| کد خبر: 167303 |

رئیس سابق اتحادیه مالکان کشتی ایران و کارشناس حمل‌ونقل دریایی مطرح کرد:

◄ پتانسیل مقابله با تحریم‌ها را داریم

از وقتی آمریکا از برجام خارج شده است، این بحث بین فعلان حوزه حمل‌ونقل و به‌خصوص حمل‌ونقل دریایی به وجود آمده است که شرایط ماه‌های آینده به کدام سمت می‌رود.

تین نیوز

از وقتی آمریکا از برجام خارج شده است، این بحث بین فعلان حوزه حمل‌ونقل و به‌خصوص حمل‌ونقل دریایی به وجود آمده است که شرایط ماه‌های آینده به کدام سمت می‌رود.

آیا شرکت‌هایی که به ایران آمده بودند، از ایران می‌روند یا به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند؟ آیا پرونده تحریم‌های سازمان ملل در سال‌های گذشته دوباره باز می‌شود؟ آیا شرکت‌های اروپایی در کنار ایران می‌مانند یا به آغوش امریکا می‌روند؟ این سؤالات موضوع بحث گفتگو با محمدحسین داجمر، رئیس سابق اتحادیه مالکان کشتی ایران و کارشناس حمل‌ونقل دریایی است. او در این گفتگو به این سؤالات پاسخ داده و همچنین به بحث تغییر ارز از دلار به یورو و تأثیر آن بر حمل‌ونقل دریایی پرداخته است.

آیا خروج آمریکا از برجام تأثیری بر وضعیت حمل‌ونقل دریایی کشورمان می‌گذارد؟

درست است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام کرده‌اند که به ایران نمی‌آیند و احتمالاً چند شرکت بزرگ دیگر هم که قرار بود در ایران حضور پیدا کنند، از این کار منصرف می‌شوند، در کل با وجود این وضعیت من معتقدم مسئله خاصی برای حمل‌ونقل دریایی ما به وجود نمی‌آید.

یعنی ناوگان دریایی ما ظرفیت لازم برای جبران نبود برخی از شرکت‌های بین‌المللی را دارد که قرار بوده است در ایران حضور پیدا کنند؟

بله. ناوگان ملی ما و نفتکش‌هایمان پتانسیل و ظرفیت لازم را دارند. از طرفی شرکت‌های کوچک حمل‌ونقلی در این امر سهیم هستند. با تمام این تفاسیر باید دید در مراحل بعدی چه اتفاقی در زمینه برجام و تحریم‌ها می‌افتد. قطعاً این تازه شروع کار آمریکا است و گمان می‌کنم در آینده برخی مصوبات تکمیلی و تحریم‌های دیگر را هم آماده کرده باشند که بعدها آنها را اعلام می‌کنند و باید منتظر ماند و دید این تحریم‌ها در چه زمینه‌هایی اعمال می‌شوند و آن زمان تصمیمات لازم را گرفت.

حالا فرض را بر این بگیریم که اتحادیه اروپا در کنار ایران قرار نگرفت و مجبور به اعمال تحریم‌های آمریکا شد. تحلیل‌تان برای این شرایط چیست و فکر می‌کنید در این شرایط چه اتفاقی می‌افتد؟

این فرض، خود گزینه‌های مختلف دارد. یک حالت این است که برجام ضعیف شود یا در شرایطی باشد که ما از آن خارج شویم که این گزینه هم احتمالات مختلفی دارد. فرض دیگر این است که آیا دوباره شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران مصوبات قبلی را مؤثر می‌کند یا نه، مصوبه‌های قبلی را مدنظر قرار نمی‌دهد. به نظرم در این گزینه باید منتظر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد باشیم، چون مصوبات شورای امنیت است که دامنه تحریم‌ها را گسترده می‌کند. از طرفی چون تجارت دو سر دارد، یک سرش ما هستیم و سر دیگرش کشورهای دیگر؛ یعنی اگر مصوبات شورای امنیت نباشد، ظرفیت وجود دارد، اما اگر مصوبه باشد، خیلی کار سخت می‌شود.

پیش‌بینی شما چیست؟ آیا مصوبه‌ای اعمال می‌شود؟

بستگی دارد به این چندهفته‌ای که با اروپایی‌ها در حال صحبت هستیم. باید دید نتیجه این مذاکرات به کجا ختم می‌شود. امیدوارم ما هم ان‌شاءلله این پذیرش را داشته باشیم تا نتوانند نقشه‌ای را که برایمان دارند، مؤثر کنند.

شرایط داخلی کشور به لحاظ اقتصادی به چه شکل است به نظرتان آیا تغییر ارز داخلی تأثیری بر بازار حمل‌ونقل داخلی دارد؟

هر تنش و حالت غیرطبیعی که در سیستم‌های تجاری و بازرگانی باشد، باعث می‌شود قیمت‌ها بالا برود؛ یعنی تأثیر منفی دارد. طبیعتاً تأثیر منفی دارد. وقتی بازارمان محدود باشد، قیمت‌ها بالا می‌رود. اگر بانک‌ها با ما کار کنند، می‌توان مدیریت کرد، حتی اگر بانک‌های کوچک باشند. در این شرایط دیگر نباید به این فکر کنیم که حتماً باید فرست‌کلاس باشند؛ اما باید ببینیم اروپا چه کاری انجام می‌دهد. یکی از راهکارها همین است که کشتی‌ها عبور کنند و به بنادر ما بیایند. یورو هم باشد، مشکلی نیست. قابل مدیریت خواهد بود.

منبعهفته‌نامه‌حمل‌ونقل

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.