| کد خبر: 167229 |

◄ پرند و هزینه‌ای که تلف می‌شود

این شهر با ظرفیتی حدود 700 تا 850 هزار نفر، به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌های لازم، تابه‌حال تنها توانسته حدود 230 هزار 400 نفر را در خود جای دهد. به‌بیان‌دیگر میلیاردها تومان که برای ایجاد این شهر هزینه شده بلااستفاده مانده است.

تین نیوز

شهر جدید پرند به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای تبدیل به پایتخت اداری هنوز زیرساخت‌های مناسبی برای زندگی مردم ندارد.

این شهر با ظرفیتی حدود 700 تا 850 هزار نفر، به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌های لازم، تابه‌حال تنها توانسته حدود 230 هزار 400 نفر را در خود جای دهد. به‌ بیان‌ دیگر میلیاردها تومان که برای ایجاد این شهر هزینه شده بلااستفاده مانده است.

بررسی‌ها علت بی‌اقبالی به شهرجدید پرند را به نبود خط ریلی مناسب، نداشتن زیرساخت‌های شهری و عدم ایجاد زیرساخت‌های شغلی مناسب در این شهر نشان می‌دهند. حتی برخی واحدهای ساخته‌شده‌ مسکن مهر این شهر فاقد انشعابات است.

بیش از ۲۰ سال از تأسیس شهرجدید پرند می‌گذرد اما جمعیت این شهر در چند سال اخیر رشد شتابانی را تجربه نکرده است. نگاهی به طرح‌های جامع پرند نشان می‌دهد افق جمعیتی شهر در برنامه مصوب سال ۱۳۷۷ معادل ۸۰ هزار و ۵۰۰ نفر و در طرح بازنگری توسعه و عمران شهرجدید پرند مصوب ۱۳۸۴ معادل ۱۵۰ هزار نفر پیش‌بینی‌شده بود. تصمیم دولت نهم برای اجرای سیاست مسکن مهر در پرند مستلزم تغییری دوباره در طرح جامع بود و این اتفاق نیز افتاد. مطابق طرح جامع شهری مصوب سال ۱۳۸۷ افق جمعیت ۷۰۰ هزارنفری برای شهر پرند پیش‌بینی‌شده که ۱۳ برابر جمعیت فعلی آن است.

از ۹۵ هزار واحد مسکن مهر پرند که آن را پایتخت مسکن مهر می‌نامند حدود ۷۲ هزار واحد آن تکمیل‌شده و ۱۰ هزار واحد دیگر آماده است. البته ۷۰۰۰ واحد نیز متقاضی ندارد. با همه‌ی این تفاصیل آتش‌نشانی این شهر که دست‌کم ۳۰۰ برج بلندمرتبه دارد از امکانات لازم برخوردار نیست. همچنین نیازهای دیگری همچون مدارس، بیمارستان، فضاهای فرهنگی و ... در شهرجدید پرند مشهود است و برای رسیدن به شرایط مطلوب باید همه دستگاه‌های متولی وارد میدان شوند.

در هفته‌های اخیر اعضای کمیسیون عمران مجلس از شهرجدید پرند بازدیدی داشتند که در جریان این سفر، کاستی‌های این شهر را از نزدیک دیدند.

مترو پرند نیز ماه‌هاست که از کمبود بودجه رنج می‌برد. خط ۸ مترو تهران به طول ۵۰ کیلومتر از حرم  امام به سمت شهر آفتاب و از آنجا به فرودگاه امام رسیده و قرار است و درنهایت به شهر پرند متصل شود که حدفاصل فرودگاه تا شهر پرند هنوز تمام نشده است.

مردادماه ۱۳۹۶ هابیل درویش مدیرعامل وقت شرکت متروی تهران و حومه در آیین افتتاح خط ۸ مترو تهران گفته بود: امروز این خط پتانسیل لازم برای رسیدن به شهرجدید پرند را دارد و با اندک اعتبار لازم به این شهر می‌رسد. این خط پیش‌بینی‌شده که در آینده ازاینجا به قم نیز متصل شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، برای رسیدن مترو به پرند، علی‌اکبر طاهری، مدیرعامل سابق شرکت عمران پرند، پیشنهاد داده بود که درصورت گرفتن مجوز از هیأت وزیران، آمادگی داریم تهاتر اراضی برای تأمین منابع مالی مترو پرند را انجام دهیم که ظاهراً هنوز این موضوع در حد پیشنهاد باقی‌مانده و عملیاتی نشده است.

پرند این روزها به شهری تبدیل‌شده که ساکنانش برای تأمین نیازهای اساسی مانند درمان باید از آن خارج شوند و تنها منازل آن به خوابگاه تبدیل‌شده است. کمبود شدید فضای آموزشی و تفریحی به همراه مشکلاتی مانند حمل‌ونقل عمومی باعث شده بیشتر ساکنان پرند به دنبال اولین فرصت برای فرار از این شهر باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.