| کد خبر: 167858 |

◄ مقابله با سونامی با راهنمای طراحی موج‌شکن محقق شد

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی از تدوین و ابلاغ راهنمای طراحی موج‌شکن‌های توده سنگی و مرکب در برابر سونامی خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی از تدوین و ابلاغ راهنمای طراحی موج‌شکن‌های توده سنگی و مرکب در برابر سونامی خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، ‌حمید خلیلی واوسری، سونامی را یکی از مخاطرات احتمالی برای سواحل کشور نام برد و گفت: آگاهی از نحوه طراحی مناسب موج‌شکن‌های مرسوم و یا تقویت موج‌شکن‌های موجود در مراحل مختلف (طراحی تا اجرا) در برابر سونامی احتمالی، بسیار حائز اهمیت است.

او گفت: راهنمای طراحی موج‌شکن‌های توده سنگی و مرکب در برابر سونامی در کارگروه تدوین ضوابط و معیارهای فنی و تخصصی سازه‌های ساحلی و دریایی کشور تهیه‌شده است که توسط رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ابلاغ شد.

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی، تأکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای وظایف قانونی و حاکمیتی خود در سواحل، بنادر و آبراهه‌های تحت حاکمیت کشور به‌منظور ساخت و توسعه و تجهیز بنادر کشور و نیز صدور هرگونه مجوز ساخت‌وساز ساحلی و دریایی و به پشتوانه مطالعات و تحقیقات صورت پذیرفته در بخش مهندسی سواحل و بنادر، جهت فراهم کردن زمینه‌های علمی طراحی و احداث سازه‌ها و تأسیسات دریایی مطمئن و بادوام در سطح کشور، مدیریت تهیه و تدوین «راهنمای طراحی موج‌شکن‌های توده سنگی و مرکب در برابر سونامی» را در دستور کار خود قرارداد.

خلیلی افزود: این راهنما پس از تدوین توسط سازمان بنادر و دریانوردی مطابق ضوابط مربوطه در کارگروه تخصصی ضوابط و معیارهای فنی و اجرایی سازه‌های ساحلی و دریایی موردبررسی، ‌ ارزیابی و تصویب قرار گرفت.

او گفت: ارائه مجموعه‌ای کامل و جامع از روش‌های متداول و مناسب طراحی و تقویت این دسته از موج‌شکن‌ها در برابر سونامی به‌منظور استفاده متخصصان در پروژه‌های مرتبط از اهداف این راهنما است.

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه راهنما مربوطه به‌منظور تکمیل ضابطه شماره ۶۳۱ سازمان برنامه‌وبودجه کشور با عنوان "دستورالعمل طراحی سازه‌های ساحلی: شرایط طراحی" بوده و جایگزین بخش ۴ از فصل ششم آن شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، او گفت: ازاین‌رو تلاش شده است که علاوه بر در نظر گرفتن رئوس مطالب بخش مرتبط ضابطه شماره ۶۳۱، تعاریف و مباحث کامل‌تری از سونامی در کنار ارائه روش‌های تحلیل حدی و تعیّنی خطر سونامی و نیز ضوابط و راهکارهای تقویت موج‌شکن‌های توده سنگی و مرکب در برابر سونامی در این راهنما ارائه شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.