| کد خبر: 16736 |

نامشخص بودن زمان تکمیل ۸۰۰ کیلومتر آزادراه نیمه‌کاره

تین نیوز | معاون وزیر راه منابع مالی را اصلی‌ترین چالش در راه توسعه شبکه آزادراهی کشور عنوان کرده است؛ منابعی که در صورت فراهم شدن به افزایش 1500 کیلومتری آزادراه‌های کشور منجر خواهد شد.
 
 علی نورزاد - رییس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور - در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود تکمیل شدن پروژه‌های در حال ساخت این شرکت را منوط به واریز 29 هزار میلیارد تومان اعتبار مالی جدید اعلام کرده است.
 
به گفته وی در حال حاضر 780 کیلومتر آزادراه جدید در حال ساخت است که تا زمان مهیا نشدن اعتبارات لازم، زمان دقیقی برای افتتاح آن‌ها مشخص نخواهد بود.
 
در کنار این پروژه‌ها شرکت ساخت احداث 1596 کیلومتر آزادراه جدید را نیز در حال مطالعه دارد که در صورت نهایی شدن، کل پروژه‌های آزادراهی افتتاح شده پس از انقلاب را بیش از 40 درصد افزایش خواهد داد.
 
به گفته نورزاد از این پروژه‌ها بالغ بر 1099 کیلومتر به مرحله آمادگی برای جذب سرمایه‌گذاری رسیده و در صورت ارائه شدن پیشنهادی از طریق روش‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، فاینانس و BOT مرحله احداث آغاز خواهد شد.
 
پروژه‌های آزادراهی که مطالعات آنها تمام شده و منتظر پول و جذب سرمایه‌گذار برای اجرا هستند بدین شرح است:
 
آزادراه‌های آماده سرمایه‌گذاری
 - آزادراه سیستان - بندرعباس به طول 300 کیلومتر یکی از بزرگترین این پروژه‌هاست که نیاز به سرمایه‌گذار جدید دارد.
 
- در کنار آن دو محور متصل به هم تبریز – مرند به طول 63 کیلومتر و مرند - بازرگان به طول 190 کیلومتر نیز از اصلی‌ترین پروژه‌های آزادراهی هستند که یکی از بزرگ‌ترین مرزهای زمینی کشور را به این شبکه متصل خواهد کرد.
 
- مسیر دیگری که در توسعه کریدور شمال به جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد آزادراه 230 کیلومتری شیراز – بوشهر است که با اتمام مطالعه، آماده جذب سرمایه است.
 
- در این میان دو کنار گذر استانی نیز از دیگر پروژه‌هایی هستند که با جذب سرمایه‌گذاری رسما اجرا خواهند شد؛ کنارگذر جنوبی استان تهران به طول 156 کیلومتر و آزادراه اصفهان – ایزدخواست به عنوان یکی دیگر از کنارگذرهای مهم کشور در این مرحله قرار دارند.
 
- همچنین 497 کیلومتر از آزادراه‌های جدید کشور نیز هنوز در مرحله مطالعه بوده و تا جذب سرمایه‌گذار به زمان بیشتری احتیاج دارند.
 
- آزادراه 180 کیلومتری همدان – صحنه – کرمانشاه، آزادراه 146 کیلومتری سلفچگان – اراک و همچنین مسیر 135 کیلومتری اندیمشک – اهواز سه پروژه بزرگ این مسیر به حساب می‌آیند.
 
- سه مسیر کوتاه پردیس – رودهن به طول 13 کیلومتر، قزوین – رشت به طول 11 کیلومتر و امامزاده هاشم – رشت به طول 12 کیلومتر نیز سه محور دیگری هستند که کار احداث آن‌ها در مرحله مطالعه به سر می‌برد.
 
با نهایی شدن ساخت این پروژه‌ها در مجموع 1596 کیلومتر آزادراه جدید به شبکه راهی ایران متصل خواهد شد که این رقم با توجه به افتتاح 1800 کیلومتر آزادراه در سال‌های پس از انقلاب به بیش از 3300 کیلومتر خواهد رسید.
 
با توجه به محدودیت‌های درآمدی دولت در سال‌های گذشته و به دنبال آن کاهش بودجه عمرانی از یک سو و گسترش تحریم‌ها و محدود شدن امکان دریافت فاینانس از سوی دیگر سرعت پیشروی ساخت این پروژه‌ها بسیار محدود شده است.

 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.