| کد خبر: 167359 |

◄ ضرورت اتصال خطوط ریلی به بنادر کشور

به‌طورمعمول ظرفیت حمل بار واگن‌های باری متصل به بنادر جنوبی بین ۵۵ تا ۸۵ تن است و این مقدار ظرفیت با توجه به وزن و حجم بار معدنی کافی نیست. بنابراین یا باید تعداد واگن‌ها را زیاد کرد یا ظرفیت واگن‌ها را به بیش از این مقدار افزایش داد تا حمل بار معدنی توسط ریل اقتصادی بشود.

تین نیوز

به زعم کارشناسان ریلی، مساله اصلی در ارتباط بخش معدن و راه‌آهن و بندر و در جهت افزایش عملکرد و تعامل آن به توسعه خطوط ریلی برنمی‌گردد، چون خطوط ریلی به شکل مناسب در آنجا وجود دارد بلکه بیش‌ترین مشکل در تعداد ناکافی واگن‌ها و قدرت لوکوموتیوها است.

به گزارش تین‌نیوز، لکوموتیوهای موجود در خطوط ریلی کشور، به‌طور کلی قدیمی هستند اما از آنجا که وزن بار مواد معدنی و محموله‌هایی که با کشتی جابه‌جا می‌شوند، بالا است باید از لوکوموتیوهایی استفاده شود که قدرت کشش تعدادی واگن را داشته باشد.

محمد ساطعی کارشناس صنعت ریلی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: به‌طور معمول ظرفیت حمل بار واگن‌های باری متصل به بنادر جنوبی بین ۵۵ تا ۸۵ تن است و این مقدار ظرفیت با توجه به وزن و حجم بار معدنی کافی نیست. بنابراین یا باید تعداد واگن‌ها را زیاد کرد یا ظرفیت واگن‌ها را به بیش از این مقدار افزایش داد تا حمل بار معدنی توسط ریل اقتصادی بشود.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این‌باره گفت: اگر توسعه خطوط ریلی کشور طبق برنامه پیش برود، میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر افزایش پیدا خواهد کرد.

ولی ملکی همچنین درباره توسعه بنادر و نیازهای زیرساختی آن گفت: ایران در زیرساخت‌های بندری با مشکلاتی روبه‌رو است که فراسازمانی است. سازمان بنادر و دریانوردی نمی‌تواند مشکلات این حوزه را برطرف کند چراکه نیازمند همکاری سایر سازمان‌ها است. وی با بیان اینکه سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، سازمان برنامه و بودجه و زیرمجموعه‌های وزارت راه می‌توانند به توسعه زیرساخت بنادر کمک کنند، اظهار کرد: بنادر زمانی دسترسی به ریل پیدا خواهند کرد که زیرمجموعه وزارت راه بودجه کافی برای تکمیل و توسعه آن داشته باشد و یا اینکه بتوانند سرمایه‌گذار جذب کنند.

ملکی اضافه کرد: اگر هر کدام از موارد یادشده فراهم نباشد، فرایند توسعه در تمام بخش‌ها آهنگ کندی پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه آمار تخلیه و بارگیری کالا در بنادر نشان از پیشرفت ایران در این حوزه دارد ولی کافی نیست، تصریح کرد: ایجاد خطوط ریلی برای تمام‌های مسیرهای منتهی به بنادر ضروری است چرا که این امر باعث افزایش حجم تجارت کشور می‌شود. زمانی‌که زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود می‌توان توسعه همه جانبه بنادر را انتظار داشت.

سال گذشته نیز در راستای تحقق انتظارات  وزیر راه و شهرسازی کارگروه ریلی-بندری با حضور مسئولان شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی و برای استفاده از ظرفیت‌های راه آهن برای حمل کالا در مجاورت بنادر بزرگ تجاری ایران در بندر شهید رجایی تشکیل شد که این کارگروه به‌منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر بین سه دستگاه بندر، گمرک و راه‌آهن در راستای تسهیل حمل ریلی کالا و کانتینر در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی بندر شهید رجایی برگزار شد تا به این وسیله زمینه هماهنگی بیشتر این دو حوزه حمل ونقلی فراهم شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.