| کد خبر: 167259 |

◄ تحلیل «اکونومیست» از تحریم‌های هوایی جدید ایران

زمانی که رؤیای پرواز راحت به کابوس سقوط تبدیل می‌شود یک جای کار می‌لنگد. اغلب سال‌ها زمان می‌برد که دلیل اصلی سقوط هواپیماها مشخص شود؛ نقص فنی و خطای انسانی و بدی آب‌وهوا دلایل عمده سقوط هواپیماهاست اما فاکتورهای دیگر می‌تواند در بروز فجایع هوایی مؤثر باشد: تحریم‌های اقتصادی.

تین نیوز

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی دیگر علیه ایران تعدادی از هواپیماهای چهار ایرلاین ایرانی را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد. این در حالی است که این ایرلاین‌ها همیشه و حتی پس از توافق هسته‌ای به بهانه‌های اثبات نشده مانند حمایت از تروریسم تحریم بودند و هیچ‌گاه خارج از لیست تحریم‌ها قرار نگرفتند.

به گزارش اکونومیست، زمانی که رؤیای پرواز راحت به کابوس سقوط تبدیل می‌شود یک جای کار می‌لنگد.  اغلب سال‌ها زمان می‌برد که دلیل اصلی سقوط هواپیماها مشخص شود؛ نقص فنی و خطای انسانی و بدی آب‌وهوا دلایل عمده سقوط هواپیماهاست اما فاکتورهای دیگر می‌تواند در بروز فجایع هوایی مؤثر باشد: تحریم‌های اقتصادی.

این مجله آمریکایی به سقوط هواپیمای کوبا در هجدهم ماه می امسال که به کشته شدن ۱۱۲ تن منجر شد اشاره کرد و نوشت: تحریم‌های تجاری آمریکا به همان اندازه که به‌ کل اقتصاد کوبا ضربه زده به ناوگان هوایی این کشور نیز آسیب وارد کرده است. ایرلاین کوبانا که یک شرکت هواپیمایی دولتی است به‌اندازه‌ای فقیر است که قادر به خرید هواپیماهای غربی نیست و تأمین‌کنندگان مالی بین‌المللی نیز برای اعطای اعتبار به این شرکت بیش‌ازحد محافظه‌کارند. هواپیمایی که این ماه سقوط کرد ۳۹ سال سن داشت.

ایران تلاش کرد در پی لغو تحریم‌های اقتصادی بعد از برجام ناوگان هوایی‌اش را مدرن سازی کند. شرکت‌های غربی پیش از برجام قادر به فروش هواپیما به ایران نبودند. درنتیجه ناوگان هوایی ایران یکی از قدیمی‌ترین و مسن‌ترین ناوگان در سراسر جهان بود. تحریم‌های آمریکا علیه ایران محکم‌تر از تحریم‌ها علیه کوبا بود. ایران‌ایر پس از لغو تحریم‌ها ۲۰۰ هواپیمای جدید سفارش داد اما تنها ۱۱ هواپیما به دست ایران رسید چراکه ترامپ ارسال سایر هواپیماها را ممنوع اعلام کرد. مایک پومپئو نیز ایران را به اعمال سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ تهدید کرده است.

ناوگان ایران در پاسخ به اقدام آمریکا، پروازهایش را متوقف نکرده، در عوض همچون گذشته برای خرید قطعات و هواپیماهای دسته دوم وارد بازار سیاه خواهد شد.

سوانح هوایی ثابت کردند که تحریم‌های آمریکا ضربه می‌زنند. هزینه‌های هوایی این تراژدی‌ها مایه نگرانی است. بسیاری از کسانی که در اثر سانحه هوایی جانشان را از دست می‌دهند هیچ ارتباطی با دولت ایران ندارند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، اکونومیسن در پایان این گزارش افزود: ترامپ باید به خاطر داشته باشد که حتی قبل از توافق هسته‌ای اوباما، آمریکا مجوزهای مقطعی برای تعمیر برخی هواپیماهای ایران‌ایر صادر می‌کرد. تا جایی که به شهرت آمریکا ربط دارد، مانع از سقوط هواپیماهای مسافربری شدن حرکت بدی نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.