| کد خبر: 167984 |

◄ تولید ریل ملی باز هم به تعویق افتاد!

در فروردین ماه امسال مسئولان شرکت ذوب آهن از تایید کیفیت ریل‌های تولیدی در سطح استاندارد UIC60 خبر داد و اعلام کرد اولین محموله به شرکت راه‌آهن تحویل داده شد. با این حال ریل یک محصول کارگاه نورد ۶۵۰ است که رسیدن به کیفیت موردنظر در آن زمان‌بر است. هرچند هم‌اکنون ریل ذوب‌آهن توسط راه‌آهن تأییدشده و به‌زودی اولین محموله ارسال می‌شود.

تین نیوز

سال 95 تفاهم‌نامه تولید ریل ملی بین شرکت ذوب‌آهن و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران  منعقد شد.

به گزارش تین‌نیوز، این قرارداد که برمبنای آن، ذوب‌آهن متعهد به تولید 40هزار تن ریل برای راه‌آهن تا پایان همان سال شده بود تا فروردین ماه امسال معلق ماند و شرکت راه‌آهن امسال اعلام کرد که ریل‌های تولیدشده ذوب آهن را تایید می‌کند.

با این حال طبق اخبار رسیده، ذوب‌آهن موفق به تولید انبوده در این‌باره   نشده است. کارشناسان صنعت ریلی پیش از این، دلیل این تعویق‌ و تعلیق‌ها را عدم رعایت استانداردهای لازم در تولیدات توسط ذوب آهن اصفهان، کمبود نقدینگی، شرایط نامساعد بازار فولاد کشور و همراهی نکردن وزارت راه‌وشهرسازی در پیش‌خرید و تزریق نقدینگی به این شرکت برشمردند. اما به‌نظر آنها دلیل عدم تضمین خرید ریل‌های تولیدشده توسط راه‌آهن هنوز مشخص نیست.

به نحوی که نماینده مردم میمه، برخوار و شاهین‌شهر طی یک نامه به وزیر راه و شهرسازی در خصوص عدم تضمین خرید ریل ملی ذوب‌آهن تذکر داده است.

متن نامه نماینده مجلس شورای اسلامی به وزیر راه‌وشهرسازی:

سوال

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در نامه خود آورده است که چرا راه آهن ریل سفارشی و استاندارد تولید ذوب‌آهن را تحویل نمی‌گیرد و علت عدم ارائه تضمین به ذوب‌آهن و حمایت از کالای ایرانی چیست؟

پیش از این یک بازرس شرکت BV  فرانسه که به استخدام راه‌آهن درآمده است، پاسخ این پرسش را داده است.

او تست‌های انجام‌شده روی ریل‌ها را تایید نکرده بود و درباره نوع تست‌های انجام‌شده گفته بود:« آزمایش K1C، خستگی، نرخ رشد ترک‌خستگی و تنش پس‌ماند در پاشنه ریل  انجام شد و تا همه این چهار آزمایش به تائید نهایی نرسد هیچ ریلی از ذوب‌آهن تحویل گرفته نخواهد شد. بر همین اساس هم در سفر وزیر‌ راه و شهرسازی به کشور هند، مقرر شد برای تولید ریل، شمش از این کشور وارد شود و به ذوب‌آهن تحویل داده شود.»

 ابتدای سال مسئولان شرکت ذوب آهن در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تایید کیفیت ریل‌های تولیدی  و رعایت  سطح استاندارد UIC60 خبر دادند و عنوان کردند اولین محموله به شرکت راه‌آهن تحویل داده شد.

 اردشیر افضلی گفت: ریل تنها یک محصول کارگاه نورد ۶۵۰ است که شرایط تولید آن بسیار متفاوت است و رسیدن به کیفیت مدنظر زمان‌بر است؛ اما هم‌اکنون ریل ذوب‌آهن توسط راه‌آهن تأییدشده و به‌زودی اولین محموله ارسال می‌شود.

حال با توجه به این‌که به زعم کارکنان شرکت ذوب‌آهن، این شرکت توانسته است با تولید ریل به‌مراتب ارزان‌تر و باکیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی، کشور را از وابستگی به واردات ریل بی‌نیاز کند. آنها بر این باورند که دلیل عدم تضمین خرید این ریل‌ها می‌تواند تلاش برای رسیدن به کیفیت موردنظر راه‌آهن توسط شرکت ذوب آهن باشد.

ضرورت خودکفایی در تولید بومی ریل

با توجه به توان صنعت فولاد کشور، حجم بالای تقاضای موجود برای این محصول و جلوگیری از ارزبری با خرید ریل تولیدی کشور هند، خودکفایی در تولید بومی ریل یکی از نیازهای توسعه شبکه ریلی کشور است. موضوعی که با توجه به در اولویت قرار گرفتن توسعه شبکه ریلی کشور همواره موردتوجه صنایع فولادساز داخلی بوده است.

ضمن اینکه ریل‌های تولیدشده توسط هندوستان استانداردهای لازم را ندارند و مسئولان و متولیان حمل‌ونقل ریلی به این مورد هم باید توجه کنند.

ریل‌های تولیدی هند:

ریل هندی

ریل هندی1

طبق آمارهای رسمی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، میزان واردات ریل به کشور در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیش از ۲۷۰ میلیون دلار بوده که معادل ریالی آن چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. بنابراین حمایت از قرارداد ۱۰۰ میلیارد تومانی خرید ریل از ذوب‌آهن در جهت کسب استانداردهای لازم برای تولید انبوه یک نیاز ضروری برای کشور است. نیازی که در این روزها بیشتر مورد توجه مسئولان راه‌آهن قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.