| کد خبر: 16752 |

تلاش «قزاقستان» برای ساخت هواپیما

تین نیوز |  مدیر شرکت هواپیما‌سازی قزاقستان عنوان کرد این کارخانه تا اکتبر سال جاری اولین محصول خود را تولید خواهد کرد.
الکساندر واشنکو مدیر شرکت هواپیما‌سازی «کازآویا اسپکتر» قزاقستان در مصاحبه با پایگاه خبری «تنگری نیوز» اعلام کرد که این کارخانه قصد تولید هواپیما تا اکتبر سال 2014 را دارد و این اظهارات در حالی است که تاکنون این کمپانی هواپیماسازی در مدت 3 سال نتوانسته هیچ محصولی را ارائه دهد.
 
به گفته وی، این شرکت مطابق با جدول زمان‌بندی شده فعالیت می‌کند و ساخت اولین هواپیمای «فرمیر -2» تا اول اکتبر سال 2014 برنامه‌ریزی شده است، ضمن آنکه این کارخانه تا سپتامبر سال 2015 باید 36 هواپیمای «فرمیر- 2» تولید کند.
 
واشنکو ضمن ابراز بی‌اطلاعی در مورد اظهارات برخی مقامات محلی درباره عدم‌سودهی سرمایه‌گذاری در این پروژه، عنوان کرد: این شرکت در ماه مارس با شرکای «قازانی» توافقنامه‌ای را امضا کرده که براساس آن، انتقال تکنولوژی ساخت هواپیما به شرکت مذکور صورت خواهد گرفت و برطبق آن تولید اولین هواپیما تا اکتبر سال جاری انجام می‌شود.
 
وی در ادامه با اعلام اینکه این شرکت به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد، اظهار داشت: علیرغم برخی مشکلات در این مسیر، اما کمپانی مذکور مصمم به ساخت هواپیما در داخل کشور می‌باشد.
 
مدیر این کارخانه همچنین افزود: شرکت مذکور چند پروژه‌ دیگر را نیز با شرکای خود در دست اقدام داشته که در این رابطه ساخت هواپیماهای کوچک مسافربری با شرکت هواپیماسازی «اسلوونی Pistrel» و مونتاژ قطعات هواپیمای آتش‌نشانی «Air Traktor» نیز برنامه‌ریزی شده است.
 
علاوه براین، اولین کارخانه هواپیماسازی قزاقستان قصد تعویض موتور هواپیمای «آن-2» را دارد.
 
وی یادآور شد: اولین کارخانه هواپیماسازی قزاقستان در تاریخ 11 نوامبر سال 2011 در «قاراقاندا» افتتاح شد که «نظربایف» رئیس جمهور این کشور نیز در مراسم افتتاحیه آن حضور داشت.
 
در این رابطه هزینه پروژه ساخت هواپیماهای کشاورزی بیش از 2 میلیارد «تنگه» (واحد پول قزاقستان) برآورد شده است، ضمن آنکه واشنکو مدیر کارخانه هواپیماسازی قزاقستان قبلاً عنوان کرده بود: اولین سفارش‌های ساخت هواپیما‌ها برای 2 یا 3 سال آینده که هر کدام از آنها شامل حدود 50 تا 100 فروند هواپیما می‌باشد، به این کارخانه واگذار شده است.
 
این کارخانه هواپیماسازی قصد تولید چند نوع از هواپیماهای کشاورزی «فرمیر-2» به قیمت حدود 145 هزار دلار و «فرمیر -500» به قیمت بیش از 200 هزار دلار را دارد.
 
همچین برنامه‌ریزی شده است که هواپیمای چهارنفره چندمنظوره «سینکار» برای هوانوردی خصوصی نیز در این کارخانه تولید شود.
 
علاوه بر این، کارخانه مذکور جهت تأمین نیازهای خود قصد فروش هواپیماهای کشاورزی در بازار کشورهای مشترک‌المنافع و روسیه را دارد.
 
این مسئله در حالی است که تاکنون خط تولید این کارخانه فعال نشده و نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در تاریخ 13 اکتبر سال 2013 از کارخانه هواپیماسازی قاراقاندا به عنوان پروژه‌ای نمایشی نام برده است.
 
رئیس جمهور قزاقستان در جلسه دولت اظهار داشته بود: پشتیبانی دولت از پروژه‌ها بر طبق یک نقشه حساب شده انجام نگرفته است و تعدادی از اینگونه پروژه‌ها مشکلاتی با عرضه محصولات، تحویل مواد خام و کمبود کادرها دارند.
 
نظربایف تصریح کرده بود که اگر این کارخانه‌ها تولیدات مثمر ثمری نداشته باشند، باید تعطیل شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.