| کد خبر: 168061 |

◄ متن مصوبه شورای اقتصاد برای سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در نوسازی ناوگان مسافری

تصویب‌نامه شورای اقتصاد در مورد طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری با شماره ۱۲۸۸۴۵ مورخ ۲۰/ ۳/ ۱۳۹۷ از سوی محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.

تین نیوز

تصویب‌نامه شورای اقتصاد در مورد طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری با شماره ۱۲۸۸۴۵ مورخ ۲۰/ ۳/ ۱۳۹۷ از سوی محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.

اعتبار درنظر گرفته‌شده برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون و برون‌شهری در این طرح 10 میلیارد دلار درنظر گرفته‌ شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، متن مصوبه به این شرح است:

اعضای شورای اقتصاد عضو هیأت وزیران در جلسه مورخ ۲۷‌/۱۲‌/۱۳۹۶ درخواست شماره ۲۸۷۵۸۱‌/۶۰ مورخ 96/12/23 وزارت صنعت، معدن و تجارت را درخصوص طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری را به استناد ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور‌، ۱۳۹۴ و آیین‌نامه اجرایی آن به شماره ۶۷۵۷۳‌/ت۵۲۰۹۹هـ مورخ 94/5/27 موردبررسی و توجیه فنی، اقتصادی‌، مالی و زیست‌محیطی طرح‌، همچنین سقف تعهد دولت، زمان‌بندی اجرا و بازپرداخت اصل‌وفرع و دیگر هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح را در سقف ده میلیارد و 666 میلیون دلار به شرح جدول ذیل و رعایت موارد زیر مورد تصویب قرارداد:

۱- منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی ناوگان فرسوده درصورت برابر یا بیشتر بودن تعداد و مجموع ظرفیت کامیونت‌ها، کامیون‌ها و کشنده‌های اسقاط شده با تعداد و مجموع ظرفیت خودروهای جایگزین شده جدید (برای هر قرارداد منعقده) مشروط به آن‌که خودروهای فرسوده فوق با تأیید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حداقل یک سال قبل از نوسازی در شبکه حمل‌ونقل عمومی فعال بوده باشند براساس جدول ذیل مصوبه قابل پرداخت است.

۲- منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی ناوگان فرسوده اتوبوس و مینی‌بوس با تأیید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای‌/ شهرداری‌های ذی‌ربط براساس جدول ذیل مصوبه قابل پرداخت خواهد بود.

۳- ارزش صرفه‌جویی حاصل به ازای هر کیلومتر پیمایش که از طریق سامانه‌های مربوطه اندازه‌گیری و اعلام می‌شود، طبق الگوی جدول پیوست و با لحاظ کردن کل پیمایش برای ناوگان جدید نوسازی شده توسط بخش غیردولتی که در سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای درون‌شهری و برون‌شهری مشغول به کار می‌شوند حداکثر ۷ سال و حداکثر تا سقف کل جدول مذکور پرداخت می‌گردد.

۴- مکانیسم پرداخت منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت:

-پس از تحویل کامیون/ خودرو به خریدار، شرکت ملی نفت ایران مکلف است در مقاطع ۶ماهه پس‌ازآن، بسته به نوع خودرو، در سررسیدهای بازپرداخت، مبالغ ذکرشده در جدول پیوست را (معادل صرفه‌جویی سوخت حاصله) تا سقف کل مبلغ جدول مذکور، پس از تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور، از محل سرجمع درآمد حاصل از صادرات مجموع فرآورده‌های نفتی (نفت گاز) یا کاهش واردات فرآورده‌های نفتی، از طریق بانک مرکزی به‌حساب اعلامی از سوی خزانه‌داری کل کشور واریز کرده و به‌حساب بدهکار دولت منظور نماید و براین اساس با خزانه‌داری کل کشور تسویه‌حساب کند.

۵‌- سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای‌/ شهرداری‌ها مکلف‌اند ترتیبی اتخاذ نماید که معاینه فنی ادواری خودروهای جایگزین مطابق قوانین و مقررات انجام و گزارش مربوطه را به وزارتخانه‌های نفت، راه‌وشهرسازی و کشور اعلام نمایند.

۶‌- آخرین سال پرداخت منابع ماده (۱۲) در این مصوبه، سال ۱۴۰۶ و میزان تجمعی این منابع طی سال‌های ۱۴۰۶‌-۱۳۹۷ و سقف تعهد دولت حداکثر ده میلیارد و 666 میلیون دلار و یا معادل ریالی آن به نرخ رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

۷‌- ناوگان جدید می‌بایست دارای فناوری روز بوده و به تأیید وزارت نفت برسد.

۸‌- شرکت‌های تأمین‌کننده ناوگان، موظف‌اند براساس قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، نسبت به ارائه خدمات پس از فروش و تأمین قطعات اقدام نمایند.

۹‌- انتقال بازپرداخت هرسال به سال بعد به دلایل عملیاتی بلامانع است، مشروط به آنکه از سال ۱۴۰۶ فراتر نرود.

۱۰‌- وزارت نفت و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای‌/ و شهرداری‌ها موظف‌اند گزارش عملکرد طرح را در مقاطع زمانی سه‌ماهه به سازمان برنامه‌وبودجه کشور ارسال نمایند.

۱۱‌- محاسبات میزان صرفه‌جویی در این مصوبه براساس قیمت نفت خام هر بشکه ۶۰ دلار صورت گرفته است.

۱۲‌- در اجرای این مصوبه رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور مصوب ۱‌/۵‌/۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی الزامی است.

۱۳‌- هزینه‌های عمومی پایش و صحه‌گذاری (مدیریت طرح و سامانه) به میزان حداکثر نیم درصد سرمایه‌گذاری تأمین می‌گردد و تأمین هزینه‌ اختصاصی پایش و صحه‌گذاری (ارتقای فناوری و پژوهش، اندازه‌گیری و صحه‌گذاری صرفه‌جویی) هر طرح به عهده سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی است که در سرمایه‌گذاری محاسبه خواهد شد.

۱۴‌- بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام‌شده توسط دولت تضمین می‌گردد.

۱۵‌- تعداد و نوع ناوگان حمل‌ونقل عمومی، میزان برآورد صرفه‌جویی و حداکثر یارانه قابل اختصاص مطابق جدول ذیل مصوبه است.

۱۶- سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی موظف است در قبال شماره‌گذاری هر دستگاه خودرو جدید حداقل یک دستگاه خودروی فرسوده را مطابق مواد (۱) و (۲) از رده خارج نمایند.

۱۷‌- بازپرداخت سرمایه‌گذاری در طرح‌ که به‌منظور اصلاح الگوی مصرف حامل‌های انرژی به اشخاص حقیقی و حقوقی صرفاً از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت پرداخت می‌گردد، به‌عنوان پرداخت بلاعوض دولت بابت جبران سرمایه‌گذاری و یا یارانه‌ صرفه‌جویی حامل‌های انرژی محسوب گردیده و لذا از شمول قانون مالیات بر ارزش‌افزوده خارج و مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ماده (۱۴) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نخواهد بود.

۱۸‌- رعایت مفاد مصوبه شماره ۸۷۶۱۰ مورخ ۲۴‌/۷‌/۱۳۹۵ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درخصوص «نظامنامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی‌های داخلی در قراردادهای بین‌المللی و طرح‌های مهم ملی» در اجرای این مصوبه الزامی است.

۱۹‌- بازپرداخت تعهدات سرمایه‌گذاری این طرح از محل افزایش فروش (صادرات) فرآورده‌های نفتی صرفه‌جویی شده ناشی از اجرای طرح مذکور یا کاهش واردات فراورده‌های نفتی، در سقف پیش‌بینی‌شده در قوانین بودجه سنواتی و پس از ابلاغ سازمان برنامه‌وبودجه صورت می‌گیرد و ایفای تعهدات مذکور نبایستی منجر به کاهش منابع هدفمندی یارانه‌ها (موضوع قانون هدفمند کردن یارانه‌ها) مندرج در قوانین‌ بودجه‌های سنواتی شود.

۲۰‌- این مصوبه از تاریخ ابلاغ جایگزین مصوبات شماره ۲۸۳۸۶۱ مورخ ۲‌/۱۰‌/۱۳۹۴ طرح جایگزینی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای ده تن با سن بالاتر از ۳۵ سال و شماره ۲۸۳۹۰۳ مورخ ۲‌/۱۰‌/۱۳۹۴ طرح جایگزینی ۱۷ هزار اتوبوس فرسوده دیزلی با اتوبوس‌های پایه گازسوز شورای اقتصاد و اصلاحات بعدی آنها می‌گردد.

۲۱- کلیه قراردادهای منعقده در قالب مصوبات مذکور در ماده (۲۰) به قوت خود باقی بوده و دستگاه اجرایی آنها (وزارت نفت) مجاز است قراردادهای صادره در قالب مصوبات یادشده را ظرف مدت شش ماه از ابلاغ، با این مصوبه تطبیق و اصلاح نماید.

سرمایه گذاری تا سقف ۱۰ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل

*درصورت جایگزینی اتوبوس دیزلی درون‌شهری (مختص غیر کلان‌شهرها و تا تعداد ۵۰۰۰ دستگاه)، یارانه‌ صرفه‌جویی متناسب با نوع سوخت مطابق یارانه صرفه‌جویی ردیف دوم و در سقف تعداد ناوگان، متوسط پیمایش سالانه و سرجمع ردیف اول جدول قابل بازپرداخت خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.