| کد خبر: 167728 |

◄ رشد 70درصدی حمل‌ونقل ریلی در حوزه باری

در ایران هر واگن باری به‌طور متوسط هزار و 50 هزار تن-کیلومتر بار جابه‌جا کرده است که نسبت به کشور روسیه که هر واگن باری سه هزار و 80 هزار تن-کیلومتر بار جابه‌جا می‌کند کمتر است و یا نسبت به کشور همسایه ترکیه که هر واگن باری ۵۸۰ هزار تن – کیلومتر بار جابه‌جا کرده و موفق‌تر عمل کرده است، عملکرد نه چندان قوی به حساب می‌آید.

تین نیوز

با وجودی که شرکت‌های ریلی همواره نسبت به بازدهی پایین صنعت ریلی در بخش باری و مسافری معترض‌اند اما در آمارهای مقایسه‌ای راه‌آهن، رشد هرساله این صنعت نسبت به سال قبل خود مشهود است.

به گزارش تین‌نیوز، برنامه ششم توسعه بر اهدافی مانند اقتصادی کردن فعالیت‌های ریلی برای بخش‌خصوصی، ایجاد منابع مالی پایدار برای توسعه حمل‌ونقل ریلی، رفع موانع مالی، ایمن‌سازی بیشتر راه‌آهن و توسعه خطوط جدیدتاکید دارد. شاید دلیل اصلی اعتراض‌های بخش خصوصی هم عمل نکردن به این اهداف به دلایل مختلف باشد. دلایلی که عدم تامین مالی از مهم‌ترین آنها است.

بهره‌وری پایین واگن‌های باری و مسافری

در ایران هر واگن باری به‌طور متوسط 1050هزار تن-کیلومتر بار جابه‌جا کرده است که نسبت به کشور روسیه که هر واگن باری 3080هزار تن-کیلومتر بار جابه‌جا می‌کند کمتر است و یا نسبت به کشور همسایه ترکیه که هر واگن باری ۵۸۰ هزار تن – کیلومتر بار جابه‌جا کرده و موفق‌تر عمل کرده است، عملکردی نه چندان قوی به حساب می‌آید.

در ایران به طور متوسط هر واگن مسافری نیز در سال توانسته 7هزار و 340 هزار نفر-کیلومتر مسافر جابه‌جا کند. در حالی که در کشور ترکیه به طور متوسط هر واگن مسافری ۳ میلیون و 950 هزار نفر-کیلومتر و مصر 5میلیون و 220 هزار نفر-کیلومتر را جابه‌جا می‌کند.

این آمار نشان می‌دهد مردم نسبت به استفاده از قطار تمایل زیادی از خود نشان می‌دهند و اگر در کشور ما این استقبال به گرمی کشورهای خارجی نیست، این مساله هم به دلیل تفاوت تعرفه راه‌آهن در مقایسه با جاده ایجاد شده است. ناگفته نماند که راه‌آهن و شرکت‌های ریلی همواره درصدد افزایش بهره‌وری در حوزه ریلی به‌ویژه در طول سال‌های اخیر بوده‌اند و با وجود همه مشکلات توانسته‌‌اند امسال در زمینه رشد حمل‌ونقل ریلی در حوزه بار  به رشد 70 درصدی نسبت به سال گذشته دست یابند.

به نحوی‌که یک عضو هیات مدیره راه‌آهن از رکوردزنی خطوط ریلی کشور با جابه‌جایی ۴۷ میلیون تن بار در سال ۹۶، خبر داده و گفته است: با توجه به ظرفیت قابل‌توجه راه‌آهن در حمل‌ونقل، در سیاست‌های کلی نظام و برنامه ششم توسعه، ‌دولت و مجلس به‌دنبال ایجاد ظرفیت‌های قانونی جدیدی برای این بخش هستند تا زمینه جذب سرمایه‌گذاران غیردولتی و پیشبرد فعالیت‌های دولتی در خطوط ریلی کشور امکان‌پذیر شود.

سعید رسولی با اشاره به تصویب قوانین مترقی در این حوزه گفته است: در صورت اجرایی شدن قوانین موجود، تحول عظیمی در بخش راه‌آهن کشور ایجاد خواهد شد.

مسئول برنامه‌وبودجه راه‌آهن جابه‌جایی۳۰ درصد حمل‌ونقل بار و ۲۰ درصد حمل مسافر را سهم تعیین‌شده برای خطوط ریلی کشور در برنامه ششم توسعه عنوان کرده و ادامه داده است: رسیدن به این هدف نیازمند تحقق بندهای دیگر قانون برنامه ششم توسعه است که به‌منظور حمایت از ظرفیت راه‌آهن کشور تصویب‌شده است.

رسولی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش ریلی بازگشت سریع سرمایه را به همراه دارد افزوده است: در صورت توسعه راه‌آهن با انتقال هر کیلومتر انتقال بار از جاده به ریل سهم عظیمی نقدینگی به اقتصاد کشور بازمی‌گردد که این روند دستاورد بزرگی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی بازگشت نقدینگی به اقتصاد کشور را سبب امکان سرمایه‌گذاری مجدد در راه‌آهن و دیگر بخش‌های کشور دانسته و کمک به توسعه راه‌آهن را مصداق کمک به اقتصاد ملی کشور عنوان کرده است.

مسئول برنامه‌وبودجه راه‌آهن کشور، با اشاره به آمار ۱۶ هزار نفری تلفات جاده‌ای، این تلفات و هزینه‌های اجتماعی بسیار سنگین برای کشور را سبب گرایش کشورها به توسعه حمل‌ونقل ریلی در جهان دانسته است و با اشاره به اختصاص یک درصد از درآمد فروش نفت و گاز کشور به توسعه حمل‌ونقل ریلی علاوه بر بودجه سالانه راه‌آهن، گفته است: صفر شدن نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده برای خدمات ریلی از بندهای مصوب قانون برنامه ششم توسعه است که تفسیر نادرست برخی دستگاه‌های ذی‌ربط از این قانون سبب معطل ماندن اجرای آن تاکنون شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن نیز به‌طور ضمنی بر عدم توسعه بخش ریلی بر اساس بندهای موجود در برنامه ششم توسعه تاکید کرده است و توسعه صنعت ریلی با مزایای رقابتی آن نسبت به بخش جاده‌ای را در گرو تحقق قوانین حمایتی موجود و لوایحی که با توجه به نقاط ضعف موجود در این صنعت تنظیم و تقدیم مجلس می‌شوند، عنوان کرده است.

مواردی که عمل به آنها، به رغم لغو برجام منوط به تامین مالی پروژه‌های ریلی و ورود بیشتر بخش خصوصی به این عرصه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.