای جام جهانی در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقلی بیش‌تر از ارتقای امکانات ورزشی بوده است. با این حال، با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی دارای اثرات متعدد غیرمستقیم هستند، سهم مجموع در اقتصاد روسیه ممکن است در واقعیت بسیار بالاتر باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.