| کد خبر: 167785 |

◄ رایزنی بی‌نتیجه راه‌آهن بر سر معافیت از مالیات ارزش‌افزوده

سازمان امور مالیاتی کشور معتقد است که باید دستورالعمل و آیین‌نامه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد که از همین منبع، به همه نهادهای مالیاتی متبوعش ابلاغ شود و این قانون بتواند لازم‌الاجرا شود. استدلال دیگر سازمان امور مالیاتی این است که در چارت کاری این سازمان مالیات صفر درصد وجود ندارد.

تین نیوز

با وجودی که بیش از یک سال از تصویب قانون معافیت حمل‌ونقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده می‌گذرد، هنوز سازمان امور مالیاتی خود را به اجرای این قانون موظف نمی‌داند و این اتفاق به زیان شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی رقم خورده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در این شرایط  شرکت‌ها عملاً نتوانسته‌اند این مالیات را در قالب افزایش نرخ بلیت و... از مشتریان خود بستانند اما موظف به پرداخت آن به دولت هستند. معاون فنی و برنامه‌ریزی اقتصاد راه‌آهن درباره دلایل عدم اجرای این قانون به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در کشور ما بعضی از سازمان‌ها وقتی‌که قانون بالادستی تصویب و به آن‌ها ابلاغ می‌شود، دوباره در چارچوب مقررات داخلی خود یا با استناد به قوانینی که از قبل موجود است و ممکن است با قانون جدید تناقضاتی داشته باشند، اجرای قوانین بعدی را خنثی می‌کنند. در حالی‌که از نظر منطقی، قوانین مؤخر به قوانین اولیه، مقدم هستند و قانون‌گذار هم بر وجود قوانین قبلی حکیم است.

نورالله بیرانوند ادامه داد: البته ما در مورد باقی قوانینی که در جهت حمایت از حمل‌ونقل ریلی تصویب‌شده هم گرفتار مشکلاتی هستیم اما شرایط هیچ‌کدام به‌اندازه قانون مالیات بر ارزش‌افزوده بحرانی نیست. بنابراین، در واقع سازمان امور مالیاتی کشور در راستای عمل نکردن به این قانون، معتقد است که باید دستورالعمل و آیین‌نامه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد که از همین منبع، به همه نهادهای مالیاتی متبوعش ابلاغ شود و این قانون بتواند لازم‌الاجرا شود. استدلال دیگر سازمان امور مالیاتی این است که در چارت کاری این سازمان مالیات صفر درصد وجود ندارد. این سازمان بنابراین با این توجیهات از اجرای قانون سرباز میزند.

بیرانوند همچنین اضافه کرد: ما این مشکل را از طریق دولت و مجلس  و خود سازمان امور مالیاتی  پیگیری کرده‌ایم و انجمن صنفی شرکت‌های حمل نقل ریلی هم از دو سوی مجلس  و اتاق بازرگانی، این موضوع را پیگیری کرده‌اند اما هیچ‌کدام به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

این مقام مسئول این مشکل را سبب‌ساز بروز مشکلات بزرگ‌تری دانست و ادامه داد: بروز این کاستی موجب شده که شرکت‌های ریلی خودشان هنوز هم موظف به پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده باشند اما نتوانند آن را در قالب افزایش نرخ بلیت و... از مشتریان خود بستانند و این سیاست باعث زیاندهی صنعت حمل و نقل ریلی کشور می شود.

بیرانوند راهکار برون‌رفت از این مشکل را پیگیری مداوم از مبادی قانونی کشور عنوان کرد و گفت: راه‌آهن برای رفع این مشکل و لزوم اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به‌شدت پیگیر حل این مساله بوده و هست.

وی در ادامه عنوان کرد که راه‌آهن مکاتباتی با  کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر اقتصاد داشته و به جد پیگر حل این مساله است و در این بین،  از سوی مدیران میانی وزارت اقتصاد، اجرای این قانون فعلاً متوقف شده است.

بیرانوند درباره نقش مجلس در حل این مساله گفت: مجلس توانمندی لازم برای سؤال از طریق دیوان محاسبات کل کشور که مستقیماً زیر نظر مجلس است را دارد. هرچند حوصله نمایندگان‌هم زیاد است و تا زمان بیشتری از این ماجراها نگذرد گویا مجلس معمولاً وارد عمل نمی‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.