| کد خبر: 167899 |

مشاور وزیر راه‌وشهرسازی در گفتگو با حمل‌ونقل:

◄ چرا تامین مالی خرید هواپیما به روش لیزینگ با مشکل مواجه شد؟

متأسفانه لیزینگ در ایران متولی مشخصی ندارد و همین امر به ثمر رسیدن آن را دشوار می‌کند. در کنار آن ما امکاناتی مثل فاینانس را نیز داریم که می‌تواند اقتصاد ما را به فضای بین‌المللی وصل کند اما به‌دلیل طولانی شدن فرآیند اجرایی گاهی کار اجرای آن به نقطه پایانی نمی‌رسد.

تین نیوز

گستردگی بازارهای مالی جهانی و لزوم استفاده از تمام راه‌های ارتباطی برای بهره بردن از آن باعث شده بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی تلاش کنند به جای استفاده از منابع مالی نقد خود، راه را برای بهره بردن از بازارهای اعتباری و غیرنقد هموار کنند. لیزینگ به‌عنوان یکی از این گزینه‌های جدی در بازارهای بین‌المللی برای شرکت‌های هواپیمایی مطرح بوده و ایرلاین‌ها در بازار فعلی بخش قابل‌توجهی از نیاز خود برای هواپیماهای جدید را از این طریق تأمین می‌کنند.

این شیوه که در ایام تحریم برای ایران قابل استفاده نبود پس از برجام به‌عنوان یکی از گزینه‌های پیش‌روی ایران در دستور کار قرار گرفت؛ موضوعی که مشاور وزیر راه‌وشهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی معتقد است نبود مقدمات لازم و متولی مستقیم باعث شده در ایران به مرحله عمل نرسد. غلامرضا سلامی در گفتگو با «حمل‌ونقل» از آینده قراردادهای هواپیمایی ایران می‌گوید و معتقد است باوجود مشکلات پیش‌رو ایرلاین‌های ایرانی می‌توانند در بازار جهانی حضور داشته و نیازهایشان را برطرف کنند.

سرنوشت قراردادهای خرید هواپیمای ایران پس از خارج شدن آمریکا از برجام چه خواهد شد؟

تأثیر تصمیم آمریکا در این موضوع غیر قابل انکار است. با توجه به شرایط یک‌طرفه‌ای که این کشور برای فروش هواپیما به ایران گذاشته، اجرای این قراردادها با تردیدهایی مواجه خواهد شد، اما قطعا شرکت‌های ایرانی گزینه‌های دیگری در این بازار دارند که می‌توان با پیگیری آن نیاز کشور به هواپیماهای جدید را پوشش داد.

تا اجرایی شدن دوباره تحریم‌ها علیه ایران چند ماه زمان وجود دارد. در این مدت آیا شانس ورود هواپیماهای جدید وجود خواهد داشت؟

با توجه به اجرایی شدن برخی از این قراردادها امکان این موضوع وجود خواهد داشت اما این امر منوط به تأمین منابع مالی لازم است. اگر ایران‌ایر بتواند در این مدت منابع لازم را فراهم کند، می‌توان به ورود هواپیماهای جدید از قراردادهای گذشته امیدوار بود.

تأمین منابع مالی در طول ماه‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین ابهام‌ها در مسیر شرکت‌های ایرانی بوده و در این بین گزینه‌هایی مانند لیزینگ هواپیما می‌توانست بخشی از مشکلات را برطرف کند. چرا لیزینگ در ایران اجرایی نشد؟

پیگیری گزینه‌های متنوع‌سازی منابع مالی در طول این سال‌ها همواره در دستور کار قرار داشته و لیزینگ نیز یکی از این گزینه‌هاست. در حال حاضر در بازارهای بین‌المللی شرکت‌هایی هستند که در لیزینگ هواپیما فعالند و در بسیاری از کشورها از اروپا گرفته تا چین حضور دارند، در ایران نیز صحبت‌هایی برای حضور آنها مطرح شد که متأسفانه به نتیجه نهایی نرسید.

اصلی‌ترین علت این تعلل در ورود لیزینگ به ایران چه بود؟

وزارت راه‌وشهرسازی در این زمینه اقدامات قابل‌توجهی انجام داد اما باید روی این نکته تأکید کرد که نهایی شدن فرآیند لیزینگ تنها با پیگیری یک دستگاه ممکن نمی‌شود. متأسفانه لیزینگ در ایران متولی مشخصی ندارد و همین امر به ثمر رسیدن آن را دشوار می‌کند. در کنار آن ما امکاناتی مثل فاینانس را نیز داریم که می‌تواند اقتصاد ما را به فضای بین‌المللی وصل کند اما به‌دلیل طولانی شدن فرآیند اجرایی گاهی کار اجرای آن به نقطه پایانی نمی‌رسد.

سرنوشت همکاری‌های ما با بانک‌های بین‌المللی پس از بیرون رفتن آمریکا از برجام چه خواهد شد؟

فشارها و محدودیت‌هایی که دولت آمریکا وضع می‌کند قطعاً کار را پیچیده خواهد کرد. بسیاری از بانک‌های بزرگ همزمان با آمریکا مشارکت و تعامل‌های کلان دارند و از این رو ریسک ورود به ایران را نخواهند کرد اما از سوی دیگر بانک‌های کوچک از حضور در ایران استقبال می‌کنند، زیرا اروپا اعلام کرده که از برجام حمایت می‌کند و در این بین شرکت‌ها و بانک‌ها می‌توانند از این حمایت بهره‌مند شوند. البته اگر اروپا نیز به آمریکا بپیوندد قطعا کار دشوارتر خواهد شد و ایران برای پیگیری نیازهای خود باید چاره‌ای جدید بیندیشد.

همراهی اروپا با برجام باعث شده دولت اعلام کند قراردادهای خود را با یورو نهایی خواهد کرد. کنار گذاشتن دلار چه کمکی به اقتصاد ایران می‌کند؟

محدودیت ما در استفاده از دلار جدید نیست و در جریان برخی قراردادها نیز ما کارمان را با یورو نهایی کرده‌ایم اما باید توجه داشت که در بسیاری از کشورها و شرکت‌ها دلار ارز رسمی است و از این رو اگر صرفا بنا باشد با جابه‌جایی ارز قراردادها در نهایت با دلار نهایی شود، چندان تفاوتی نخواهد کرد، اما در رابطه با قراردادهای رودررو یا توافق‌های منطقه‌ای می‌توان با ارزهایی جز دلار نیز کار کرد که در شرایط فعلی کمک حال اقتصاد ایران خواهد بود.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    جناب سلامي گرامي آنگاه كه با توجه به زير ساخت هاي موجود در كشور و ميزان محدود نقدينگي برداشت شده از صندوق توسعه ملي از خريد ناوگان دست دوم با عمر زير ده سال حرف مي زديم امثال شما مسخره مان مي كرديد ، از ديد شما كه جوگير مبارزات انتخاباتي بوديد ورود چند فروند هواپيماي نو يعني پيروزي در انتخابات متاسفانه نگاه مقطعي بحث خريد ها را تحت شعاع قرار داد