| کد خبر: 16749 |

شما در قلب اقتصاد نشسته اید و نقش مهمتری در آینده خواهید داشت

تین نیوز |  نشست مدیران عامل برخی بانک های دولتی و خصوصی با دکتر مسعود احمد رییس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول با موضوعات«تشریح عملیات بانکی»،« شفافیت و رعایت استاندارداهای بین المللی»،«مدیریت ریسک» و «کنترل های داخلی و چگونکی نظارت های درونی بانکها» به میزبانی بانک کشاورزی برگزار شد.

 مسعود احمد ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و گفتگوهای انجام شده با مقامات ایرانی افزود: این سفر فرصتی برای تکمیل گزارش سالانه اقتصادی که متاسفانه در برهه ای از زمان دچار وقفه شده بود، فراهم آورد. ایران در نقطه عطفی در اقتصاد قرار دارد ولی همچنان برای رسیدن به نقطه ایده آل باید تلاش ها ادامه یابد، همانطور که در بانک مرکزی گفتم در ایران اتفاق نظر بر این موضوع وجود دارد که چگونه برنامه ها اجرا شود.
 
رئیس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول تواقق نظرهای IMF و مقامات ایرانی را در تکیه کمتر به نفت و کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد خواند و افزود: باید فعالیت ها بر مبنای بازار باشد و از بازیگران مختلف استفاده شود چرا که اقتصاد ایران در حال حاضر متکی به نفت است و براین اساس بازنگری در استراتژی اقتصاد نفتی به غیرنفتی باید مورد توجه قرار گیرد.
 
رییس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول وضعیت اقتصادی ایران را در حال ثبات خواند و تاکید کرد: رشد ایران به لحاظ کاهش تورم و ثبات ارز در قیاس با سایر کشورهای منطقه مطلوب است و این دستاورد برای ایران کسب اعتبار نموده است. شما در قلب اقتصاد نشسته اید و نقش مهمتری در آینده خواهید داشت.
 
وی با اشاره به اینکه اگر اقتصاد متحول شود بانک ها و بازارهای مالی نیز تغییر می یابند، افزود: برخی تصمیم های گذشته در کسب و کار تصمیم های درستی بوده است، بحث مطالبات غیرجاری میراثی است که همچنان در ایران وجود دارد. شرکت های ایرانی وابسته به بانکها موضوع بعدی است، اکنون لازم است این میراث به صورت صحیحی اصلاح شود.
 
احمد تقویت چارچوب نظارتی و مقرراتی بانک مرکزی را با موضوعات روز بین المللی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: شما آگاهی دارید که در بخش های مالی مشکلاتی در موسسات بوجود آمده است این موضوع در سایر کشورها نیز به عنوان یک چالش مطرح بوده است ، اما آنها چارچوب قوی تری در نظارت و ساماندهی داشته اند.
 
وی با بیان اینکه درس هایی براساس تجربیات در صندوق بین المللی پول آموخته است به بیان موارد این تجربیات پرداخت.
 
وی درس اول را هزینه های بیش از حد معمول بانک ها در کشورها دانست و اضافه کرد: نکته و تجربه بعدی آنکه وقتی مشکلات وجود دارند اگر آنها را به تعویق بیاندازیم اوضاع بدتر خواهد شد پس باید بدانیم که روند مشکلات خطی نیست، اگر مشکلات در زمان مناسب خود حل نشوند به صورت تصاعدی افزایش خواهندیافت.
 
وی با مروری بر تجربه پاکستان در خصوص مقابله با میراث های غلط گذشته، تاکید کرد: یکی از این میراث های غلط افزایش سرمایه بانکها بدون تغییر عملکرد آنهاست، لذا باید با تدابیر لازم به مقابله و تغییر این روندهای غلط گام برداشت.
 
رییس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول افزود: وقتی به کشورهای مختلف نگاه می کنیم موضوع تغییر ساختار بانکی با تغییر شرکتها و بنگاه های اقتصادی را متفاوت می بینیم چرا که شرکت ها در حوزه های گوناگون به فعالیت می پردازند، شما نمی توانید صبر کنید تا یک روش کاملاً ثابت ایجاد شود به این صورت که اول شرکت ها را و در گام بعدی بانک ها را متوازن کنید، توازن باید توامان صورت گیرد، باید همه جانبه هم به شرکت ها و هم به بانک ها توجه کرد.
 
وی در پایان تصریح کرد: تغییر ساختار مالی باید انجام شود اما IMF درصدد است که دیدگاه های شما در این خصوص و نحوه مقابله با چالش ها را دریابد. صندوق بین المللی پول خود را متعهد به پشتیبانی و کمک به کشورها می داند تا از مشکلانی که امکان دارد در سال های آتی ایجاد شود، جلوگیری نماید.
 
حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی نیز با ارایه گزارشی از ساختار بانکهای ایرانی در دو بخش خصوصی و دولتی، گفت: در ایران بانکها به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می شوند، اکنون 10 بانک دولتی و 25 بانک خصوصی در ایران فعالیت دارند، بانک های دولتی 60درصد سپرده ها را به خود اختصاص داده اند و 40 درصد سپرده ها در اختیار 25 بانک خصوصی است.
 
وی با بیان اینکه به دلیل افزایش زیاد نقدینگی در کشور مشکلات بانکی بوجود آمده است ، افزود: مبنای این نقدینگی نیز پولی است و هر روز سپرده گذاری بیشتری نیز صورت می گیرد و نکته دیگر آنکه ایران در حال حاضر از تورم و رکود رنج می برد در واقع ما شرایط رکود تورمی را داریم که این عامل زمینه بیشتری برای فشار بر بانکها ایجاد نموده است.
 
مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی در ایران گفت: در حال حاضر موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب در 24 ماده تدوین و ابلاغ شده است، در کنار این برنامه از لحاظ نیروی کار و ساختارهای سازمان های دولتی بر این مبنا که بتوانند به میزان بیشتری در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرند، سیاست های دیگری نیز در حال اجراست.
 
وی افزود براساس یکی از بندهای این سیاست ها، به بخش مالی توجه شده است و این نکته حائز اهمیتی است چرا که به عنوان تفسیر این ماده تغییر ساختار مالی به منظور شناسایی نیازهای اقتصادی کشور را در آن می توان دید.
 
وی در سخنان خود با اشاره به اینکه در آخرین نشست با همکاران صندوق بین المللی پول در پاسخ به نگرانی آنها مبنی بر چالش های آتی اقتصاد ایران، تاکید کرد: در آن جلسه نیز عنوان کردم که ما در یک روند مثبت حرکت می کینم اگرچه در برخی سیاست های بانک مرکزی در دولت گذشته نگرانی های وجود داشت لیکن امروز بانک مرکزی منطقی عمل می کند و ضمن حمایت از بانک ها، دستورالعمل ها را بهبود و شفاف ساخته است.
 
قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات بحث اقتصاد جهانی و مسائل پیش روی ایران، لزوم استفاده از ظرفیت های جوانی جمعیت و منابع غنی نفت و گاز در بهبود اوضاع اقتصادی و لزوم ارایه تکنولوژی های تحریمی به ایران از سوی سایر کشورها مطالبی بیان کرد.
 
مدیرعامل بانک کشاورزی نیز ضمن تاکید بر اینکه بانکهای ایرانی دوره کاملا دولتی را پشت سرگذاشته اند، افزود: اکنون 60درصد بانکها دولتی و 40 درصد خصوصی هستند. بانک های دولتی ابزاری برای دولت هستند و این نقش واسطه گری مالی را تحت تاثیر قرار می دهد به گونه ای که نقش اصلی بانک ها را زیر سوال می برد.
 
طالبی با تاکید بر اینکه دولتی بودن بانک ها افزایش سرمایه آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، خاطرنشان کرد: سرمایه این بانکها به علت دولتی بودن محدود است. اقتصاد ایران که متکی بر منابع نفت و گاز حاصل می شود زیرساخت های عظیمی در نقدینگی ایجاد می کند.
 
وی در سخنان خود به موضوعات هدفمندی یارانه ها و افزایش نقدینگی از این طریق در جامعه، افزایش قیمت های ناشی از اجرای طرح هدفمندی و هجوم مراکز تولیدی و بنگاه های اقتصادی به بانکها برای دریافت نقدینگی پرداخت و به لزوم توجه به بانکداری اسلامی در اقتصاد ایران تاکید کرد.
 
دکتر عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه نیز با اشاره به افزایش نقدینگی کشور در 8 سال گذشته به میزان 10 برابر، تصریح کرد: در دولت گذشته بدلیل دو عامل «نقدینگی در باراز داخلی» و «درآمدهای عظیم نفتی» مشکلات را در لایه های زیرین پنهان نمودیم، اکنون با وجود افراد متحول و زبده در بانک مرکزی متاسفانه به صورت گذشته درآمد نفتی نداریم، برهمین مبنا پیش بینی ها حاکی از بروز مشکلات در اقتصاد و بانکها حکایت دارد، ما باید از اقتصاد دولتی به اقتصاد بازار آزاد حرکت نماییم.
 
وی به طرح موضوعاتی همچون کنار گذاشتن ایران از بازارهای دنیا، ضربه اقتصاد از مالکیت نهادهای غیرمالی توسط بانکها به جای بانکداری و موضوع مهم عدم قانون ورشکستگی بانکها و معضل در تغییر ساختار آنها پرداخت.
 
طاهری بهبهانی مدیرعامل بانک سامان از دیگر میهمانان جلسه خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت ایران واقعیت هایی وجود دارد مخصوصا در 9 سال گذشته آسیب های جدی حتی از سیاست های معمول اجرایی بر کشور تحمیل شد، از نمونه های این سیاست های نادرست بخشنامه های بانک مرکزی که به صورت معما برای بانک ها نیز جلوه نموده بود، می توان نام برد.
 
وی دامه داد: خوشحالیم که وضعیت ایجاد شده براساس تلاش های دولت جدید، خردمندانه است ، تیم اقتصادی دولت موجب افزایش امید در جامعه شده اند. ما به بانک مرکزی و رییس کل محترم آن که تجربیات ارزنده ای در شبکه بانکی کشور دارند احساس دین می کنیم.
 
طاهری بر لزوم اقتصاد غیردولتی، مقررات زدایی و لزوم تسهیل در وضعیت اقتصادی کشور ومردم تاکید کرد.
 
فتحعلی رئیس هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین با اشاره به اینکه اقتصاد ایران اقتصاد متکی به بانک و دولت است، افزود: متاسفانه بانک های امروزی دچار برخی قواعد و مقرراتی هستند که غیر ضروریند براین مبنا مشکلات و سختی هایی را برای جامعه ایجاد می کنند. در چنین شرایطی بانک ها با چالش های همچون مطالبات معوق، مشکل سرمایه گذاری و غیره روبرو هستند.
 
بهشتی روی عضو هیات مدیره پاسارگاد ضمن اتتقاد از سرمایه گذاری بانکهایی که سرمایه کافی در این زمینه ندارند، تاکید کرد: بانک ها قرار است سرمایه گذاری مستقیم نمایند لیکن قرار نیست برای 30 سال به اقتصاد بچسبند.
 
وی با اشاره به بحران های بانکی سال های 2007 و 2010 میلادی، ریشه این بحران ها را منبع اقتصادی برشمرد و گفت: لیکن وضعیت نامناسب بانک ها در ایران ناشی از تحریم ها و فشارهای خارجی بوده است که البته بانک مرکزی توانست در این زمینه موفق عمل کند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.