| کد خبر: 167797 |

◄ شرط مقاومت قطعه‌سازان در برابر تحریم‌ها

درصورت پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، این شرکت‌ها قادرند با تحریم‌ها مقابله کنند. آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان بابیان این مطلب گفت: عمده قراردادهای قطعه‌سازان و خودروسازان چهارماهه است، اما مطالبات برخی قطعه‌سازان حتی تا 230 روز نیز معوق شده است؛ برخی شرکت‌های وابسته به خودروسازان بزرگ نیز حدود یک سال است بدهی خود را به قطعه‌سازان نپرداخته‌اند.

تین نیوز

درصورت پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، این شرکت‌ها قادرند با تحریم‌ها مقابله کنند.

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با بیان این مطلب گفت: عمده قراردادهای قطعه‌سازان و خودروسازان چهارماهه است، اما مطالبات برخی قطعه‌سازان حتی تا 230 روز نیز معوق شده است؛ برخی شرکت‌های وابسته به خودروسازان بزرگ نیز حدود یک سال است بدهی خود را به قطعه‌سازان نپرداخته‌اند.

محبی‌نژاد افزود: نزدیک به 84 درصد قیمت تمام‌شده یک خودرو را قطعات آن تشکیل می‌دهد؛ بر این اساس صنعت خودروسازی بدون قطعه‌سازی معنی ندارد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: قطعه‌سازان ایرانی در سال‌های سیاه تحریم به‌ویژه بین سال‌های 91 تا 94 کمر همت بستند و بسیاری قطعات وارداتی را داخلی‌سازی کردند.

او بیان داشت: با این‌ حال به‌نظر می‌رسد حافظه تاریخی خودروسازان کشورمان ضعیف شده و این همت و تلاش شبانه‌روزی را فراموش کرده‌اند، زیرا شاهدیم نه قیمت قطعات تعدیل‌شده و نه شیوه پرداخت مطالبات قطعه‌سازان اصلاح‌شده است.

محبی‌نژاد با بیان اینکه صنعت قطعه‌سازی در اواخر پارسال وضعیت قرمز اعلام کرده بود، هشدار داد: اگر این صنعت زمین‌گیر شود، احیا و راه‌اندازی دوباره آن بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

او با یادآوری اینکه در 2 سال گذشته نرخ محصولات فولادی 60 تا 70 درصد، مس 80 درصد و پلیمرهای تولید داخل تا 40 درصد گران‌تر شد، گفت: در این شرایط چه اصراری است که قطعه‌سازان «گندم بین دو سنگ آسیاب» تولیدکنندگان دولتی و خودروسازان داخلی باشند که اولی قیمت مواد اولیه را افزایش داده و دومی قیمت‌ها را به‌زور ثابت نگه‌داشته است؟

محبی‌نژاد خاطرنشان کرد: از حدود 2 هفته گذشته تاکنون دستکم 12 قطعه‌ساز عضو این انجمن به تعلیق فعالیت‌های خود اقدام کرده و منتظرند ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد. در این شرایط به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذاران صنعت کشور در خواب عجیبی به سر می‌برند یا خود را به خواب‌زده‌اند.

او گفت: درحالی‌که در اوج تحریم‌ها تیراژ تولید خودرو به 740 هزار دستگاه کاهش‌یافته بود، اما با تلاش قطعه‌سازان در مدت دو سال به بیش از یک‌میلیون و 350 هزار دستگاه افزایش یافت، پس‌کاری نکنیم که قطعه‌سازان انگیزه‌های خود را از دست بدهند.

این مقام صنفی تأکید کرد: صنعت قطعه‌سازی بیش از تحریم‌های بین‌المللی، از تحریم‌های داخلی و نادیده گرفته شدن‌ها ضربه دیده و این رویه باید اصلاح شود.

او در پاسخ به پرسشی درخصوص کیفیت قطعات، تأکید کرد: قطعه باکیفیت قیمت خودش را دارد، اما اگر خودروساز قیمت را به‌گونه‌ای جذاب تعریف نکند، آنگاه شاهد روانه شدن سرمایه‌گذاری‌های سرگردان از قطعه‌سازی به‌سوی سایر بخش‌ها و رونق سفته‌بازی خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، محبی‌نژاد ادامه داد: در همین پیوند، دستیابی به اهداف تعریف‌شده برای صنعت خودروسازی کشور در افق 1404 غیرممکن خواهد شد.

صنعت قطعه‌سازی ایران در سال‌های گذشته ثابت کرده که قادر است قطعاتی باکیفیت و با استانداردهای جهانی تولید کند. این شرکت‌ها درگذشته به شرکت‌هایی مانند بنز، ولوو، پژو، رنو و ... قطعه می‌فروختند و با شدت تحریم‌ها این شرکت‌ها صدمات زیادی دیده‌اند.

صنعت قطعه‌سازی ایران درصورت پیشرفت قادر است هزینه‌های تولید خودرو را در ایران به‌شدت کاهش دهد؛ اما خودروسازان همیشه با پرداخت نکردن مطالبات این شرکت‌ها و اجحاف در حق آنها باعث تضرر سرمایه‌گذاران صنعت قطعه شده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.