| کد خبر: 16767 |

ضرورت توسعه راههای روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

تین نیوز | بزرگترین طرح راه روستایی که منطقه سیلاب و کلوار را به یاسوج وصل می کند، این روزها به یکی از موثرترین خدمات دولت در مناطق روستایی استان مبدل شده است .
سیلاب و کلوار در 170 کیلومتری مرکز کهگیلویه و بویراحمد و همجواری با چهارمحال و بختیاری قرار دارد که تا پیش از انقلاب اسلامی مردم این منطقه با پیمودن پنج ساعت پیاده روی می توانستند به مناطقی برسند که احتمال عبور و مرور خودرو در آنها وجود داشت اما در سال 60 دولت جاده خاکی در این مسیر ایجاد کرد .
برخورداری از این راه ارتباطی اگرچه بسیاری از مشکلات مردم منطقه از جمله آب و برق را رفع کرد اما نتوانست محرومیت را به طور کامل از چهره این دیار بزداید.
یکی از کشاورزان این منطقه می گوید: ما بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول هستیم اما به دلیل نداشتن راه ارتباطی مناسب معمولا محصولاتمان خراب می شود و نمی توانیم آنها را به خارج از منطقه ارسال کنیم .
دیگر روستایی این منطقه می گوید: برای رفتن به دکتر برای یک بیماری سرما خوردگی باید مسیر طولانی را بپیماییم.
روستایی دیگر هم که دست فرزندش شکسته بود، می گوید : دخترم را با دست شکسته چند ساعت روی دوشم حمل کردم تا به جاده اصلی رسیدم و بعد از آن هم هفت ساعت راه پیمودم تا توانستم به یک دکتر ارتوپد برسم .
در سال 88 در بخش های روستایی استان، ساخت این محور ارتباطی از مسیری متفاوت با اعتبار اولیه 33 میلیارد ریال آغاز شد که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تاکنون 20 کیلومتر از این مسیر آسفالت شده است .
آقای جهانگیری می افزاید: بیش از 70 طرح راهسازی در این استان بیش از 70 درصد پیشرفت دارند که به علت نبود اعتبار کافی نیمه تمام رها شده است.
وی اضافه می کند: با بهره برداری از این محور روستاییان این منطقه می توانند حداکثر یک ساعت و نیمه به مرکز استان برسند.
آقای محمدی معاون راه روستایی استان هم می گوید: تا پایان هفته گذشته 20 کیلومتر دیگر زیرسازی شد که تا پایان تیرماه آسفالت می شود .
معاون وزیر راه و شهرسازی در آخرین بازدید از این مسیر می گوید: مشکلات اعتباری موجب اختلال در برنامه ریزی برای بهره برداری از این محور شده است و امسال یک میلیارد و 500 هزار تومان برای آن اختصاص خواهیم داد که امیدواریم تا پایان امسال بیش از 90 کیلومتر از این محور آسفالت شود.
آقای میرشفیع می افزاید: امسال حدفاصل بین مارگون تا آخرین روستای سیلاب و کلوار که هم مرز با چهارمحال و بختیاری است، آسفالت می شود .
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید می گوید: با بهربرداری از این جاده ارتباطی بیش از 100 روستا با جمعیت بیش از 8 هزار خانوار از مزایای راه ارتباطی مناسب برخوردار خواهند شد.
آقای زارعی می افزاید: شرایط مطلوب و مناسب منطقه برای جذب سرمایه گذار و توسعه کشاورزی، باغداری، کارخانه های آب معدنی، شیلات و کشت و صنعت از جمله مزایای توسعه راه روستایی در این منطقه است.
امید است دولت بتواند با اجرای طرح های راهسازی ، هادی و رونق بخش کشاورزی دراین استان از مهاجرت روستاییان به شهرها بیش از پیش بکاهد .

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.