| کد خبر: 16763 |

اروند رود به ۳۰ میلیون مترمکعب لایروبی نیاز دارد

تین نیوز | مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت : در حال حاضر تنها شناورهای زیر 5 هزار تن به بندر خرمشهر تردد می کنند و اروند رود در 7 نقطه حساس نیاز به 30 میلیون مترمکعب لایروبی دارد.
  مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهردرباره وضعیت شناورسازی مغروقه های جنگ تحمیلی در سواحل ایران  گفت : به همت سازمان بنادر و دریانوردی از پایان جنگ تحمیلی تاکنون 24 فروند مغروقه در اروند شناورسازی شده و 14 فروند مغروقه خطرساز دیگر برای ایمنی بیشتر و تردد شناورها نیاز به شناورسازی دارند که 7 فرونداز این  مغروقه ها  به سمت ساحل کشور ما است  كه  در حال حاضر عملیات 3 فروند از این 7 فروند آغاز شده و بزرگترین مغروقه اروند نیز در حال خارج سازی است.
عادل دریس با اشاره به بحث لایروبی و شناورسازی مغروقه ها که نیاز به هماهنگی با کشور عراق دارد و در حال حاضر یکی از موانع  پیش روی بندرخرمشهر است یادآور شد  : پیش از جنگ تحمیلی ، دفتر هماهنگی مشترک بین ایران و عراق فعال بود كه عمده مسائل مربوط به کشتیرانی در آبراه بین المللی اروند از طریق این دفتر  پیگیری می شد ولی متأسفانه پس از جنگ تحمیلی فعالیت این دفتر متوقف شده است  اما در حال حاضر  مقدمات فعال سازی آن از سوی وزارت امورخارجه در حال پیگیری است .
وی با تاكید بر استفاده بهینه از ظرفیت های بندر خرمشهر در  پهلودهی شناورهای بزرگ بالای 15 هزار تن همانند سالهای قبل از جنگ تحمیلی تصریح كرد  :  با توجه به تردد  شناورهای 7 و 12 هزار تنی از بندر خرمشهر  به بصره  ، اروند رود در 7 نقطه حساس نیاز به 30 میلیون مترمکعب لایروبی دارد زیرا  در حال حاضر تنها شناورهای زیر 5 هزار تن به بندر خرمشهر تردد می کنند .
 
تكمیل زنجیره حمل و نقل تركیبی در بندر خرمشهر 
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهردرباره  پروژه هایی كه از ابتدای سال تاكنون در بندر خرمشهر  به بهره برداری رسیده است  گفت:مواردی از جمله پایانه ریلی با مشخصاتی همچون 2.2 کیلومتر ریل گذاری ، 7هکتارمحوطه بارانداز ، اسکله امور دریایی با کاربری پهلوگیری شناورهای خدماتی و تخصصی(شناور مقابله با آلودگی، تجسس و نجات دریایی)، بهبود سرویس دهی و افزایش پهنای پل دسترسی در بندرخرمشهر ، کانال هدایت سطحی به طول یک کیلومتر ،  ساختمان اداری به مساحت 220مترمربع  مجهز به سیستم باسکول دینامیکی(توزین در حال حرکت) با قابلیت حمل انواع کانتینر، مصالح ساختمانی و مواد جامد و متصل به شبکه سراسری راه آهن کشور به بهره برداری رسیده است .
وی در ادامه اظهار داشت :  با بهره برداری از پروژه عمرانی راه آهن داخلی بندر خرمشهر، زنجیره حمل و نقل ترکیبی در این بندر تکمیل شد.
دریس با بیان اینكه بندر خرمشهر  دارای پنج ترمینال است و  در حال حاضر ظرفیت این ترمینال ها به  پنج میلیون تن رسیده توضیح داد :  ترمینال خودرو  یکی از این پنج ترمینال است  که رشد بسیار خوبی داشته و اخیرا به جهت افزایش شعاع تردد خودروهای منطقه آزاد حجم عظیمی از تقاضاهای خریدخودرو اتفاق افتاده و در سطح قابل توجهی  ترافیک واردات خودرو در بندرخرمشهر را افزایش داده است.
 
استقبال سرمایه گذاران از پروژه های بندر خرمشهر 
 مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در تشریح  پروژه های در دست اقدام  این بندر گفت : در بحث توسعه بندر تملک 765 هکتار از اراضی نزدیک به مرز شلمچه به منظور جذب فرصتهای سرمایه گذاری و حضور بیشتر در بازار بزرگ عراق با ایجاد ارزش افزوده و پتانسیل بیشتر برای این بندر در حال انجام است .
وی ادامه داد : پس کرانه ای به میزان 10 هکتار به عنوان مارشلینگ یارد زیرسازی به منظور افزایش ظرفیتهای بندرخرمشهرآماده بهره برداری و 23 هکتار اراضی ترمینال کانتینری جهت سرمایه گذاری و بهره برداری بخش خصوصی آماده واگذاری است.
دریس تصریح كرد : ساماندهی تأسیسات زیربنایی اراضی پشتیبانی به مساحت 65 هکتار  صورت گرفته و بستر برق رسانی، آب شرب و آب آتش نشانی و قطعه بندی اراضی نیز انجام شده است كه  پس از پایان کار، در بندر خرمشهر  پذیرای سرمایه گذاران خواهیم بود  به طوریكه در حال حاضر نیز با استقبال گسترده سرمایه گذاران روبرو هستیم.  
وی در پایان با بیان اینكه از سال 83 بندر خرمشهر در منطقه آزاد اروند قرار گرفته و بخش زیادی از اراضی صنعتی این منطقه در محدوده شهرستان خرمشهر و نزدیک به بندر است و پتانسیل های ارزشمندی  در محدوده  مجتمع بندری وجود دارد ، خاطر نشان كرد : انتظار می رود با توجه به معرفی شهرستانهای آبادان و خرمشهر در مجموع به عنوان منطقه آزاد در آینده ای نه چندان دور شاهد معرفی سرمایه گذاران داخلی و خارجی به بندر خرمشهر در استفاده از ظرفیت های موجود برای ایجاد ارزش افزوده و كسب امتیازات بلند مدت  مناطق آزاد  برای شركت های سرمایه گذاری ، باشیم .

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.