| کد خبر: 16745 |

گره مشکلات راه آهن مراغه – ارومیه هر سال کورتر می شود

تین نیوز | راه آهن مراغه - ارومیه از سال 80 آغاز شده ولی با گذشت 13 سال فراز و فرود و موانع متعدد اعتباری و پیمانکاری همچنان نیمه تمام باقی مانده و به گفته مسئولان امسال هم امیدی به اتمام این طرح نیست.
 
طرح ملی راه آهن ارومیه - مراغه به طول 184 کیلومتر در پنج قطعه باید در سال 88 به اتمام می رسید ولی با گذشت 5 سال از وعده اتمام، طرح همچنان درگیر مشکلات اعتباری است ، در نشست دو روز گذشته استاندار آذربایجان غربی وقتی اعلام کرد به دلیل مشکلات اعتباری امسال قطار به ارومیه نمی رسد معلوم شد بار دیگر وعده های مسئولان در خصوص این طرح رنگ واقعیت نمی گیرد.
 
از آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت های راه و حمل و نقل محروم از شبکه ریلی است.
 
حمل و نقل ارزان، ظرفیتهای گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت های طولانی از بزرگترین مزایای خط آهن در این منطقه است ولی مردم این دیار سالهاست از این نعمت محروم اند.
 
موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریلهای ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص های توسعه ای حمل و نقل به ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.
 
بی توجهی برخی مسئولان به ضرورت توسعه راه های استان به ویژه خط راه آهن مراغه – ارومیه  و نیز اتمام طرح های نیمه تمام این حوزه از سالهای گذشته تاکنون نه تنها موجب عقب ماندگی در اقتصاد استان می شود بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان از جمله سلب آسایش و تصادفات و ... نیز می شود.
 
اتصال شهرستان نقده به شبكه سراسری راه آهن در سال 93
 معاون وزیر راه و شهرسازی شامگاه پنجشنبه در جریان بازدید از راه آهن نقده  از اتمام مراحل ساخت ایستگاه راه آهن نقده و خط ریلی مهاباد- نقده تا پایان امسال خبر داد خبری که چهارشنبه استاندار آذربایجان غربی در نشست خبری از کمبود اعتبار آن خبر داده و بهره برداری از آن را طی سالجاری امکاناپذیر دانست.
 
علی نورزاد با بیان اینکه ایستگاه راه آهن نقده با 74 درصد پیشرفت اجرایی تا پایان امسال تكمیل می شود اظهارداشت:عملیات زیرسازی و ریل گذاری خط ریلی مهاباد- نقده در دست اقدام است و پیش بینی می شود شهرستان نقده در آینده ای نزدیك به شبكه راه آهن كشور وصل شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه سرمایه گذار خارجی برای مشاركت در اتمام این طرح ملی اعلام آمادگی كرده است، افزود: تلاش می شود كارهای اجرای احداث ایستگاه راه آهن ارومیه تسریع یابد و همچنین عملیات زیرسازی خط ریلی نقده- ارومیه در حال انجام است.
 
مدیرعامل ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور همچنین از ایستگاه راه آهن ارومیه بازدید كرد و قول مساعد داد كه قطار تا پایان سال آینده به شهرستان ارومیه می رسد.
 
تحقق مبادلات تجاری هدف گذاری شده با کشورهای همسایه نیازمند اتمام راه آهن مراغه – ارومیه است
 
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این بازدید گفت: آذربایجان غربی به لحاظ مرز مشترک و دسترسی آسان با چهار کشور آسیایی و اروپایی می تواند در توسعه تجارت و رونق اقتصادی کشور به شکل پایانه بزرگ تجاری و خدماتی و ترانزیت کالا ازکشورهای جنوب غربی آسیا و دیگر مناطق کشور به بازارهای اروپایی نقش آفرینی کند.
 
هادی بهادری افزود: قابلیتهای استان برای توسعه در بخش گردشگری و بازرگانی برسایر حوزه ها برتری دارد و آذربایجان غربی در حوزه راه های دسترسی به عنوان مهمترین شاخص توسعه از جایگاه قابل قبولی برخوردار نبوده و متاسفانه عقب مانده است که باید توجه ویژه ای به این بخش در سطوح ملی انجام گیرد.
 
وی با اشاره به چشم انداز توافقات تجاری کشور جمهوری اسلامی ایران باکشورهای همسایه و بویژه با کشور جمهوری ترکیه درافزایش میزان مبادلات تجاری در کوتاه مدت افزود: در حال حاظر میزان تراکنش مرزی ایران با ترکیه از طریق پایانه های مرزی آذربایجان غربی بیش از 16 میلیارد دلار است که این میزان در چند سال آینده به بیش از 30 میلیارد دلار خواهد رسید و برای تحقق آن باید شبکه ارتباطی از جمله راه و راه آهن دراین استان توسعه یابد.
 
معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود در تشریح توافقات انجام شده در این دیدارگفت: پروژه راه آهن مراغه - ارومیه پس از گذشت بیش از یک دهه همچنان به سرانجام نرسیده است که با اهتمام دولت و مدیریت ارشد استانی برای اتمام این پروژه ملی در استان گامهای جدی برداشته شده است.
 
اتمام راه آهن مراغه – ارومیه 5000 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز دارد
 بهادری با بیان اینکه مجموعه دست اندرکاران این پروژه بر بهره برداری آن تا ایستگاه نقده تا پایان امسال همت گمارده اند افزود:برای اتمام این پروژه ملی نزدیک به 5000 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که در این دیدار نیز بر اتمام آن در دو سال آینده تاکید شد.
 
وی همچنین ادامه داد: با وجود مشکلات اعتباری پروژه های عمرانی درکشور با تلاشهایی که صورت گرفته است و با همکاری قابل تقدیر مجموعه پیمانکاران این پروژه،عملیات اجرایی طرح درقطعات باقی مانده همچنان فعال است و در صورت تخصیص کامل 600 میلیارد ریال اعتبارمصوب این پروژه در سالجاری امیدواریم تا پایان امسال ایستگاه نقده به بهره برداری برسد.
 
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی بر نقش ترانزیت کالا به مرز تجاری تمرچین از طریق ایستگاه نقده تاکید کرد و افزود: ساختمان این ایستگاه در حال حاظر 73 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
هادی بهادری ادامه داد: ایستگاه ارومیه نیز با 67 درصد پیشرفت در حال اجرا است و براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد.
 
صدای سوت قطار مهاباد دیگر شنیده نمی شود
 بعد از 12 سال از آغاز به کار این طرح پروژه راه آهن مراغه به ارومیه سال گذشته به مهاباد رسید و در دولت دهم با حضور رئیس جمهوری وقت پانزدهم اردیبهشت ماه سال گذشته در قالب طرح های مهر ماندگار به بهره برداری رسید.
 
در حالی که مهاباد بیش از یک سال است به راه آهن سراسری وصل شده است ولی ایستگاه قطار آن همچنان در حسرت شنیدن سوت قطار بوده و شهروندان مهابادی در انتظار حضور قطار و استفاده از آن در شهر خود هستند.
 
فرماندار مهاباد نیز در این زمینه می گوید: راه آهن مهاباد تا آذرماه سال گذشته با دو سرویس از مقصد مهاباد به تهران و مشهد در روزهای شنبه و چهارشنبه و از مشهد و تهران به مهاباد در روزهای دوشنبه و جمعه فعالیت داشت.
 
جعفر کتانی می افزاید: به دلیل پایین بودن شمار مسافران این شهرستان و عدم صرفه اقتصادی برای راه آهن حرکت قطارها از مراغه به این شهرستان از آذرماه قطع شد که پیش بینی می شود با تکمیل قطعه مهاباد به نقده و نقده به ارومیه و بهره برداری از آن بر شمار مسافران و میزان بار افزوده شده و سرویس قطارها مجددا برقرار شود.
 
وی معتقد است، ایستگاه قطار مهاباد نیز نواقصی دارد که پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک این نواقص به ویژه تامین گاز آن به اتمام رسیده و به طور کامل تکمیل شود.
 
دولت نهم و دهم نتوانست به وعده خود عمل کرده و قطار را به ارومیه بیاورد باید منتظر ماند و دید مردم این دیار بالاخره صدای سوت قطار را در دولت یازدهم خواهند شنید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.