| کد خبر: 16748 |

همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه بررسی شد

تین نیوز | محمدرضا نعمت زادهˈ وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران پنجشنبه شب در آنکارا با ˈنهاد زیبکچیˈ وزیر اقتصاد ترکیه، دیدار و همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور را بررسی کردند.
نعمت زاده صبح پنجشنبه به دعوت زیبکچی در راس هیاتی وارد آنکارا شد.
 
هر دو وزیر بیش از یک ساعت دیدار دوجانبه با هم داشتند و سپس مذاکراتی به ریاست نعمت زاده و زیبکچی و با مشارکت هیات ایرانی و ترکیه برگزار شد که تا دیر وقت ادامه داشت.
 
در نشست آنکارا علاوه بر مقامات وزارت اقتصاد ترکیه؛ مسوولانی از وزارت گمرکات و تجارت و راه و ترابری، ˈمحمد بیوک اکشیˈ رئیس مجمع صادرکنندگان (تیم) و نمایندگانی از بخش خصوصی ترکیه و نماینده ای از انجمن کارآفرینان ایرانی حضور داشتند.
 
علیرضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، ˈمجتبی خسرو تاجˈ معاون توسعه بازرگانی داخلی و قائم مقام وزیر در امور تجارت، ˈولی الله افخمی رادˈ معاون وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت ایران و نماینده وزارت راه و شهرسازی و وابسته بازرگانی ایران در آنکارا نیز از اعضای هیات ایرانی بودند.
 
در دیدار دوجانبه نعمت زاده و زیبکچی و دیدار هیاتهای ایرانی و ترک مسائل و مشکلات موجود بر سر راه توسعه تجارت دو کشور و فرایند اجرایی توافقات انجام شده بحث و بررسی شد.
 
طرف ترک با اعلام اینکه موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا شده بین دو کشور به دستور نخست وزیر ترکیه جهت تصویب در دستور کار مجلس قرار گرفته، ابراز امیدواری کرد این موافقتنامه به زودی تصویب و اجرایی شود.
 
گفته می شود این موافقتنامه شامل مبادله فهرستی از کالاها بین دوکشور است که قرار است به طور مرحله ای، تعرفه های گمرکی آنها کاهش داده شود تا تشویقی برای توسعه مبادلات بازرگانی بین دوکشور گردد.
 
فهرست کالاهایی را که ایران به ترکیه داده شامل فرآورده های صنایع غذایی و محصولات کشاورزی و فهرستی را که ترکیه به ایران داده شامل تولیدات صنعتی می شود.
 
هر دو طرف امیدوار هستند که با اجرای این موافقتنامه که بیش از 12 سال در دستور کار مذاکرات ایران و ترکیه قرار داشت، فصل جدیدی در مبادلات بازرگانی دو کشور گشوده شود.
 
موضوع رفع مشکلات حمل و نقلی، موانع گمرکی و انتقال پول و امور مالی به عنوان عامل بازدارنده جدی بر سر راه توسعه تجارت دوکشور از دیگر محورهای اصلی گفت و گوی هیاتهای ایرانی و ترکیه ای بود.
 
نعمت زاده و علیرضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا فردا جمعه نیز جلسه جداگانه ای با کارآفرینان ایرانی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.
 
دیدار و گفت وگو با ˈفکری ایشیکˈ وزیر علوم و فناوری، ˈجودت یلمازˈ وزیر توسعه و رییس طرف ترک کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه، ˈحیاتی یازیجیˈ وزیر بازرگانی و گمرکات، ˈرفعت حصارجیکلی اوغلوˈ رییس اتحادیه اتاق ها و بورس های ترکیه از برنامه دیدارهای رسمی نعمت زاده در آنکارا است.
 
نعمت زاده و هیات همراه روز پنجشنبه بعداز ورود به آنکارا از دو شهرک صنعتی در آنکارا نیز بازدید کرد.
 
وزیر صنعت کشورمان در شهرک صنعتی سنجان آنکارا که از بزرگترین شهرک های صنعتی این کشور محسوب می شود، از یک کارخانه تولید ماشین آلات صنعتی که سابقه حضور 12 ساله در بازار ایران را دارد نیز بازدید و از مسوولان این کارخانه در خصوص تولیدات و نوع همکاریها و برنامه های سرمایه گذاری آتی آن در ایران نیز اطلاعاتی کسب کرد.
 
نعمت زاده و هیات همراه عصر جمعه آنکارا را به قصد تهران ترک می کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.