| کد خبر: 16757 |

بانک مرکزی: فاینانس چین هنوز برقرار نشده است / در حال مذاکره ایم

تین نیوز | درحالی که رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از لغو تعلیق موقت فاینانس چین خبر داده بود، یک مقام ارشد بانک مرکزی به تسنیم تأکید کرد : "هنوز فاینانس چین برقرار نشده و در حال مذاکره با طرف چینی هستیم".
 
یک مقام ارشد بانک مرکزی  در پاسخ به این پرسش که آیا طبق اعلام رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین مشکل ایران با چین حل و فاینانس چین برقرار شده است؟ اظهار داشت:  خیر هنوز مشکل فاینانس حل نشده است.
 
وی با تأکید براینکه در حال مذاکره  با طرف چینی هستیم، تصریح کرد: اظهارات آقای عسگر اولادی درباره به نتیجه رسیدن ایران با چین در موضوع فاینانس صحت ندارد. 
 
این مقام بانک مرکزی البته خبر منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر سفر رئیس کل بانک مرکزی به چین برای رفع ایراد فاینانس را رد کرد و گفت: هنوز مشکلات حل نشده است.
 
"قطع موقت فاینانس چین" خبری بود که 25 روز پیش تسنیم منتشر کرد و طی هفته‌های اخیر خبرنگاران تسنیم به آن پرداختند و واکنش مسئولان بانک مرکزی، وزارت خارجه و فعالان صادراتی را به‌همراه داشت.
 
ماجرا از این قرار بود که ایران طی ماه‌های اخیر مشکلاتی را با طرف چینی داشته و به همین خاطر اعتبار فاینانس چین را تأمین نکرده بود از همین رو خط اعتباری ایران و چین برای مدتی قطع شد.
 
در سال 1389 ایران و چین توافق کردند که حدود 65 درصد طلب نفتی ایران از چین به‌صورت کالا و مابقی به‌صورت نقد در اختیار کشورمان قرار گیرد اما از آنجایی که تحریم‌ها مانع از انتقال پول نقد به کشور ما شده بود دو طرف به این نتیجه رسیدند که این مبلغ به‌صورت فاینانس در اختیار پروژه‌های ایرانی قرار گیرد‌. بنابراین بنا بود چینی‌ها به‌جای طلب 18 میلیارد یورویی ایران بابت پول نفت، 2 تا 3 برابر این مبلغ را برای پروژه‌های ایرانی فاینانس اختصاص دهند و برهمین اساس هم بیش از 80 پروژه برای اختصاص فاینانس تعریف شده است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.